Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد حسن‌نژاد در خصوص یارانه‌های پیدا و پنهان در اقتصاد کشور،گفت: مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی موضوع یارانه های را حلاجی کردیم. یارانه های پیدا و پنهان،فساد و عدم بهره وری در نتیجه اقتصاد یارانه ای، آثار و پیامد های هدفمندی یارانه هاو میزان انحراف دولت از قانون هدفمندی یارانه ها از مباحث مهم جلسه غیر علنی بررسی یارانه های پیدا و پنهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: یارانه نقدی در مقابل یارانه‌های پنهان، عددی نیست که بخواهیم روی آن بحث کنیم. یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود و یارانه پنهان، یارانه‌ای است که در بخش حامل‌های انرژی، دولت به مردم می‌پردازد. برای مثال قیمت بنزین برای دولت ۶۰۰۰ تومان تمام می‌شود اما ۱۰۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کند یعنی ۵۰۰۰ تومان یارانه پنهان به مردم پرداخت می‌شود. افراد پولدار که ماشین‌های بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دهک ثروتمند ۱۷ برابر دهک فقیر جامعه، یارانه دریافت می‌کند و دولت ۱۷ برابر افراد فقیر، به افراد ثروتمند یارانه می‌پردازد.

حسن نژاد با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها تکلیف این موضوع را روشن کرده بود،اظهار داشت: قرار بود، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت بنزین مُفت به مردم داده نشود، به قیمت فوب خلیج‌فارس به فروش برسد و پولی که حاصل می‌شود، ۵۰ درصد آن خرج دولت، سلامت و تولید شود و ۵۰ درصد مابقی به صورت یارانه نقدی به همه مردم اختصاص یابد.

وی گفت: اتفاقی که در عمل افتاد، این بود که دائم نرخ دلار، نفت، بنزین، آب و برق گران شد اما دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نداد و این فاصله افزایش یافت و یارانه پنهان چندین برابر یارانه آشکار شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس اظهار داشت: در این مملکت کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد. نمایندگان مجلس فکر می‌کنند اگر مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت کند ، مردم دیگر به نمایندگان فعلی رای نمی دهند،دولت هم فکر می‌کند که اگر قیمت بنزین را افزایش دهد در انتخابات بازنده است. این عافیت‌طلبی پوپولیستی، دودی شده است که به چشم مردم می‌رود.

حسن نژاد با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی جمع‌بندی در این خصوص صورت نگرفت، گفت: در بودجه سال ۹۸ نیز دولت زیر بار نرفت و دوست داشت که این کار را به گردن مجلس بیندازد. تا زمانی که افرادی در دولت و مجلس روی کار بیایند که دندان طمع دولت و ریاست جمهوری بعدی را بکشند، این کار انجام نخواهد شد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ثروتمندان یارانه پنهان حسن نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

با توجه به افزایش مصرف بنزین حدود ۲.۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده که در سال جاری بخشی از ظرفیت خود را به حوزه تولید بنزین اختصاص دهند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی ها نشان میدهد در محاسبات اولیه تبصره هدفمندی یارانه ها کم براوردی صورت گرفته است، در حال حاضر پیش بینی می شود در یک سناریو بدبینانه دولت حدود  300 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در طول سال منابع مربوط به تبصره 8 یا جدول 14 مرتبط با هدفمندی یارانه ها را ترمیم کند.

با توجه به درآمد‌ها و هزینه‌هایی که وجود دارد اگر دولت این جبران هزینه را انجام ندهد ممکن است دچار کسری بشود، یکی از دلایل عمده آن هم این است که طبق اعلام نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال گذشته به جای صادرات بنزین، حدود دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و در منابع و مصارف تبصره هدفمندی یارانه ها ناترازی ایجاد شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت.

در همین خصوص حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 با اشاره به اینکه، تبصره  هدفمندی یارانه ها مرتبط با منابع درامدی ناشی از بنزین و گازوئیل و نفت کوره و نفت خام و این‌ها است، گفت:  چون 123-124 میلیون لیتر در داخل مصرف می‌کنیم آن میزانی که باید صادر می‌کردیم دیگر نمی‌توانیم صادر بکنیم.

به گفته حاجی بابایی بر این  اساس در بعضی از مصارف تعریف شده هدفمندی یارانه ها دچار مشکل می‌شویم، سال گذشته دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم، امسال هم دو میلیارد دلار باید وارد کنیم.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 اعلام کرد، امسال 2.7 میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده که بتوانند بنزین تولید کنند. این‌ها یک سری موارد  است که تبصره 14 هدفمندی یارانه ها یا تبصره 8 قانون بودجه 1403  یا جدول شماره 14  را با مشکل جدی روبرو کرد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فردا آخرین مهلت دریافت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ است
  • هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود/ هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!