Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- به گفته یک جامعه شناس ارتباطات، نسل جدید نیاز دیده شدن دارند و روش رفع نیاز برایشان اهمیتی ندارد. آنها حتی به دنبال کسب شهرت منفی هستند. تاریخ انتشار: 12:03 - 20 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۷۶۰۴

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، انجام عمل های زیبایی غیرمتعارف، انجام آرایش های عجیب، استفاده از  پوشش های نامتعارف و انجام کارهای غیر اخلاقی تنها بخشی از فعالیت هایی افرادی است که به دنبال کسب شهرت در شبکه‌های اجتماعی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مسئله که چرا افراد به دنبال کسب شهرت هستند آن هم به هر قیمت و با هر روشی مسئله ایست که امروزه مورد بحث بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان است. اما اینکه چرا مردم فعالیت‌های این به اصطلاح شاخ‌های مجازی را دنبال می کنند و آن ها را در رسیدن به هدفشان یاری می کنند مهم تر از مسئله اول است. به دنبال پاسخ سوال هایم به سراغ علی الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه رفتم.

الستی به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری میزان گفت: دو گرایش دیدن و دیده شدن در انسان ها وجود دارد، این گرایش ها به نسبت های مختلف در شخصیت ها بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: چهار گروه انسان درباره این نوع تقسیم بندی وجود دارد. گروه اول میل به دیدن و دیده شدن ندارند، این افراد "منزوی" و گوشه گیر هستند. گروه دوم میل به دیدن دارند اما دیده شدن خیر، این افراد شخصیت "تماشاگر" دارند.

این استاد دانشگاه افزود: گروه سوم افرادی هستند که میل به دیدن و دیده شدن دارند که به عنوان افراد "اجتماعی"شناخته می شوند. گروه آخر افرادی را شامل می شود که میل به دیده شدن دارند اما میل به دیدن ندارند.

 الستی با اشاره به "سلبریتی ها" گفت: تمام سلبریتی ها در گروه آخر قرار می گیرند. به این معنا که می خواهند مورد توجه همه قرار گیرند و این مسئله برایشان ارزش است اما خود آنها برای دیگران اهمیتی قائل نیستند و نمی خواهند کسی را ببینند.

جامعه شناس ارتباطات افزود: در جامعه ما دیده شدن به یک ارزش تبدیل شده است. افراد دوست دارند دیده شوند و راه رسیدن به آن برایشان فرقی ندارد. آنها می خواهند که مشهور شوند اما برای چه موضوعی اهمیتی برایشان ندارد.

وی ادامه داد: در نسل های گذشته نیز نیاز به شهرت وجود داشت اما شهرت به عناوین مثبت مد نظر همگان بود. اما در نسل های جدید به دست آوردن شهرت با وجه منفی نیز قابل ارزش است.

الستی گفت: شهرت برای انجام کارهای عجیب و غیرمتعارف، نحوه پوشش یا مدل مو خاص جزء روش هایی است که نسل جدید برای مشهور شدن از آن استفاده می کنند که باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

جامعه شناس ارتباطات افزود: اما مشکل اساسی‌تر زمانی رخ می دهد که این افراد مرجعیت اجتماعی کسب کرده و در سایر حوزه های مهم سیاسی- اقتصادی و .. دخالت می کنند. همچنین با اظهار نظر درباره اموری که صلاحیتش را ندارند، باعث ترویج موضع گیری های بی پایه و اساس و تفکرات اشتباه می شوند.

استاد دانشگاه ادامه داد: در چندین دهه اخیر "نمادگرایی" یکی از اشتباهاتی است که ما مرتکب شده ایم. برای استقرار یک ارزش درست، باید آن را در جامعه نهادینه کرد. اما از آنجایی که نهادینه کردن سخت است، ما تنها به شعار دادن و نمادگرایی بسنده کرده ایم.

الستی گفت: در سخنرانی ها، کتاب های درسی و رسانه در حال شعاردادن هستیم اما محتوای پیام ها به این سرعت رشد نمی کند. بنابراین ارزش های بی محتوا جامعه را فرا می گیرد و ارزش های بنیادی به حاشیه رفته اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فضای مجازی شهرت نیاز شاخ مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه جریان مخالف استاد مطهری

مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضع‌گیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری می‌بینیم.
نخست جریان ولایتی‌ها که نسبت به مطهری بی‌مهری‌هایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریان‌های سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار می‌دادند.

رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رساله‌ای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهم‌السلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر این‌ها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقاله‌ای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاش‌ها چرا عده‌ای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟

این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت به صراحت موضع‌گیری کند. شهید مطهری اهل این‌گونه مقابله‌ها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه می‌کند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضع‌گیری منفی می‌کردند، ولایت او را ضعیف می‌شمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار می‌دادند.

رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای این‌که از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده می‌گیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از این‌که زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.

در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنه‌های زیادی با همین جهت‌گیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر می‌شود و ذیل آن حواشی می‌نویسد از چیزهایی که من از آن نمی‌گذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار می‌آوردند.
مطهری در میان هم‌صنفان خودش هزینه می‌داد ولی دست از روشنگری دین برنمی‌داشت. اگر ایشان می‌خواست تسلیم پسند عوام‌الناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمی‌نوشت و سکوت می‌کرد کما این‌که هم‌لباسان او سکوت می‌کردند و مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.

رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عده‌ای به نام انقلابیون می‌خواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمی‌شناختند. این جریان همهٔ ارزش‌ها را در انقلاب می‌دید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن می‌ایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزش‌های اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو می‌نویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».

استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.

* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693

دیگر خبرها

  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • پدیده جدید تیک تاک؛ زن عجیبی که ۱۰ فرزند از هشت مرد مختلف دارد!
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم
  • نامه‌ای که دردسرساز شده است؛ باشگاه استقلال به دنبال گرفتن امضا از بازیکنان در تعطیلات
  • توزیع اقلام‌ اساسی بین خانوارهای حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند