Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، نشست تخصصی «بررسی اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» صبح شنبه 20 مهر با حضور استاد محمد شهبازی و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این نشست شهبازی به تحلیل و بررسی اهمیت نقطه، انواع اتصالات حرف دال و کرسی بندی حروف و کلمات دوره صفویه پرداخته گفت: وضعیت نقطه‌گذاری در قواره کلمات تأثیر دارد به همین دلیل وقتی یک قطعه «دفتری، دو سطری، چلیپا» و یا یک سطر نوشته می‌شود و سپس نقطه‌گذاری صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نقاط را به دو دسته ثابت و تابع تقسیم کرده افزود: همیشه وقتی نقاط ثابت را گذاشتیم، سپس برای نقاط تابع یا معلق بر اساس خلوت و جلوت تصمیم‌گیری می‌کنیم.

شهبازی به اهمیت زیباشناختی اتصالات حرف دال پرداخته یادآور شد: دال‌هایی که وسعت حروف ما قبل آن‌ها کوتاه و کوچک است دال پایین قرار می‌گیرد، دال‌هایی که وسعت حروف ما قبل آن‌ها متوسط باشد، دال هم سطح و دال‌هایی که وصل بلند یا کشیده دارند (دال) بالاتر قرار می‌گیرد.

این استاد خوشنویسی یکی از ویژگی‌های نستعلیق دوره صفویه را کرسی بندی دانسته خاطرنشان کرد: خوشنویسان این عصر به‌جای خط کرسی (خط زمینه) از کرسی بندی استفاده کرده‌اند، آن‌ها معتقد بودند کلمات باید در جای خود باشند به همین دلیل بخش عمده حجم کلمات نستعلیق را بالای کرسی قرار داده و فقط دوایر را در زیر خطوط قرار داده‌اند.

در این جلسه که به مناسبت هفته خوشنویسی توسط حوزه هنری و انجمن خوشنویسان قزوین برگزار شد؛ آثار خوشنویسان عصر صفوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین قرآن حوزه هنری قزوین نستعلیق چلیپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد و در بین این آثار اثر تولیدات واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان نیز برگزیده شد. اکبر آیین افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از شهرستان لنده تولید حوزه هنری استان توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر بچه های مسجد پذیرفته شد. مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسراییل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • همراه با خبرهای ورزشی پانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • مروری بر خبر‌های ورزشی پانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • روند ۴۰ پروژه شاخص شهر را به‌صورت جزئی بررسی می‌کنم
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • آغاز پخش مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در صدا و سیمای فارس