Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-05@02:03:22 GMT

احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قوت گرفته است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۱۱۱۳

احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قوت گرفته است

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، همزمان با آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه، اتحادیه عرب امروز شنبه نشست فوق‌العاده ای در سطح وزرای خارجه برگزار می‌کند.

«سعد بن عمر» مدیر مرکز مطالعات «القرن» عربستان سعودی می‌گوید که دخالت ترکیه در شمال سوریه، اتخاذ مواضع قاطع کشورهای عربی را می‌طلبد تا راه برای هر گونه تلاش دیگر کشورهای عربی همسایه برای حمله مشابه بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بن عمر در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت که صرف محکوم کردن حملات ترکیه کافی نیست و بایستی تصمیمات قاطعی در سطح تجاری، اقتصادی، مرزها و پروازها اتخاذ شود.

وی به موضع آمریکا برای تحریم‌های اقتصادی ترکیه اشاره کرد و خواستار عدم اکتفا به بیانیه‌های محکومیت شد و گفت که بایستی معاملات بانکی متوقف شده و مواضع دیپلماتیک موثر اتخاذ شود و مواضع کشورهای عربی نیز در سطح مواضع آمریکا و اروپا باشد.

«نضال سعید السبع» نویسنده سیاسی نیز می‌گوید که اجماع عربی در خصوص مخالفت با تجاوز به سوریه از سال ۲۰۱۱ هنوز حاصل نشده است.

السبع، درخواست عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مورد اشاره قرار داد و گفت که «اتخاذ هر گونه موضعی درباره سوریه بایستی در حضور این کشور در اتحادیه عرب باشد تا دیدگاه مربوط به مقابله با ترکیه از طریق چندین گزینه بررسی شود.»

وی با اشاره به اینکه کشورهای عربی درک کرده‌اند که عدم وجود سوریه در اتحادیه عرب تأثیرات منفی بر موضع آن خواهد داشت، بر ضرورت حضور وزیر خارجه سوریه در نشست اتحادیه عرب و ایجاد دفتر تحریم کالاهای ترکیه‌ای و اخراج سفرای ترکیه از کشورهای عربی در صورت استمرار دخالت‌های این کشور در سوریه، عراق، لیبی و یمن تأکید کرد.

السبع همچنین ضرورت تدوین استراتژی عربی برای مقابله با طرح ترکیه و احیای ارتش سوریه جهت مقابله با هر گونه خطراتی علیه سوریه را مورد تأکید قرار داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان با بیان اینکه اسم رمز این عملیات، «چشمه صلح» است، اعلام کرد که عناصر تروریستی «ارتش آزاد» سوریه نیز در این عملیات شرکت دارند. هدف ادعایی ترکیه، «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی ترکیه» است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

ترکیه اعلام کرد در ازای لغو تحریم‌های آمریکا به احتمال زیاد به اجرای برنامه مونتاژ جنگنده نسل جدید F-35 باز می‌گردد. 

از این رو، فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه اعلام کرد آنکارا از آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های اعمال شده علیه آنکارا را در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» (CAATSA) بررسی کند.

کانال تلویزیونی TRT به نقل از اوکتای نوشت: ترکیه علاقه‌ای به بازگشت به برنامه F-35 نشان نمی‌دهد، بنابراین تحریم‌های CAATSA که علیه آنکارا در ارتباط با خرید سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ از روسیه اعمال شده است، باید دوباره مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

معاون سابق رئیس جمهور ترکیه (۲۰۱۸-۲۰۲۳) در راس هیئت پارلمانی در کنگره آمریکا گفت: موارد اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را نباید با هم اشتباه گرفت. 

ترکیه در سال ۲۰۱۹ پس از خرید اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه توسعه F-35 حذف شد. ترکیه برخی از قطعات بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید می‌کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه تنها در صورت کنار گذاشته شدن اس-۴۰۰ امکان پذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند