Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@23:41:37 GMT

گاوها هم به یک دوست نزدیک نیاز دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۱۸۰۰

گاوها هم به یک دوست نزدیک نیاز دارند

تحقیقات نشان می‌دهد گاوها در صورت جدایی از گاوی که اغلب در کنارشان است، استرس می‌گیرند و در واقع مثل انسان نیاز به یک دوست نزدیک دارند.

قدس آنلاین:  با افزایش تقاضا برای لبنیات در سطح جهان، بسیاری از گاوها در گروه‌های بزرگ در دامداری‌ها در کنار هم نگه‌داری می‌شوند و چندان به نحوه برخورد با این حیوان فکر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا و به نقل از پلنت‌بیس محققان تاکنون بر رفتار پرخاشگرانه گاوها متمرکز بوده‌اند، اما به تازگی به احساسات و عواطف شبیه به انسان آنها پی برده‌اند و دریافته‌اند که آنها به گاوی که اغلب کنارشان است، وابسته می‌شوند و احساس رفاقت می‌کنند.

محققان دانشگاه نورثهمپتون(Northhampton) با هدایت "کریستا ماری مک‌لنان" با بررسی دو دامداری بزرگ که خانه چند هزار گاو است، اقدام به بررسی چگونگی برخورد گاوها با همتایان خود کردند.

محققان گله‌ای از ۴۰۰ گاو هلشتاین-فریزی را در یک خوابگاه گذاشتند و متوجه ایجاد پیوندهای اجتماعی بین گاوها به صورت فرد به فرد شدند.

آنها دریافتند که یک گاو حداقل ۲۵ درصد از وقت خود را با یک گاو خاص که وی را به عنوان رفیق برگزیده است، سپری می‌کند.

محققان دریافتند که قوی‌ترین ارتباط در گاوها و گله‌های جوان شکل می‌گیرد. گاوها بین سنین هفت تا یازده ماهگی مثبت‌ترین رفتارهای اجتماعی و قوی‌ترین روابط دوستانه را به نمایش گذاشتند و با بزرگتر شدن آنها، روابط بسیار ضعیف‌تر بود.

بررسی‌ها نشان داد گاوها هنگام جدا شدن از دوست خود دچار استرس می‌شوند.

دانشمندان برای سنجش میزان استحکام پیوند بین دو گاو که با هم دوست شده‌اند، یکی از گاوها را برای مدت زمان ۳۰ دقیقه از گله خارج کردند. هنگامی که این گاو از دوست خود جدا شد، ضربان قلب وی به طور چشمگیری کاهش یافت.

"مک‌لنان" در تحقیق خود نوشت: این نتایج حاکی از آن است که گاوها در گله نیاز به حمایت اجتماعی دارند و داشتن یک دوست صمیمی به کاهش استرس و فشار آنها کمک می‌کند. طی جدایی طولانی مدت به مدت دو هفته، تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی شدیدی در گاوها دیده شد و حتی تولید شیر آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

وی افزود: با افزایش سن آنها و تجربه چند بار گروه بندی مجدد، این احساس و ارتباط تقریبا از بین می‌رود و تمایل گاوها به داشتن ارتباط کم می‌شود.

مک‌لنان در پایان گفت: با گروه بندی مجدد، هیچ‌گونه تغییر دیگری در رفتار، زیست شناسی و تولید شیر آنها مشاهده نشد. این نشان می‌دهد که جدا کردن گاوها از دوست‌شان بیشتر از گروه بندی مجدد واکنش استرسی در آنها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زندگی حیوانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، مانند سیاهچاله های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال های آبی هستند. عمق این حفره های عظیم در اقیانوس های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.

تصور می شود این حفره های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آنها زندگی می کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.

حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.

پیش از این محققان تصور می کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد اما اندازه گیری های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.

نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آنها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.

اما در واقع تخمین های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.

این دستگاه مجموعه ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می شود.

قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک(echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس های امواج صوتی عمق را تخمین می زند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق ترین گودال آبی جهان تایید شد.

کد خبر 848756 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم آب مکزیک فضا

دیگر خبرها

  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
  • فقط یکی از معلم‌ها می‌داند
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • آرژانتین مسی را ابدی می‌خواهد: تا ابد بازی کن لئو!‏
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج با مهران مدیری!
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج به مهران مدیری!
  • (ویدئو) نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم
  • سختی دوست‌داشتنی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟