Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:33:46 GMT

روزهای آفتابی سیلزدگان چگنی در پاییز

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۲۱۴۹

روزهای آفتابی سیلزدگان چگنی در پاییز

به گزارش ایرنا سیل در لرستان به ۱۸ شهر و یکهزار و ۲۰۰ روستای استان خسارت زد، بیش از یکهزار و ۸۰۰ واحد شهری و ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی شهری و بیش از ۱۲هزار مسکن روستایی نیز آسیب دیدند.
۱۲ فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط ۷۰ روستای زلقی و ۱۴۰ روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم آباد - بروجرد و روستا های این شهرستانها رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و ۱۴۵ روستای استان قطع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جریان آب آشامیدنی ۷۹۶ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۷۸۰ روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد و در نهایت ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت در این استان بر جا گذاشت.

در این میان شهرستان چگنی که به لحاظ وسعت در قسمت هایی منتهی به کوهدشت و در بخش های نیز منتهی به پلدختر می شود از آسیب سیل در امان نمانده و برآورد اولیه خسارت به این منطقه از ۵۰۰ میلیارد تومان در ماههای ابتدایی پس از حادثه، به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سیل ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت روی دست چگنی گذاشت

فرماندارچگنی می گوید: واحدهای مسکونی، مزارع، باغات و آثار تاریخی این شهرستان بر اثر سیل آسیب دیده اند اما حجم خسارات وارده به راههای روستایی و پل ها بیش از سایر بخش ها است.

قدرت الله ترابی نژاد افزود: ۳۴ پل در این شهرستان بر اثر سیل به طور کامل تخریب شده اند و ۲۰۰ تا ۳۰۰ پل کوچک و متوسط دیگر که بیشتر آن در روستاها هستند ۱۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده اند.

وی با اشاره به آسیب ۱۳ روستای این شهرستان بر اثر سیل ادامه داد:‌ روستای چم حسین که آسیب بیشتری در سیل متحمل شد در سایت جدید واقع در روستای چم دیوان با کمک سپاه و خیران در حال احداث است و ۲سایت برای روستای حیات الغیب در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به انجام ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی در سایر روستاها از جمله چم خوشه، چم وزیر، خانه سرخ  و چم پلک تصریح کرد:‌ تاکنون آواربرداری یکهزار و ۵۹۱ واحد مسکونی، پی کنی یکهزار و ۵۴۵ ، اسکلت ۹۴۹، دیوارچینی ۵۷۳،  و سقف ۸۰۵ واحد مسکونی اجرا شده است.

ترابی نژاد با بیان اینکه ۱۲۳ واحد به مرحله گچ کاری رسیده بیان کرد: درمجموع تاکنون ۳۸ واحد مسکونی تکمیل و تحویل مردم سیلزده شده است.

فرماندار چگنی در خصوص خسارت واحدهای شهری، روستایی و تجاری گفت: یکهزار و ۹۸۱ واحد مسکونی، یکهزار و ۱۲۴ واحد تعمیری و ۲ هزار و ۵۵۵ واحد معیشتی در این شهرستان ثبت شد.

ترابی نیاد ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۶۳۲ واحد احداثی، ۹۴۷ واحد تعمیری و یکهزار و ۴۱۶ واحد معیشتی به بانک های عامل معرفی شده اند.

به گفته وی یکهزار و ۲۰۲ واحد احداثی، ۸۶۸ واحد تعمیری و ۷۷۳ واحد معیشتی موفق به دریافت کمک های بلاعوض شده اند و ۱۷۲ واحد نیز کمک هزینه اجازه بهای منزل مسکونی خود را دریافت کرده اند.

پرداخت حدود نیمی از خسارات کشاورزی

فرماندار چگنی ادامه داد: چهار هزار و ۳۰ پرونده خسارت کشاورزان این شهرستان به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بررسی و در سامانه ثبت شده  که تاکنون چهار میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان برای ۷۶۰ پرونده پرداخت شده و این روال همچنان ادارمه دارد.

ترابی نژاد افزود:‌ همچنین ۸۰ میلیارد تومان به زیرساخت های کشاورزی از جمله کانال آب بر، جاده بین مزارع و ایستگاه پمپاژ خسارت وارد شده که انتظار می رود با تخصیص منابع، این رقم نیز به خسارت دیدگان پرداخت شود.

۶ میلیارد تومان به واحدهای صنفی پرداخت شد

وی با بیان اینکه  حدود ۲ هزار  واحدصنفی، کمک هزینه معیشتی را دریافت کرده اند گفت: در این راستا حدود ۶ میلیارد تومان و به طور متوسط از ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان برای هر واحد پرداخت شد.

وی با یادآوری اینکه ساختمان فرمانداری در زمان بروز سیل حدود ۳.۵ متر زیر آب رفته ادامه داد: پل های چم دیوان، حیات الغیب  وشرکت نفت در حال احداث هستند.

۶هزار تن سیمان اهدایی رهبر معظم انقلاب در مناطق سیل‌زده لرستان توزیع شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز گفت: این استان معین بازسازی مناطق سیلزده شهرستان چگنی است که تعمیر و ساخت ۲ هزار واحد مسکونی را بر عهده دارد.

محمدرضا رضا فرح افزود: تاکنون ۶ هزار تن سیمان اهدایی از طرف رهبر معظم انقلاب در شهرستان چگنی توزیع شده است.

روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همزمان با سیل بهار امسال ساخت و تعمیر۲ هزار واحد مسکونی سیلزده لرستان به استان مرکزی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: در مجموع بیش از سه هزار و ۱۰۰ واحد در چگنی تخریب دیده یا دچار خسارت شده که سهم مرکزی از این تعداد، بیش از یک هزار واحد تعمیری و بیش از ۸۰۰ واحد احداثی است.

یکهزار واحد تازه احداث مناطق سیلزده لرستان در آستانه بهره‎‌برداری

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان نیز گفت: احداث یکهزار واحد مسکونی در این استان به مرحله گچکاری رسیده و این واحدها در آستانه بهره‎‌برداری هستند.

رضا خواجه ای افزود:‌ تاکنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد خسارت دیده برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند و کار احداث ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیز در حال انجام است.

وی تعداد معرفی شده را معادل بیش از ۹۵ درصد  واحدهای سیلزده برشمرد و ادامه داد: ۳۶ هزار واحد موفق به عقد قرارداد دریافت تسهیلات شده اند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۱۶۹ میلیارد تومان بلاعوض برای احداث، تعمیر و اجاره بها پرداخت شده و تعمیر ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد معادل ۹۹ درصدواحدهای تعمیری نیز پایان یافته است.

حدود ۴۴ هزار واحد مسکونی و تجاری شهر و روستاهای استان در ۱۸ شهر و یکهزار و ۲۰۰ روستا بر اثر سیل تخریب شده و یا آسیب دیده است.

هم اکنون استان اصفهان در شهر پلدختر، اردبیل در معمولان، قزوین در نورآباد، مرکزی در دوره چگنی و استان کردستان در شهرستان های ازنا و الیگودرز کار بازسازی این مناطق را به عنوان استان معین برعهده دارند.

به هر خانوار خسارت دیده سیل پنج میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود پنج درصد تعلق می‌گیرد.

برای بازسازی هر واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض خواهد بود.

همچنین میزان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض واحدهای صنفی به ترتیب ۱۰ تا ۲۰ و ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام شده است.

برای واحدهای صنفی احداثی نیز ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان تسهیلات با توجه به متراژ مغازه پرداخت می‌شود.

تسهیلات سرمایه‌ای برای اجناس و موجودی واحدهای صنفی نیز از ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان است که برآورد خسارت برعهده کمیته‌ای متشکل از فرمانداری، صنعت، معدن و تجارت و بنیاد مسکن است.

۷۲۶۹/۶۰۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسارت سیل کشاورزی بازسازی منازل مسکونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق بیشترین سهم از ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی را دارند؟

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به کلنگ‌زنی ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی در تهران، گفت: مناطق شمالی تهران سهمی از این ساخت و ساز ندارند و بیشتر آنها در مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ خواهد بود. - اخبار اجتماعی -

حمیدرضا صارمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره کلنگ‌زنی ساخت 1500 واحد مسکونی در تهران اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد توجه و با اهمیت برای مردم، مسکن قابل استطاعت است که پرداختن به آن جزو وظایف شهرداری‌ها و حکمروایی محلی محسوب می‌شود اما شهرداری تهران طی سال‌های گذشته مداخله جدی‌ای در این زمینه نداشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه از سال 1400 تا 1402 اقداماتی صورت گرفته است و آخرین پروژه احداث 1500 واحد مسکونی در بافت‌های ناپایدار، ناکارآمد و زمین‌های ذخیره شهری است که طی هفته‌های پیش‌رو کلنگ‌زنی آن با حضور زاکانی؛ شهردار تهران انجام خواهد شد. 

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه این واحد‌ها با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و تعاونی‌های مسکن خواهد بود، اظهار کرد: وزارت راه 60 هکتار زمین خود را برای این امر واگذار می‌کند.

توقف ساخت‌وساز از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران

وی تصریح کرد: ساخت این واحدها در اکثر مناطق به جز مناطق شمالی انجام خواهد و بیشتر آنها در مناطق 15، 16، 17، 18، 20 و 21 خواهد بود؛ حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای به سرانجام رسیدن این ساخت و سازها نیز 2 سال پیش‌بینی شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام مناطق بیشترین سهم از ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی را دارند؟
  • ۱۶۹۰ واحد مسکونی اردستان در حال ساخت است
  • بازندگان اصلی مالیات بر عایدی سرمایه
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن چقدر گران شد؟
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!
  • موضوع مسکن کارکنان نیروی انتظامی استان بررسی شده است
  • آغاز ساخت ۱۵۰۰۰۰ واحد مسکونی در تهران از ماه آینده
  • ۵۹۰۰ پلاک مسکونی نوسازی شد/کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی
  • (ویدئو) قیمت‌های عجیب واحد‌های مسکونی در افغانستان