Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@10:12:57 GMT

دلیل تمایل به مصرف غذا‌های ناسالم چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۲۳۶۹

دلیل تمایل به مصرف غذا‌های ناسالم چیست؟

خبرگزاری میزان- محققان دریافتند، نداشتن خواب کافی، موجب خستگی بینی و کاهش ارتباط صحیح با مغز شده و در نتیجه فرد را به سمت مصرف غذا‌های شیرین و ناسالم هدایت می‌کند. تاریخ انتشار: 13:37 - 20 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۷۹۰۱

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،به نقل از مدیکال نیوز، تاثیر بی خوابی بر سیستم بویایی موجب کاهش آستانه بویایی و حساسیت مغز در دریافت سریع غذا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی سیستم بویایی قادر به برقراری ارتباط مؤثر با سایر نواحی مغز نبوده تا اطلاعات مربوط به غذا را دریافت و پردازش کنند، در نتیجه تغییر در انتخاب غذا صورت می‌گیرد.

 

 

محقق این تحقیق تورستن کانت، اظهار کرد: هنگامی که دچار کم‌خوابی می‌شوید، ممکن است مناطقی از مغز اطلاعات کافی کسب نکنند و مواد غذایی با یک سیگنال انرژی غنی‌تر را ترجیح دهند که منجر به انتخاب دونات و یا چیپس سیب زمینی شود.

 

مطالعات اولیه نشان داد، کمبود خواب میزان برخی از اندوکانابینوئید‌ها که در رفتار جستجوی غذا و خوردن غذا و همچنین واکنش مغز به بو‌ها مؤثر هستند، را افزایش می‌دهد در نتیجه میزان ترشح این ماده در زمان‌های مختلف، مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این تحقیق ۲۹ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۴۰ ساله حضور داشتند که به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول در ابتدای آزمایش، خواب مناسب شبانه داشتند و بعد از چهار هفته بعد از چهار ساعت خواب شبانه، مورد بررسی قرار گرفتند و گروه دوم گروهی معکوس گروه اول بودند.

 

وعده غذایی آزمایشی نیز شامل صبحانه، ناهار و شام بود که بر اساس استاندارد‌های لازم تهیه شده بودند. شرکت‌کنندگان در هر دو گروه بعد از خواب شبانه کافی و یا کمبود خواب تحت نوعی اسکن ام ار‌ای قرار گرفتند که عملکرد مغز را نشان می‌داد.

 

بعد از اتمام تصویربرداری مغزی، شرکت‌کنندگان در معرض تنقلات مختلف قرار گرفتند و نتایج نشان داد که افراد با کمبود خواب در جستجوی غذا‌های پر انرژی مانند بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، چیپس‌های شکلاتی و چیپس سیب زمینی بودند.

 

سپس ترکیبات اندوکانابینوئید‌ها در خون افراد با کمبود خواب اندازه‌گیری شد.

 

نتایج نشان داد میزان ترکیبات آراکیدونویل گلیسیرین ۲) -Arachidonoylglycerol) و اولئیک اسید گلیسیرین (۲-oleoylglycerol) هرچه افزایش یابد، دقت در انتخاب غذا نیز کمتر می‌شود.

 

افراد با کمبود خواب، تمایل به انتخاب غذا‌های پرمصرف و حاوی چربی بیشتر داشتند.

 

محقق این تحقیق در ادامه افزود: هنگامی‌که قشر پریفرم به‌درستی با انسولین ارتباط برقرار نکند، افراد مواد غذایی چرب‌تر را انتخاب می‌کنند و درواقع مقصر اصلی در این گزینش عدم ارسال اطلاعات صحیح به مغز توسط بینی است.

 

نتایج این تحقیق در نشریه elife منتشرشده است.

منبع:ایسنا
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میزان تغذیه سلامت بی خوابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح شنبه هشتم اردیبهشت با میانگین ۱۰۲ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از ۶ سال) را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۷، خیابان احمدآباد با ۱۱۵، پارک زمزم ۱۱۰، خیابان پروین ۱۲۵ و رهنان ۱۱۹ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه ولدان با عدد ۱۵۴، دانشگاه صنعتی ۱۵۱، خیابان زینبیه ۱۵۵ و بولوار کاوه ۱۵۲ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۶۵، بزرگراه خرازی ۵۴، سپاهان‌شهر ۵۸، خیابان فرشادی ۷۲، خیابان فیض ۵۵، کردآباد ۷۹ و خیابان میرزا طاهر ۵۷ AQI وضعیت قابل قبول قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۶۱، شاهین‌شهر ۶۸، کاشان ۹۲ و نجف آباد با میانگین ۷۲ AQI در وضعیت قابل قبول، در زرین‌شهر با میانگین ۱۲۴ و سجزی با ۱۰۲ و قهجاورستان با ۱۰۷ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در مبارکه با ۴۳ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6089473

دیگر خبرها

  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • هوای ناسالم دو شهر خوزستان برای گروه‌های حساس
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟