Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@22:38:22 GMT

توطئه دشمن با طرح مبحث آلودگی سرنگ وارداتی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۲۸۰۵

وزیر بهداشت ضمن اشاره به موضوع ایدز در لردگان، درباره افزایش قیمت برخی دارو‌ها توضیح داد.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در ادامه نشست خبری امروزش با خبرنگاران، درباره افزایش قیمت دارو نیز گفت: ما با دارو‌هایی طرف بودیم که، چون تولید آن صرفه اقتصادی برای تولید کننده نداشت با پنج برابر قیمت وارد کشور می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه در مورد دارو‌های خاص قیمت‌ها تا دو برابر افزایش پیدا کرد که منجر به آن شد تا تولید کننده دلگرم شده و از واردات دارو بی‌نیاز شویم. با این افزایش قیمت باز هم قیمت دارو یک پنجم قیمت واردات ماند. البته در این زمینه باید با بیمه همفکری‌هایی شود.   دستور وزیر بهداشت درباره افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش در خصوص افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نیز گفت: سابق بر این، این گونه بود که برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی دو سهمیه وجود داشت که نفر اول در رتبه اول جذب شده و رتبه دوم از افراد سهمیه‌دار انتخاب می‌شد. این اتفاق دو اثر داشت؛ اول آن که باعث سرخوردگی جوانان دارای زیر رتبه ۱۰ می‌شد و دوم آن که ذهنیت نابجا و غلطی در خصوص خانواده‌های شهدا ایجاد می‌شد که به هیچ عنوان ذهنیت روایی نبود. وی افزود: به همین علت بنده دستور دادم معادل سهمیه‌ها ظرفیت تحصیلات تکمیلی بالا رود؛ یعنی نخبه فکر نکند کسی جایش را گرفته است؛ یعنی اگر قرار بود به عنوان مثال ۲۰ نفر را پذیرش کنیم، گفتیم آن تعداد از سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا را کنار بگذارید و از بین داوطلبین آزاد زیر رتبه ۱۰ را جذب کنید.
ماجرای ایدز در لردگان
به گزارش ایسنا، نمکی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان، گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اچ‌ای وی مثبت در کشور شناسایی شده‌اند که هیچکس نمی‌داند که این افراد کجا هستند؛ بنابراین ما مَحرم مردم مملکت هستیم. درباره لردگان نیز این اولین بار است که مشخص شد که بیماران مبتلا به این بیماری متعلق به یک منطقه خاص هستند که این را هم ما اعلام نکردیم، بلکه ما از چند ماه قبل در جریان این قضایا بودیم و داشتیم با شدت و به صورت چراغ خاموش با حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه، روی آن کار می‌کردیم.
ایدز از طریق سرنگ آلوده علمی نیست

وی افزود: ناگهان به دلایلی که خیلی آن‌ها را باز نمی‌کنم، با بیان این موضوع از سوی یکی از عزیزان و جلب بهورز زحمتکش آن منطقه این ماجرا مطرح شد. ما می‌دانستیم که بحث انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست. من به‌عنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این حوزه معلمی می‌کنم، می‌دانم که چنین حرفی علمی نیست.

نمکی تصریح کرد: اتفاقی که افتاد بهره‌برداری ناصواب بیگانگانی بود که می‌خواستند پروژه خود را پیش برند و موضوع بلافاصله بر روی آنتن خبرگزاری‌های آن طرف رفت و بلافاصله برخی از عناصر ضد انقلاب در خارج مصاحبه کردند و این موضوع را به عنوان کار زشت نظام ارائه خدمت جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده به اچ‌ای وی در نظام ارائه خدمات کشور باعث این موضوع شده است.

وی تاکید کرد: آنقدر اعتماد مردم به نظام ارایه خدمات بالا است که ما برای غربالگری فشار خون ۲۰ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بودیم، اما نزدیک به ۳۱ میلیون نفر مراجعه کردند. خیلی برایشان سنگین بود که نظام ارائه خدمت این کشور آنقدر وجاهت دارد که مردم به آن اعتماد دارند و مراجعه می‌کنند. بلافاصله قرار بود که طرح کشوری کنترل دیابت را در برنامه بگذاریم، اما در پیک این تصمیم آمدند و ذهن مردم را مشوش کردند که نظام سلامت ایران می‌خواهد تست قند خون انجام دهد و مردم به این صورت آلوده شدند. می‌خواستند ذهن مردم را مشوش کنند تا این اقدام انجام نگیرد.
ماجرای نامه وزیر بهداشت
نمکی ادامه داد: ضمن اینکه به هر حال ما کاملا این جمعیت را تحت پوشش قرار دادیم و مراقبت می‌کنیم. همراهی مردم روستا بسیار خوب است. اینکه نامه بنده را پررنگ کردند هم نوعی شیطنت بود. بنده اعلام کردم که این انتقال حاصل مواردی از قضا روابط نامطلوب بوده است که آن را برای مردم به عنوان روابط نامشروع جنسی تفسیر کردند. درحالیکه من هیچ گاه چنین جسارتی را به مردمان آن منطقه نداشتم. وقتی ما از نامطلوب صحبت می‌کنیم منظورمان یک پروسه اقدامی و اجرایی است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت است. بچه دو ساله یا خانم پاکدامنی با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر دلیل چندین سال قبل آلوده شده، چطور می‌توان گفت که رابطه نامشروع داشته است؛ بنابراین در تفسیر این موضوع هم بدجنسی شد.

نمکی با بیان اینکه ما مردم را تحت نظر داریم، گفت: علی رغم تلخی این ماجرا یک پیام مثبت هم داشت و آن این بود که اچ آی وی مهم است. سال‌ها پیش ۲۵۰ اچ آی وی مثبت در این کشور داشتیم که بنده کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه انداختم. آن روز به ما حمله کردند که ۲۵۰ مرد اچ آی وی مثبت اینقدر بلوا می‌خواهد؟. گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی‌توجهی کنید غرق می‌شوید. خوشبختانه امروز حقانیت آن حرف ۳۰ سال قبل مشخص شد که ما باید به این موضوع بپردازیم. ما باید متناسب با فرهنگ و اقلیم و اعتقادات‌مان اطلاع رسانی کنیم و به مردم آموزش دهیم و همه از جمله رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا دامان مردم بیشتری را به دلیل ناآگاهی نگیرد.

وی تاکید کرد: عدد و رقم ما در زمینه این بیماری بسیار کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود. باید به آموزش‌ها توجه کرده و بیشتر تلاش کنیم.
حمایت‌های روانی از مردم لردگان
وزیر بهداشت همچنین در زمینه حمایت‌های روانی از مردم لردگان، گفت: پیش از آن که این ایام پر التهاب آغاز شود، تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی بالینی که پیش از این مرتبط با این موضوع هم کار کرده بودند، در قالب ۱۶ تیم به منطقه اعزام کردیم. همچنین مراکز جامع سلامت را برای مردم منطقه دایر کرده و خوشبختانه تاکنون با همکاری خوب مردم مواجه بوده‌ایم. از روز گذشته نیز انجام تست‌های تکمیلی مرتبط با اچ آی وی آغاز شده است و علاوه بر حمایت روانی، درمانی و دارویی، حمایت‌های دیگری هم از مردم به عمل آورده‌ایم. البته نمی‌توان از نقش حمایتگر بهزیستی در این میان غافل بود.

نمکی ماجرای لردگان را به عنوان یک حرکت مهم برای آغاز مشارکت‌های بین بخشی عنوان و اظهار کرد: مشکلات ایجاد شده در بیماری ایدز، تنها متوجه نظام سلامت نیست، بلکه مشکل ناشی از فرآیند مدیریت اجتماعی یک کشور است. مگر ما در تصادفات جاده‌ای چقدر مقصریم یا نقش وزارت بهداشت در خشونت‌های اجتماعی و بروز حادثه برای افراد چه میزان است؟. اما اگر یک لحظه از خدمت رسانی غافل شویم، بزرگترین لطمه‌ها به سلامت مردم وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در زمینه آموزش‌های لازم برای شناخت بیماری اچ آی وی موثر است، گفت: البته باید توجه کرد که ما در این بین جزء کوچکی از یک کل هستیم و باید پذیرفت که معضلی به نام اچ‌ای وی در این مملکت وجود دارد.
توطئه دشمن با طرح مبحث آلودگی سرنگ وارداتی
وی در ادامه به اقدامات دشمن برای زیر سوال بردن خدمات به ویژه در نظام سلامت اشاره و اظهار کرد: شاهد بودید که هفته گذشته نامه‌ای از قول من جعل شد که با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که اولین محل انتشار آن در خارج از کشور بوده است. توجه کنید که در این موضوع دیگر تنها وزیر مطرح نیست. من خاک پای این ملت هستم، اما عده‌ای همواره به دنبال تخریب دستاورد‌های جمهوری اسلامی هستند. عده‌ای مباحثی مبنی بر ورود سرنگ وارداتی آلوده به کشور را مطرح می‌کنند. بنده صراحتا اعلام میکنم که آلودگی از طریق سرنگ وارداتی وجود ندارد و طرح این مباحث توطئه‌ای بیش نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر تابناک سعید نمکی لردگان ایدز چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: مکمل‌ها بازار پرمصرفی دارند و خیلی‌ها هم به دنبال برند خارجی محصولات مورد نظرشان هستند. شاید همین مساله هم باعث شده که سودجویان محصولات تقلبی را با نام برند خارجی به مشتریانشان عرضه می‌کنند و هزار و یک آسیب برای سلامت آنها رقم می‌زنند. همین چند روز پیش بود که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک از کشف ۲۲۰ قوطی مکمل ورزشی قاچاق و غیر مجاز در این شهر خبر داد.

پیشتر هم رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۵۴۳ قوطی پودر و ۶۱۶۰ عدد قرص بدنسازی تقلبی و قاچاق در ساختمانی واقع در بازار تهران خبر داده بودند. آن هم در حالی که چند سالی می‌شود، تمام مکمل‌های موجود در کشور در کارخانه‌های داروسازی ایران تولید می‌شوند و تقریبا هیچ وارداتی برای این محصول در کشور وجود ندارد.

این نکته را سیدمحمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران هم تأکید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: اگر در داروخانه‌ها، محصولی را تحت عنوان برند خارجی عرضه می‌کنند، همان‌هایی هستند که تحت لیسانس و فرمولاسیون شرکت خارجی از سوی شرکت‌های داخلی تولید شده‌اند و ادعای تولید آن توسط شرکت خارجی در کشور دیگر مورد تأیید نیست.

او تأکید می‌کند که تنها مرکز معتبر برای عرضه این محصولات هم داروخانه‌ها هستند و اگر در محلی خارج از این اصناف عرضه شوند، قاچاق و فاقد اصالت خواهند بود.

وضعیت تولید مکمل در کشور

ناصری با بیان این که تولید مکمل‌ها در کشور از حدود سال 98رونق جدی‌تری گرفت، عنوان می‌کند: مکمل‌ها پروسه قیمت‌گذاری بهتری نسبت به دارو دارند و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های داروسازی به این سمت آمدند که در کنار محصولات دارویی مکمل‌ها را هم تولید کنند.

به گفته این فعال حوزه دارویی، ایران جزو کشورهایی است که تمام مکمل‌هایش در کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شوند و چند شرکتی هم که هنوز تولید دارو ندارند، استانداردهایی که وزارت بهداشت از شرکت‌های دارویی مطالبه می‌کند را دارا هستند. این در حالی است که در سطح دنیا مکمل‌ها در سطح نزدیک‌تر به صنایع غذایی تولید می‌شوند.

محدودیت واردات

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران درباره بازار واردات مکمل‌ها هم توضیح می‌دهد: رشد تولید مکمل‌ها در داخل کشور و همزمان محدودیت‌های منابع ارزی، وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن را در این مسیر قرار داد که جلوی واردات مکمل‌ها را بگیرند. این تصمیم کاهش ارزبری برای کشور داشت چون تعداد زیادی از محصولات با وجود 10 تا 15تولیدکننده ضرورتی به واردات نداشتند.

خیلی‌ها در مراجعه به داروخانه، اصرار بر خرید محصول خارجی دارند اما نمی‌دانند که این محصولات خارجی را در کشور نداریم. به همین دلیل آن چیزی که در بسیاری موارد داروخانه‌ها به‌عنوان مکمل خارجی عرضه می‌کنند، همان محصولات تحت لیسانس است

او ادامه می‌دهد: البته این الگویی است که در کشورهای همسایه ایران هم وجود دارد. به جز واردات تعدادی از مکمل‌هایی که مربوط به برندهای معتبر دنیا هستند، آنها هم به سمت خودکفایی در تولید مکمل‌ها حرکت کرده‌اند. بر این اساس تقریبا هیچ واردات مکملی در کشور ما هم وجود ندارد.

داستان تولید مکمل‌ها

ناصری با بیان این که مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات ویتامین‌ها و مواد معدنی با عصاره‌های گیاهی، آمینواسیدها و پروتئین‌ها هستند، بیان می‌کند: تولید این محصولات به 2 صورت انجام می‌گیرد؛ آنهایی که با دانش فنی و فرمولاسیون شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند و گروه دوم هم تحت لیسانس و فرمولاسیون شرکت خارجی در حال تولید هستند. این محصولات هم همان برندی هستند که شرکت خارجی سازنده اولیه، ساخت و دانش فنی آن را به شرکت ایرانی منتقل کرده و درنهایت محصول با همان نام و برند خارجی تولید می‌شود.

البته به گفته این فعال حوزه دارو، واردات مواد اولیه مکمل‌ها همچنان انجام می‌شود و در این باره توضیح می‌دهد: همانقدر که در حوزه تولید محصولات آماده‌مصرف پیشرفت کرده‌ایم در حوزه مواداولیه مکمل‌ها پیشرفتی نداشتیم. در بسیاری موارد مولتی ویتامین مینرال که محصول تولیدشده یک شرکت ایرانی یا تحت لیسانس یک شرکت خارجی است، مواداولیه با احتمال زیاد وارداتی هستند.

ماجرای فروش خارجی‌ها در داروخانه‌ها

او درباره عرضه مکمل‌های خارجی در بازار مصرف هم می‌گوید: یکی از مشکلات این حوزه تقاضای مردم برای خرید مکمل‌های خارجی است که البته به فرهنگ مصرف کالای خارجی در مردم ایران مربوط می‌شود و فقط شامل مکمل‌ها نیست. مردم ما زمانی که می‌خواهند کفش هم بخرند، اگر پول کافی داشته باشند، ایرانی نمی‌خرند.

ناصری ادامه می‌دهد: این فرهنگ زمانی مشکل ایجاد می‌کند که فرد در مراجعه به داروخانه، اصرار بر خرید محصول خارجی دارد اما نمی‌داند که این محصولات خارجی را در کشور نداریم. به همین دلیل آن چیزی که در بسیاری موارد داروخانه‌ها به‌عنوان مکمل خارجی عرضه می‌کنند، همان محصولات تحت لیسانس است که تحت نام برند یک شرکت خارجی در داخل کشور تولید می‌شود. اما روی جعبه تمامی این محصولات، ساخت ایران قید شده است.

بیشترین تقلب در این مکمل‌ها

ناصری درباره محصولات تقلبی موجود در بازار هم بیان می‌کند: بیشترین سهم قاچاق و تقلب در این محصولات درباره مکمل‌های ورزشی است که خارج از چرخه اصلی عرضه این محصولات یعنی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند. این مکمل‌ها به‌صورت پودر تهیه می‌شوند و به تکنولوژی پیچیده برای ساخت هم نیاز ندارند.

تقاضا برای نمونه خارجی مکمل‌ها در کشور بالاست و به همین دلیل سودجویان به‌دنبال نمونه‌های تقلبی این مکمل‌ها در کشورهای همسایه هستند

او با بیان این که تخلفات درباره مکمل‌های ورزشی به‌دلیل مصرف از سوی جوان‌ها و اثربخشی برخی از آنها بیشتر است، عنوان می‌کند: آنها یک پودر پروتئینی قاچاق می‌خرند و آن را مؤثرتر می‌دانند اما آگاه نیستند که دلیل این اثربخشی، داروها و مواد نیروزای غیرمجازی است که به این پودرها اضافه شده، اما این اثربخشی جذابیت محصول را برای مصرف‌کننده بیشتر می‌کند

روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران در پاسخ به این سؤال که آیا راهکاری برای تشخیص محصول تقلبی از اصل وجود دارد، به سه نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: اول اینکه تمام محصولات ایرانی و تحت لیسانس که در کشور تولید می‌شوند در سامانه وزارت بهداشت از طریق برچسب اصالت قابل رهیابی هستند. نکته دوم اینکه عرضه مکمل‌ها شامل قرص، کپسول، قرص جوشان و پودرهای بدنسازی خارج از داروخانه ممنوع است و هر کدام از آنها اگر خارج از داروخانه خریداری شود فاقد اصالت است؛ یعنی براساس سیکل قانونی وارد یا تولید نشده است.

او درباره نکته سوم هم بیان می‌کند: داروخانه‌ها اجازه فروش اقلام قاچاق را ندارند و این کار یک تخلف بسیار جدی و با جرایم سنگین است. آنها اجازه ندارند حتی محصولی که از طریق چمدانی و مسافران وارد شده را عرضه کنند. نکته مهم اینکه بسیاری از محصولاتی که در سطح عرضه خارج از داروخانه‌ها فروخته می‌شوند، تقلبی هستند و از مجرای قانونی هم به کشور وارد نشده‌اند.

البته به تاکید ناصری، تقاضا برای نمونه خارجی مکمل‌ها در کشور بالاست و به همین دلیل سودجویان به‌دنبال نمونه‌های تقلبی این مکمل‌ها در کشورهای همسایه هستند.

ناصری تأکید می‌کند: اگر داروخانه‌ای اقدام به تحویل مکملی کند که برچسب اصالت وزارت بهداشت را نداشته باشد، این اقدام تخلف است اما مشکل اینجاست که هر قدر داروخانه‌ها می‌خواهند داروی مجاز عرضه کنند، مردم با وجود تقاضای بالا، آنها را به این سمت هل می‌دهند و این مشکل درباره سایر محصولات مثل داروها و لوازم بهداشتی‌ها هم وجود دارد. البته این تأیید چنین تخلفی از سوی داروخانه‌ها نیست.

کد خبر 849195 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مکمل‌های دارویی خبر مهم مکمل‌های غذایی

دیگر خبرها

  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • اعضای شورای فرهنگ عمومی در خنثی سازی توطئه دشمنان هوشیار باشند
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور