Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@12:48:53 GMT

هند به فراتر از ماه می‌نگرد

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۶۱۶۴

هند به فراتر از ماه می‌نگرد

ایتنا - در هفته‌های اخیر، فرود بر سطح ماه، تنها بخش کوچکی از جاه‌طلبی‌های فضایی هند بود. اگرچه برنامه فضایی هند در مسیر ماه به یک مانع بزرگ برخورد کرده، اما این کشور گام‌های بزرگی در کاوش‌های مربوط به ماه و مریخ برداشته است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در روز جمعه ششم ماه سپتامبر، مأموریت چاندرایان-۲ تقریباً در پایان فرایند فرود ـ که همواره با خطر همراه است ـ ارتباطش را با سطح‌نشین خود به نام «ویکرام» از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سازمان پژوهشهای فضایی هند که مسئولیت مأموریت چاندرایان-۲ را برعهده دارد، هنوز جزئیات بیشتری پیرامون آنچه که در طی فرود رخ داده یا علت بروز اشکال، منتشر نکرده است.
 
این سطح‌نشین و ماه‌نورد کوچک که درون آن قرار داشت، برای بررسی محیط ماه طراحی شده بودند که می‌تواند برای مأموریت‌های آتی انسانی، بسیار مفید واقع شود. یکی از وظایف ویکرام، مطالعه ماه‌لرزه‌ها و همینطور بررسی محیط تابشی آنجا بود که هر دو در هنگام ساخت و ساز بنا برای فضانوردان در سطح ماه، می‌توانند مفید واقع شوند.  علیرغم قطع ارتباط ویکرام، مدارگرد چاندرایان-۲ برای نزدیک به یک سال، از بالا به نقشه‌برداری و وارسی ماه خواهد پرداخت.
 
اما هند به همین مقدار قانع نیست. ناهرندرا مودی (نخست‌وزیر هند) به دانشمندان مرکز فضایی کشورش گفته است که با وجود بروز اشکال در فرود بر سطح ماه، انتظار دارد شاهد بهترین دستاوردهای کشورش در عرصه فضا باشد. وی گفته است این سازمان باید از خطای پیش آمده درس بگیرد و به حرکت خود ادامه دهد.
 
این سازمان فضایی درنظر دارد در سال‌های در پیش رو، مأموریت چاندرایان-۳ به مقصد ماه را پیاده‌سازی کند و همچون ناسا به انتقال انسان به ماه می‌اندیشد. رؤیاهای هند، شامل رفتن به کرات دیگر نیز می‌شود؛ از جمله ارسال یابشگرهایی به مریخ و ناهید و همچنین مأموریت‌هایی برای فرستادن انسان به فضا.
 
گفتنی است تاکنون تنها دو تن هندی به فضا پرواز کرده‌اند: راکش شارما در سال ۱۹۸۴ همراه با یک مأموریت سایوز در شوروی سابق و دیگری کالپانا چاولا که دو بار پرواز به فضا را با ناسا تجربه کرد و در حین دومین مأموریت خود در نتیجهٔ انفجار شاتل فضایی کلمبیا، جان باخت.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: سفر به ماه هند فضا ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۶۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: توانمندی قهرمانان ما فراتر از قاره پهناور آسیا است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت­‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند، توانمندی قهرمانان کشورمان را فراتر از عرصه‌ قاره پهناور آسیا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند نوشت: کسب مجدد عنوان افتخارآمیز قهرمانی تیم‌ملی کشورمان در رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا توسط جوانان شایسته‌مان موجب خوشحالی و مباهات شد.

وی افزود: این جایگاه ارزشمند که برای سیزدهمین بار توسط فرزندان غرورآفرین و رشید ایران‌اسلامی، با قاطعیت به‌دست آمد، نشان داد توانمندی قهرمانان ما از عرصه قاره پهناور آسیا فراتر رفته است.

قالیباف با تبریک این مقام مسرت‌بخش و ماندگار به مربیان، کادرفنی، سرپرستان و بازیکنان تیم، موفقیت و سربلندی جوانان برومند و سرافراز کشورمان را از خداوند متعال مسالت کرد.

به گزارش ایمنا، فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ امروز یکشنبه بین تیم‌های تایلند و ایران در سالن بانکوک آره‌نا برگزار شد که در نهایت ایران با نتیجه ۴ بر ۱ توانست میزبان را شکست دهد و برای سیزدهم بار قهرمان آسیا شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 748880

دیگر خبرها

  • استاندار لرستان: امنیت استان حاصل مشارکت پلیس و مردم است
  • قالیباف: توانمندی قهرمانان ما فراتر از قاره پهناور آسیا است
  • انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در استان اصفهان
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد