Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:12:53 GMT

اعضای اتحادیه عرب از عضو تعلیقی خود حمایت کردند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۶۷۴۹

اعضای اتحادیه عرب از عضو تعلیقی خود حمایت کردند

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز شنبه در حالی برای بررسی ابعاد مختلف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه نشست ویژه برگزار کردند که عضویت این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمده است.

به عقیده کارشناسان برخی از کشورها مانند لبنان و عراق پیشتر خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده بودند اما این مسئله همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از نوامبر سال ۲۰۱۱ و با آغاز درگیری های داخلی این کشور به حالت تعلیق درآمد و کشورهای عربی تحت فشارهای غرب و برای تسلیم شدن سوریه در برابر تروریست ها، سفرای خود را از دمشق خارج کردند.

امروز در نشست ویژه اتحادیه عرب، وزیران خارجه عضو این اتحادیه سخنرانی کردند که محکومیت حمله نظامی ترکیه به سوریه و لزوم توقف آن، مهمترین محور  آن به شمار می رود.

لبنان: باید با سوریه همصدا شد

به گزارش تارنمای مصری «الاهرام»، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در این نشست گفت که لبنان تحت هر شرایطی با هرگونه حمله به هر کشور عربی مخالف است.

وی با بیان اینکه هیچ حمله ای چه از جانب اسرائیل و چه از جانب ترکیه به کشورهای عربی پذیرفتنی نیست، بر ایجاد کانال های گفت و گو میان کشورهای عربی و حل اختلافات تاکید کرد و گفت: بهترین گزینه، گفت و گو است.

باسیل ادامه داد: برخی امروز معتقدند منافع لبنان در تایید عملیات نظامی ترکیه است، زیرا ترکیه در تلاش برای ایجاد منطقه امن به منظور بازگشت آوارگان سوری است. برخی دیگر نیز منافع لبنان را در جلوگیری از تشکیل موجودیت کُردی می دانند که تمامیت ارضی چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق را تهدید می کند؛ چنانچه این موجودیت شکل بگیرد، پایه تشکیل موجودیت های طایفه ای دیگر در منطقه نیز بنا گذاشته خواهد شد و لبنان نیز از این وضعیت در امان نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: اما موضع اصولی و حاکمیتی و ملی و عربی لبنان مبتنی بر این است که امکان تجاوز به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی بدون اینکه ما در کنارش قرار بگیریم، وجود ندارد و منفعت حتمی لبنان در اجماع عربی برای حمایت از هر کشور عربی بزرگ مانند سوریه و کوچک مانند لبنان در برابر هر گونه تجاوز به خاک و ملت و عزت و شرافت آن است.

باسیل ادامه داد:  ما امروز به چیزی بیشتر از محکومیت های کلامی و مواضع رسانه ای، نیاز داریم. ما امروز دعوت شده ایم تا تا موضع عربی و یکپارچه خود را در برابر رویدادهای منطقه اتخاذ کنیم تا ضمن تقویت آشتی میان کشورهای عربی و امکان برنامه ریزی برای مقابله با توطئه ها فراهم می شود.

وی  افزود: باید گذشته بد و اختلافات را رها کرد و به امروز نگریست و با یکدیگر تلاش کرد. با سوریه یکصدا شد و در مقابل هر کسی که حرمت سرزمین ما را نقض می کند، اقدامات بازدارنده اتخاذ کرد؛ زیرا حفظ وحدت در کشور عربی در گرو پایبندی به اتحاد و در نظر گرفتن نتایج حاصل از هرگونه تقسیم و تغییر بافت جمعیتی تحت عناوین منطقه حائل یا منطقه امن و یا حضور موقتی بیگانگان است.

مصر: مقاومت در برابر حمله ترکیه، حق سوری هاست

"سامح شکری" وزیر خارجه مصر نیز در نشست فوری اتحادیه عرب، بر حق سوری ها در  دفاع  از خود در برابر تجاوز ترکیه و تلاش این کشور برای تغییر بافت جمعتی سوریه طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تجاوز نظام ترکیه به سوریه نقض آشکار قوانین و معاهدات بین المللی است، تاکید کرد که تاریخ هر کس را که از تجاوز ترکیه به خاک سوریه حمایت کند و در آن دست داشته باشد، محاکمه خواهد کرد.

شکری درباره عواقب فاجعه بار این تجاوز هشدار داد و گفت بی اثر شدن پیروزی های به دست آمده در برابر داعش، فراهم شدن زمینه برای ظهور دوباره داعش و سایر گروه های تروریستی، تهدید روند سیاسی که در سوریه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی ایجاد شده و قرار است فعالیتش را پایان ماه جاری آغاز کند از جمله تبعات این تجاوز هستند. همچنین ترکیه مسئول کامل همه این پیامدها محسوب می شود.

عراق: پیامدهای عملیات نظامی ترکیه گریبانگر همه کشورهای منطقه است

"محمدعلی الحکیم" وزیر خارجه عراق نیز حمله ترکیه به سوریه را نقض آشکار حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه توصیف کرد و افزود این حمله درگیری ها در سوریه و منطقه را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه عملیات ترکیه در سوریه نابودکننده تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه است، تصریح کرد: این عملیات بحران انسانی را بیشتر می کند و مشکلات مردم سوریه را شدت می بخشد. زمینه را برای قدرت یابی مجدد تروریست ها در منطقه به ویژه داعش فراهم می کند که نه تنها برای سوریه بلکه پیامدهای منفی برای  کشورهای منطقه از جمله  خود عراق دارد.

وزیر خارجه عراق با تاکید بر مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه، همه طرف های سوری را به پذیرش یک روند دموکراتیک جهت تضمین حقوق همه طیف های مردم سوریه پس از تشکیل کمیته قانون اساسی در این کشور فراخواند.

عربستان: عملیات شرق سوریه تهدیدی برای منطقه است

"عادل الجبیر" وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز عملیات نظامی در شرق سوریه را تجاوز به اراضی عربی عنوان کرد.

وی افزود: این تجاوز امنیت منطقه را تهدید و تلاش ها برای مقابله با تروریست های داعش را نابود می کند.

الجبیر گفت: ما این تجاوز را محکوم می کنیم و می خواهیم هرچه زودتر متوقف شود.

امارات: حمله ترکیه باعث تقویت تروریسم در منطقه می شود

"انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه  امارات در نشست قاهره، از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت های خود در برابر تجاوز ترکیه به خاک سوریه عمل و موضع قاطعی در این باره اتخاذ کند.

وی خواستار خروج نیروهای ترکیه از سوریه شد و بر دست یابی به راه حل سیاسی به عنوان تنها راه برون رفت از بحران کنونی سوریه تاکید کرد.

قرقاش تصریح کرد: حمله نظامی ترکیه به سوریه که شک و شبهه های زیادی درباره اهداف اعلام شده آن  وجود دارد، باعث تقویت تروریسم در منطقه می شود و این خطر دائمی برای کشورهای منطقه و جهان به شمار می رود.

وی مخالفت ابوظبی را با این حمله اعلام کرد.

اردن: ترکیه حملاتش را متوقف کند

"ایمن الصفدی" وزیر خارجه اردن نیز ضمن مخالفت با حمله نظامی ترکیه به سوریه آن را تهدیدی برای امنیت و تمامیت ارضی سوریه خواند.

وی در ادامه خواستار توقف فوری حملات ترکیه به سوریه شد.

الصفدی تصریح کرد: بحران سوریه مشکلات انسانی زیادی برای مردم این کشور به وجود آورد و منافع ما را تهدید کرد و امنیت همه کشورهای عربی را متزلزل گرداند. اکنون منافع و امنیت ملی ما ایجاب می کند که به یک راه حل سیاسی برای این بحران دست یابیم که هم سوری ها آن را قبول داشته باشند و هم امنیت و ثبات را در سوریه برقرار کند.

بحرین: دفاع از ملت سوریه وظیفه ماست

"خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین نیز ضمن محکومیت حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، تصریح کرد: دفاع از ملت سوریه وظیفه ماست.

وی از شورای امنیت خواست برای مقابله با تجاوز ترکیه به سوریه، وارد عمل شود.

الجزایر: مخالف حمله به کشورهای عربی هستیم

"صبری بوکادوم" وزیر خارجه الجزایر مخالفت شدید کشورش را با حمله به کشورهای عربی اعلام کرد.

وی ضمن حمایت از سوریه، گفت ما بار دیگر از تلاش های گیر پیترسون فرستاده سازمان ملل در امور سوریه برای دست یابی به راه حل سیاسی در این کشور حمایت  می کنیم.

وی ضمن مخالفت با مداخلات خارجی در امور سوریه، خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب شد.

موریتانیا: خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم

"ولد الشیخ احمد" وزیر خارجه موریتانی نیز حمله اخیر ترکیه به سوریه را محکوم کرد.

وی ضمن اعلام همبستگی موریتانیا با ملت سوریه، خواستار حفظ تمامیت ارضی این کشور شد.

 نشست فوری وزیران خارجه عرب روز شنبه به منظور بررسی عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات و واکنش به آن به دعوت مصر برگزار شد.

رئیس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داده بود.

اردوغان اعلام کرد که این عملیات علیه نیروهای کُرد "پ. ک. ک" و "ی. پ. گ" و داعش در شمال سوریه است.

وی مدعی است هدف از این عملیات موسوم به "چشمه صلح"، از بین بردن گذرگاه به اصطلاح تروریستی نزدیک مرزهای جنوبی ترکیه است.

این عملیات با مخالفت های جهانی مواجه شده و ترکیه بدون توجه به این مخالفت ها تهدید خود را پس از چند روز، عملی کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه امن شمال سوریه ترکیه عملیات نظامی اتحادیه عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۶۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات فاخر علمی از اهداف مهم بنیاد ملی علم

روح الله دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در بیست و ششمین نشست هیئت امنای بنیاد علم ایران که با هدف گزارش عملکرد این مجموعه و بررسی برنامه‌های سال جاری این بنیاد برگزار شد، گفت: بنیاد ملی علم ایران، با توجه به ارتقای ساختاری خود از یک سو و افزایش بودجه‌ای که سال گذشته داشت، نقش ارزشمند و درخور توجهی را در حمایت و توسعه پژوهش‌های بنیادین و تولید علم کشور ایفا کرد.

وی افزود: اما علیرغم این عملکرد مثبت، بودجه بنیاد به یک‌سوم کاهش یافته که برای اصلاح آن و کمک به ادامه روند حمایت‌های گسترده از تولیدات علمی، به صورت مستمر با دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری و مذاکره هستیم.

دهقانی فیروزآبادی یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد ملی علم ایران را کمک به طرح‌های علمی در ابعاد ملی و بین‌المللی در ابعاد کلان و ناظر به آینده دانست.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم مسیر حرکتی بنیاد علم ایران را به سمت و سوی حمایت از تولید علم فاخر و دست یافتن به خروجی های علمی فاخر سوق دهیم و بر همین اساس، امسال برنامه‌های این مجموعه برای حمایت از تولیدات فاخر علمی با رویکرد دست‌یابی به مرجعیت علمی به شکل جدی دنبال می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی جدی معاونت علمی برای تربیت و پرورش نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص در حوزه‌های گوناگون علمی و فناورانه عنوان کرد: به طور مثال در حوزه کوانتوم برای تربیت حداقل دو هزار نفر نیروی انسانی خبره و متخصص برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: این رویکرد، به شکل‌های مختلف از جمله همکاری با دانشگاه‌ها، حمایت از استادان تراز، حمایت‌های ذیل ستادهای توسعه فناوری از پرورش نیروی انسانی و دیگر شکل‌های حمایتی اجرا می‌شود.

رئیس هیات امنای بنیاد ملی علم ایران بر ضرورت استمرار هم‌اندیشی و تعامل اعضای هیات امنا تأکید کرد و گفت: هنگامی قرار است یک کار بنیادین علمی در بنیاد علم ایران دنبال شود، باید نشست‌ها به صورت مستمر و با فواصل کم‌تر برگزار شود. باید نظرات همه اعضا دریافت و در نهایت برآیند این نظرات، به یک خط سیر تبدیل شده و ‌خط مشی بنیاد قرار گیرد.

حمایت از تولید پژوهش‌های بنیادی و با کیفیت در سال جاری

رییس بنیاد ملی علم ایران نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی تفصیلی از اقدامات صورت گرفته این مجموعه در سال ۱۴۰۲ گفت: سامانه ای از سال گذشته راه اندازی شده که تمامی اطلاعات بنیاد علم روی این سامانه قرار داده شده است.

علی محمد سلطانی افزود: در قالب سامانه انتشار اطلاعات حمایت های بنیاد علم ایران، جزئیات حمایت‌ها، نحوه دریافت و اطلاعات کاملی از طرح‌ها به طور دقیق ارائه شده است.

وی، تدوین برنامه راهبردی چهار ساله با رویکرد افزایش کیفیت تولیدات علمی را از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد علم ایران در سال جاری ذکر کرد و افزود: بنیاد همچنین اهدافی همچون افزایش سهم و کیفیت پژوهش‌های بنیادی، هدفمندسازی پژوهش‌های کاربردی و حمایت از مسأله‌محوری و مأموریت‌گرایی، تدوین قالب‌های ترویج علم، حمایت از رویدادهای شب علم و بهبود فرآیندها در داوری و نظارت طرح‌ها را دنبال می‌کند.

در این جلسه، ضمن بحث و گفت‌ وگو پیرامون اعضای کمیسیون دائمی هیات امنا و نحوه تشکیل و فعالیت کمیسیون دائمی، شیوه اعطای حمایت‌های بنیاد به اعضای هیئت امنا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیشنهاد شد که استفاده اعضای هیات برای حمایت از طرح رساله دکتری و پسادکتری بدون پرداختی به استاد راهنما و با مسئول طرح از حمایت‌های تحقیقاتی بنیاد بلامانع است و تصمیم‌گیری درباره ارزیابی و پذیرش درخواست اعضای هیئت امنا با کمیته‌ای متشکل از رئیس و چهار نفر از اعضای هیئت امنای بنیاد خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • تولیدات فاخر علمی از اهداف مهم بنیاد ملی علم
  • صهیونیست‌ها در مخمصه!
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • ارتش ایران حمله به کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه