Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگا ایرنا اظهار داشت: سرنوشت جنگل‌های شمال سرنوشت بدی نیست و نمی‌شود گفت مبادا زاگرس هم به سرنوشت آن دچار شود چرا که همه این مناطق محاسن و معایبی دارند.

خلیل آقایی با اشاره به اینکه در عرصه‌های طبیعی مشکلاتی هم وجود دارد، گفت: چند ماهی است که همکاران ما در سازمان جنگل‌ها و مراتع و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع کار مشترکی را در ارتباط با زاگرس انجام داده‌اند که منجر به تهیه طرحی شد که به صورت خاص در ۱۱ استان زاگرس نشین اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح از خرداد امسال از استان ایلام کلید خورده و لیست طرح ها و اقدامات اجرایی که باید در زاگرس انجام شود و اولویت‌های آن در قالب این طرح مشخص شده که مهمترین آن بحث ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوانداری جنگلکاری اعم از توسعه جنگل و غنی سازی آن و عملیات بهداشت و پرورش در منطقه زاگرس است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در قالب یک برنامه پنج ساله، ۱۱ استان زاگرس نشین تکالیف روشنی را بر عهده دارند که امسال اولین سال عملیات اجرایی آن است و در سطح کشور بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه های این منطقه نهالکاری می‌شود.

وی اعتبار اجرای این طرح را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که برای تمامی استان های زاگرس نشین هزینه خواهد شد و گفت: بخشی از این عملیات انجام شده و در ۶ ماهه دوم سال هم عملیات بیولوژیکی و مکانیکی آماده اجرا است.

آقایی با بیان اینکه حدود یک سوم تعهدات ما در استان ها در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: دو سوم باقی مانده هم در ماه های آینده به مرحله اجرا و عملی شدن در خواهد آمد.

وی به طرح بوم سازگان زاگرس هم اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح حفاظت جنگل‌کاری ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوان‌داری و حتی بحث ذخیره‌گاه‌ها و مهارت بذرگیری و تکالیف یگان حفاظت در قالب یک بسته حفاظتی تدوین و تکلیف هر استان به صورت مشخص به آنها اعلام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری درباره طرح های آبخیزداری در کشور هم تاکید کرد: امسال ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب به این بخش اختصاص داده شده که در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور کار آن در دست اجرا است.

آقایی افزود: این طرح ها در قالب یک هزار و ۳۳ حوضه و نزدیک به ۹۰ درصد از شهرستان‌های کشور را در بر می‌گیرد که حجمی بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کار اجرایی در سطح ۳۳ مرکز از جمله ۳۱ استان رسمی و ۲ اداره کل مستقر در جنوب کرمان و غرب مازندران در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه این طرح ها تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: بخش اعظمی از این طرح ها در هفته دولت به بهره برداری رسید و مابقی نیز تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

آقایی از آغاز عملیات بیولوژیکی و مکانیکی از مهر ماه در کشور خبر داد و یادآور شد: هم اکنون کشور ما به کارگاه بزرگ فعالیت های مکانیکی سازی بیومکانیک و بیولوژی تبدیل شده است.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان جنگل زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۹۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: میانگین سرانه فضای سبز درون شهری در طی مدیریت شهری ششم به ازای هر شهروند به ۱۶.۹۶ مربع رسیده است، البته این آمار تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

مختاری همچنین تاکید کرد: میانگین فضای سبز برون شهری؛ جنگل‌کاری به ازای شهروند تا پایان سال گذشته به ۲۶.۶۷ مترمربع رسید.

وی افزود: در سی ماه اخیر ۴۰ پارک مادر و کودک به بهره برداری رسیده است و احداث ۴۱ بوستان مادر و کودک هم در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره اخیر مدیریت شهری ۴ هزار و هفتصد و چهل هکتار جنگل‌کاری انجام شده است، تصریح کرد: ۱۰۴ بوستان، محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه ای هم در این مدت ایجاد شده است.

مختاری با پرداختن به توسعه کمربند سبز گفت: امسال ۳ هزار هکتار جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: استفاده از پساب تصفیه برای آبیاری هم به ۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که تا پایان سال به ۵۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: فاز اول رود دره فرحزاد در اواخر خرداد افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6091842

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟