Web Analytics Made Easy - Statcounter

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌‌‌وگو با ایکنا با بیان این‌که نظارت بر آثار نمایشی، نتوانسته تأثیری در ارتقا کیفیت آن‌ها داشته باشد، اظهار کرد: سینما و تلویزیون نهاد‌هایی‌اند که وظیفه‌شان نظارت بر کیفیت تولیدات نمایشی است، اما آنچه در عمل مشاهده می‌کنیم این است که این نهاد‌های نظارتی نتوانسته‌اند کارکرد مطلوبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مصادیق آن را در تولیدات بسیاری می‌توان مشاهده کرد. 

وی افزود: دلیل عدم کارایی بخش‌های نظارتی در سینما و تلویزیون به یک عامل بسیار مهم وابسته است. آن‌هم اینکه افرادی که در این نهاد‌های نظارتی مشغول به کارند شرایط لازم را ندارند. یعنی بسیاری از آن‌ها متعهد و متخصص نیستند، اما متأسفانه هرگز این دو فاکتور در کنار وجود نداشته‌اند و بنابراین فعالیت‌ آن‌ها مطلوب و مؤثر نیست.    سانسور، نظارت نیست

این فیلمساز با بیان این‌که نظارت به معنای سانسور نیست تأکید کرد: گاهی مواقع این تصور وجود دارد، نهاد‌های نظارتی الزاماً به معنای سانسور است، در‌صورتی که سانسور بخش کوچکی از نظارت را در بر می‌گیرد و قسمت عمده به توصیه‌هایی بازمی‌گردد که این مراکز به سازندگان می‌دهند، ازجمله این‌که چه آثاری تولید کنیم تا کیفیت بیشتری در آن عیان باشد.

کارگردان سریال «روزی روزگاری» تصریح کرد: فرض کنید سریالی دینی یا قرآنی قرار است تولید شود، اما اگر فیلمساز به تنهایی بخواهد چنین اثری را تولید کند شاید به برخی از بدیهیات بپردازد که نمایش آن، تکرار مکررات باشد، اما اگر در نهاد‌های نظارتی افرادی آشنا به امور دینی و قرآنی وجود داشته باشند به سازنده راهنمایی‌های لازم را بدهند این اتفاق هم کیفیت اثر را بالا می‌برد و هم اثر از تحریف دور بماند.    پرداخت صرف به ظواهر آثار نمایشی را از کمال دور می‌کند

وی با بیان این‌که پرداختن به ظواهر، کاری بی‌مورد در آثار نمایشی است، گفت: نهاد‌های نظارتی برخی مواقع عملکرد خود را محدود به ظواهر می‌کنند که فیلمساز از آن آگاه است برای مثال تأکید به پوشش بازیگران و این‌که فلان بازیگر در سکانس به‌خصوصی چه گفته است؛ آیا ما را به کمال نزدیک می‌کند، البته منظورم این نیست که روی این حوزه‌ها نظارت نباشد، ولی به نظرم سینماگری که در جمهوری اسلامی فعالیت هنری می‌کند به الزامات آن نیز واقف است، پس بهتر است نهاد‌های نظارتی توجه خود را به روی معنا معطوف کنند.

کارگردان سریال «تفنگ سرپر» در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آسیب دیگری که برای نهاد‌های نظارتی می‌توان بیان کرد دخالت‌هایی است که آن‌ها برخی مواقع، هنگام ساخت یا نگارش فیلمنامه انجام می‌دهند. این دخالت به معنای کنترل باید‌ها و نباید‌ها نیست، بلکه در برخی مواقع سلیقه اعضای نهاد‌های نظارتی دستورات آن مراکز را رقم می‌زند. به طور مثال ممکن است مدیری دوست نداشته باشد شهری به یک نحو بخصوص نشان داده شود برای همین به کارگردان تکلیف می‌کند تصویر‌سازی او از شهر مورد نظر، باب میل خودش باشد. البته این تنها یک مثال است و در بخش‌های مختلف معمولاً این اتفاق رخ می‌دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که شاخص‌های دینی را چگونه در آثار خود مد نظر قرار می‌دهد اظهار کرد: هیچگاه سعی نکردم پیامم را در قالبی مستقیم به بیننده منتقل کنم، بلکه قصه برای من بهترین محل برای بیان حرف‌هایم است. برای مثال در سریال روزی روزگاری که بار‌ها از تلویزیون پخش شده و هنوز هم مخاطب دارد من بسیاری از باور‌های مردم را در قالب قصه که مجموعه روایت می‌کند و شکل زندگی شخصیت‌ها بیان کردم، بدون این‌که بخواهم به صورت شعاری آن را بیان کنم، برای همین به نظرم آن سریال توانست تا امروز ماندگار باشد.
کارنامه‌ام را به هر قیمتی پرتعداد نمی‌کنم   احمدجو درباره کم‌کاریش در سینما و تلویزیون گفت: حاضر نیستم به هرقیمتی اثری را تولید کنم، به همین جهت در کارنامه‌ام جز چند سریال و چند فیلم سینمایی اثر دیگری مشاهده نمی‌شود، در ضمن فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته‌ام نیز به گونه‌ای بوده تا بتوانم در همه شرایط از آن دفاع کنم و به نظرم عملکرد مطلوبی است که یک فیلمساز می‌تواند داشته باشد زیرا تولید اثر به هر قیمتی کارنامه هنرمندان را خراب می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «دنیای وارونه» ادامه داد: دلیل دیگر کم‌کاری من به شرایط سینما و تلویزیون باز می‌گردد. به ویژه در حوزه سینما شرایطی حاکم شده که تنها عده‌ای خاص می‌توانند در آن فعالیت کنند و بسیاری از سینماگرانی که حرفی برای گفتن دارند خانه‌نشین شده‌اند، البته من نیز می‌توانستم باز ساخت آثار گیشه‌پسند فعالیتم را ادامه دهم اما همانگونه که گفتم حاضر نیستم سابقه کاری‌ام زیر سؤال رود. 

احمدجو در پایان تأکید کرد: تولیدات سینمایی ایران تنها محدود به داخل کشور شده است و ما مخاطبان خارجی را نادیده گرفته‌ایم. این امر در حالی است که جدا از هالیوود و غرب، کشور‌هایی چون؛ هند، کره، ترکیه و چین سرمایه‌گذاری عظیمی روی صنعت فیلمسازی کرده‌اند و ما نیز مخاطب آن شده‌ایم. این مسئله در حالیست که تولیدات داخلی نیز باید از چنین ظرفیتی استفاده کنند.    گفت‌و‌گو از داوود کنشلو انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: احمدجو سینما تلویزیون نهادهای نظارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟

امریکا به تازگی اعلام کرده یکی از گردان‌های ارتش رژیم اسرائیل به نام «نتزاه یهودا» را به دلیل نقض حقوق‌ بشر تحریم خواهد کرد؛ مأموریت و تفاوت این گردان رژیم صهیونیستی با بقیه نیروهای نظامی‌اش چیست؟

به گزارش مشرق، «نتزاه یهودا» نود و هفتمین یگان از ارتش رژیم اسرائیل است که نیروهای مذهبی حریدی یا افراطی در آن خدمت می‌کنند. هرچند اکثریت چشمگیر یهودیان حریدی برای ادامه درس مذهبی در کالج‌های علوم دینی از خدمت در ارتش اسرائیل معافیت می‌گیرند، اما این یگان وابسته به نیروی زمینی از سال ۱۹۹۹ میلادی (۲۵ سال پیش) امکان پیوستن حریدی‌های علاقمند به سربازی را برای پیوستن به ارتش فراهم کرده است.

رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود سرباز در ارتش با پیوستن افراطی‌ها به نیروی نظامی موافقت کرد و به این گردان اجازه داد تا اعمال مذهبی خود را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.

گردان آزاردهنده

گزارش‌هایی در خصوص ارتکاب خشونت‌های منتسب به نیروهای این یگان، از حدود پنج سال پیش در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب یافت. این در حالی بود که تا پیش از آن، برپایی و فعالیت این گردان مورد استقبال قرار گرفته و به خاطر تشویق حریدی‌ها به خدمت در ارتش، جوایز ملی رژیم صهیونیستی را نیز دریافت کرده بودند.

اما زمانی که دو سال پیش جسد یک شهروند ۷۸ساله فلسطینی- آمریکایی در شهر جلجیلیه پیدا شد که دستانش بسته و پارچه‌ای در دهانش فرو رفته و در سرما جان خود را از دست داده بود، حساسیت به این گردان افزایش یافت.

این پرونده به دلیل تابعیت دوگانه عمر اسد توجه وزارت خارجه ایالات متحده را به خود جلب کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در آن مقطع زمانی گفت که سربازان به دلیل امتناع اسد از همکاری، موقتاً دهانش را با یک نوار پارچه‌ای و دستانش را با بست‌ کمربندی بسته بوده‌اند.

فرمانده گردان «نتزا یهودا» به دلیل این واقعه توبیخ شد و دو افسر از کار برکنار شدند، اما دادستان‌های نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین اشتباهات سربازان و مرگ عمر اسد وجود ندارد.

به گزارش «یورونیوز» علاوه بر پرونده مرگ عمر اسد، چندین رویداد دیگر نیز نام گردان «نتزا یهودا» را به میان آورده است. در برخی از این رویدادها، که برایشان مدارک ویدئویی نیز موجود است، سربازان «نتزاه یهودا» به سوء‌استفاده از زندانیان فلسطینی متهم شده‌اند. این گردان عمدتاً در کرانه باختری رود اردن فعالیت می‌کرد، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از انتقاد ایالات متحده از این منطقه خارج شد و اکنون در غزه مشغول به فعالیت است.

تحریم آمریکا، تهدید رژیم اسرائیل

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه گذشته گفت درباره اتهاماتی مبنی بر نقض قوانین حقوق بشری ایالات متحده توسط اسرائیل «تصمیماتی» را اتخاذ کرده و احتمالا «خیلی زود» اعلامیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد شد. این قوانین که به نام «لیهی» شناخته می‌شوند و توسط سناتور پاتریک لیهی در اواخر دهه ۹۰ میلادی تدوین شده‌اند، ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند. اگر این تحریم‌ها وضع شوند، اعضای این گردان اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نخواهند داشت.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش احتمال تحریم این یگان را «اوج پوچی و بی‌اخلاقی» خواند و گفت دولتش در برابر این اقدامات مقابله خواهد کرد. «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن از او خواست امریکا در تصمیم پیش‌رو تجدید نظر کند.

منبع: نور نیوز

دیگر خبرها

  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند | غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند
  • خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید