Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزاد علیزاده، دبیر ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات (سمدا)، در گفتگو با خبرنگار مهر از درخواست این ستاد برای ورود معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه به موضوع کشتار پرندگان در فریدونکنار خبر داد.

نویسندگان این نامه از معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور و همچنین از دادستان مازندران خواسته‌اند «در جهت توقف نسل کشی پرندگان مهاجر و اجرای قانون و مفاد کنوانسیون های بین المللی، و همچنین برخورد قانونی با متخلفین» دستورهای لازم را صادر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده در این باره به خبرنگار مهر توضیح داد: همه ساله با شروع فصل پائیز شاهد مهاجرت پرندگان مهاجر از اروپا و عمدتا شمال آسیا  به تالابهای شمال کشور خصوصا" منطقه ی فریدونکنار هستیم.  سالهاست که دامگذاران فریدونکنار و سرخرود با روشهای غیر انسانی  دست به کشتار و قاچاق پرندگان این منطقه می‌زنند. گذشته از پرندگانی که نهایتا" سر از بازار فروش پرندگان فریدونکنار سردرمی آورند، اگر مسیر قاچاق پرندگان نادری  که از این تورهای هوائی، کرس، شب‌دام و... جان سالم بدر می‌برند را دنبال کنید بدون شک به باغ های پرندگان و باغ وحش ها خواهید رسید.

وی افزود: اهالی این مناطق ادعا می‌کنند چون زمینهایشان را آب می‌بندند و تالابهای مصنوعی ایجاد می‌کنند و برای پرندگان طعمه گذاری می‌کنند پس هر آن‌چه از آسمان شالیزارشان می‌گذرد سهم آنهاست! انها در حالی این روش نسل کشی را حق مسلم خود و ارثیه نسل های گذشته  می‌دانند که از سالیان دور قدیمی تر ها  با روشهایی سنتی دست به شکار پرندگان می‌زدند، روشهائی که تاثیر چندانی  در انقراض آنها نداشته است.

دبیر ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات یادآور شد: متاسفانه  بعضی از مسئولین شهر هم به بهانه معیشت مردم اما در حقیقت برای جلب آرای عمومی از این جنایت که بنام ایرانیان نوشته می‌شود و نام ایران را با کشتار و قتل عام پرندگان مهاجر پیوند زده است دفاع و با آن همراهی می‌کنند. تمامی اینها درحالی است که دین مبین اسلام موکدا" ما را به مهربانی با طبیعت و زیستمندانش توصیه کرده است تا جائی که حضرت حق  در سوره مبارکه انعام از آنها با عبارت امتهائی همانند شما یاد می‌کند. 

علیزاده افزود: مقام معظم رهبری نیز  در بخشی از پیامی که در مراسم گشایش نخستیم همایش حقوق محیط زیست قرائت شد می‌فرمایند «نگاه اسلام به طبیعت و محیط - اعم از جاندار و بیجان - عاطفی، اخلاقی، معنوی و هدایت‌گرانه است و برخورداری از مواهب طبیعی نیز بر پایه‌ی اصولی متین، عادلانه، حکیمانه، متوازن و سازنده استوار گردیده است.»

وی در پایان گفت: تصمیم گرفتیم تا با کمک گرفتن از قوه قضائیه و با توجه به تاکید مدام حجت الاسلام  رئیسی ریاست این قوه بر حفاظت از محیط زیست جلوی این نسل کشی که بر خلاف تمامی قوانین داخلی و خارجی است بگیریم.

متن کامل نامه ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات به معاونت دادستان کل کشور در حقوق عامه که رونوشتی از آن در اختیار دادستان مازندران، اداره کل محیط زیست مازندران، و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست  نیز قرار گرفته به شرح زیر است:

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ ۚ مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَیٰ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ
هیچ جنبنده‌ای در زمین، و هیچ پرنده‌ای که با دو بال خود پرواز می‌کند، نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛ سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می‌گردند. (الانعام ۳۸)

معاونت محترم دادستان کل کشور  در حقوق عامه
جناب آقای احمد فاضلیان
با سلام و احترام
    هر سال همزمان با آغاز فصل پاییز و زمستان، میلیونها پرنده ی مهاجرشامل گونه های متعدد و نادر از اروپا و شمال آسیا هزاران کیلومتر پرواز می کنند و به مازندران ایران که یکی از اصیل ترین شاهراه های مهاجرت پرندگان در جهان است می رسند و میهمان تالاب های فریدونکنار و سرخرود هستند. 

اما متاسفانه همه ساله تعداد بسیار زیادی از این پرندگان توسط شکارچیان و دام گذاران محلی، صید و کشته می شوند، یا در بازارهای قاچاق پرنده به فروش می روند. تعداد پرندگانی که از طریق دام گذاری، تور هوایی، کرست و یا تفنگ شکاری کشته می شوند، بیش از نیمی از کل جمعیت پرندگانی است که به این دو تالاب مهاجرت می کنند؛ یعنی حدود ۲ میلیون پرنده. 

این کار یک جرم عمومی آشکار و علنی محسوب می شود که همه ساله انجام می شود و دادستانی مکلف به برخورد با این پدیده مجرمانه می باشد. اصولا" نسل کشی پرندگان جرم است و این شیوه صید هم از لحاظ  روش های صید از قبیل تورهای هوایی و ایجاد آبگیرهای مصنوعی و از لحاظ حجمی تعداد پرندگان شکار شده برخلاف قانون شکار و صید است. 

این اتفاق هر سال در حالی رخ می دهد که سازمان محیط زیست استان مازندران شکار پرندگان مهاجر را غیر قانونی و ممنوع اعلام کرده است. همچنین مفاد کنوانسیون رامسر و مقررات بین المللی IUCN مربوط به حفاظت از گونه های کمیاب یا رو به انقراض نیز این اقدام را نوعی نسل کشی می داند و صید پرندگان نادر را ممنوع اعلام کرده است. 

لازم به ذکر است که این عمل مجرمانه بازتابی بسیار منفی و نامطلوب از ایران و ایرانی در دنیا بوجود آورده و کشور ما را به عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر به جهانیان معرفی می کند.

ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سِمدا) بدینوسیله از جنابعالی درخواست می نماید، در جهت توقف نسل کشی پرندگان مهاجر و اجرای قانون و مفاد کنوانسیون های بین المللی، و همچنین برخورد قانونی با متخلفین رسیدگی و دستورات مقتضی را صادر فرمایید.

کد خبر 4744955

منبع: مهر

کلیدواژه: فریدونکنار قوه قضائیه اداره کل محیط زیست مازندران فرزاد علیزاده باغ وحش کنوانسیون رامسر پرندگان مهاجر شکار و صید حقوق عامه حقوق حیوانات اربعین 98 هفته ناجا شورای شهر تهران شهرداری تهران قوه قضاییه اربعین حسینی وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی محسن هاشمی پیروز حناچی شهر تهران آتش نشانی ناجا سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پیامی، نوشت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از یکسو نشان‌دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی ارتکابی صهیونیست‌هاست و از سوی دیگر، حاکی از عدم صلاحیت آمریکا در ورود به عرصه حقوق بشر است. به نوشته وی، آمریکا اخیرا گزارش حقوق بشری علیه طیفی از کشور‌ها منتشر کرد!
 

دیگر خبرها

  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران