Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:28:40 GMT

سطح زیر کشت کلزا در خمین ۶ برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۲۳۳۱

سطح زیر کشت کلزا در خمین ۶ برابر شد

   «عباس ارشدی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سال زراعی گذشته ۳۴ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت که این سطح در سال زراعی جاری ۲۰۷ هکتار است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی اصولی، طرح‌ها و کارگاه‌های آموشی و ترویجی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به میزان هر هکتار ۵۰ میلیون ریال، توجیه بهره‌برداران در خصوص کشت تناوب با غلات و خرید تضمینی از دلایل توسعه کشت کلزا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهادکشاورزی خمین اظهارداشت : این بسته های حمایتی توسط کارشناسان و عوامل اجرایی جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی به‌موقع رغبت کشاورزان از کاشت این محصول را برانگیخت.

ارشدی گفت:یک‌هزار و ۵۰۰ کیلو گرم انواع بذر خارجی هیدرومل، ماراتن و دفیوژن و نهاده‌های شیمیایی بستگی به ارقام کشت شده تا ۵۸۰ کیلوگرم در هرهکتاربین کشارزان توزیع می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که بیش از ۳۱۰  تن دانه روغنی کلزا از این سطح زیر کشت در بهار سال آینده برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی خمین ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است، کاشت این گیاهی مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار قرار گرفت.

ارشدی بیان کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد.

وی افزود: کاه کلزا سریع‌تر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش موا آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.

وسعت اراضی قابل کشت در شهرستان خمین ۷۲ هزار هکتار است که هر سال یک سوم آن در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می‌گیرد.

شهرستان خمین دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است که مهمترین محصولات آن گندم، جو، سیب زمینی، پیاز و لوبیا است.

/۶۰۱۳/۷۲۷۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خمین کشاورزی اقتصاد کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۲۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید رقم جدید بذر کلزا در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق شدند، پس از هفت سال کار تحقیقاتی، رقم جدید بذر کلزا را تولید کنند.

بر اساس این گزارش، مقاومت در برابر بیماری‌ها و سرمای منفی ۳۵ درجه از جمله ویژگی‌های این بذر جدید است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • تولید رقم جدید بذر کلزا در کشور
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • عملیات وعده صادق اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اثبات کرد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر