Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:48:55 GMT

زنجانرود در انتظار ناجی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۵۳۶۷

زنجانرود در انتظار ناجی

از دور که به زنجانرود می‌نگری، سرسبزی، طراوات و آب و هوایی لطیف و دلپذیر را در ذهن خود متصور می‌سازی اما وقتی پای به بخشی از باغ ها و زمین‌های کشاورزی اطراف زنجانرود می گذاری با بویی نامطبوع و مشمئز کننده مواجه می شوی که نشات گرفته از گنداب جاری از این رودخانه است.

هشت سال قبل موضوع ساماندهی زنجانرود و تبدیل آن به مرکز تفریحی و گردشگری در جنوب شهر زنجان مطرح شد و در مرحله نخست مسئولان شهری به سرعت ضلع غربی پل بیجار تا پل میربها را ساماندهی و ظرف سه ماه از آن بهره برداری کردند اما عملیات عمرانی برای ساماندهی این رودخانه در همین مرحله متوقف شد و اقدامی برای ادامه عملیات در مراحل بعدی انجام نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شماری از کشاورزان زنجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشتند: زمانی سرسبزی ها و زیبایی های زنجانرود، زبانزد عام و خاص بود و در فصول بهار و تابستان علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی زیادی را به سوی خود جلب و جذب می کرد اما حال با چنین بوی آزار دهنده ای، هیچکس تمایلی به ماندن در کنار این رودخانه و باغات اطراف آن را ندارد.

یکی از باغداران گفت: از زمان های دور، پدرانمان در کنار این رودخانه پرآب و خروشان مشغول تولید محصولات باغی و کشاورزی بودند و علاوه بر مصرف خود، مازاد محصولات تولیدی را روانه بازار می کردند.

حمید عسگری افزود: در زمان حاضر بوی ناشی از گنداب و تعفن در این محل لحظه ای امانت نمی دهد و حتی دیگر دوست نداری در باغ ها و زمین های کشاورزی نزدیک به این رودخانه تردد کنی این درحالیست که شدت این بوی ناخوشایند شب ها دوچندان به مشام رسیده و تحمل آن دشوار و سخت تر می شود.       

یکی دیگر از باغداران نیز گفت: آرزو دارم یک بار دیگر سرسبزی و طراوات به این منطقه بازگردد و ساکنان روستاهای اطراف رودخانه و باغداران و کشاورزان آن با آرامش و اطمینان خاطر به تولید محصولات باغی و کشاورزی مشغول شوند.

این باغدار زنجانی، افزود: گنداب متعفن زنجانرود، سلامت افراد را نیز تهدید کرده و موجب شیوع بیماری ها می شود چراکه برخی باغداران و کشاورزان از آب این رودخانه برای آب دهی به درختان و محصولات کشاورزی خود استفاده کرده و پس از به بار نشستن محصولات تولیدی، آن را روانه بازار می کنند.   

وی، بر لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب شهری و پساب واحدهای صنعتی به زنجانرود توسط مسئولان تاکید کرد و اظهار داشت: مردم روستاهای نزدیک زنجانرود به ویژه باغداران و کشاورزان برای سالم سازی آب این رودخانه و جلوگیری از ورود فاضلاب شهری و پساب برخی واحدهای صنعتی، تلاش وافری کرده اند اما به جایی نرسیده اند و اکنون نیز در انتظار اقدامات پیشگیرانه مسئولان ذیربط هستند.

تنی چند از باغداران و کشاورزان منطقه زنجانرود طی نامه ای از رئیس محیط زیست شهرستان زنجان خواسته اند به موضوع فاضلاب و پساب صنعتی هدایت شده به این رودخانه، رسیدگی کنند.

در این نامه که به امضای تعدادی از باغداران و کشاورزان رسیده و تصویری از آن نیز به خبرگزاری ایرنا مرکز زنجان ارسال شده، آمده است: ما امضا کنندگان نامه که از روستاهای مختلف منطقه زنجانرود ازجمله نیک پی، کزبر، اسفناج، یامچی، کناوند و باغلوچه می باشیم در طول مسیر این رودخانه به شغل باغداری و کشاورزی مشغول هستیم اما با معضل جدی آلودگی آب مواجه بوده و انتظار رسیدگی از سوی مسئولان را داریم.  

در بخشی از این نامه نوشته شده است: از اواخر شهریور ماه امسال، بحث ورود فاضلاب و پساب صنعتی شهری به شدت منطقه را آلوده کرده و در زمان نه چندان دور، موجب شیوع بیماری های واگیر برای مصرف کنندگان آب شرب خواهد شد.

در این نامه رئیس این اداره، مورد خطاب قرار گرفته و نوشته شده است: باغداران و کشاورزان مسیر رودخانه زنجانرود به منظور شرب و شتسشو، پخت و پز و غیره از آب چاه های حفر شده استفاده می کنند و به همین دلیل انتظار می رود هرچه سریعتر کارشناسان آن اداره را برای انجام آزمایش های مربوط به این منطقه اعزام کنید.

آب زنجانرود در محدوده شهر و پایین دست آن تا آمادگاه آلوده است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس نمونه برداری های صورت گرفته از سوی کارشناسان محیط زیست این استان، آب رودخانه زنجانرود در محدوده شهر و پایین دست آن تا آمادگاه، آلوده است.  

علی اسدی افزود: تغییر اقلیم طی سالیان گذشته و با کاهش نزولات جوی به خصوص برف، خشک شدن چشمه ها و قنات های حوضه آبریز در بالا دست زنجانرود، ورود فاضلاب شهر زنجان، همچنین خروجی تصفیه خانه شهر زنجان، راشا کاسپین و شهرک اشراق، عامل آلودگی این رودخانه است.

وی اظهار داشت: موضوع آلودگی زنجانرود، با شرکت های راشا کاسپین و آب و فاضلاب شهری، شرکت شهرک ها و شرکت خدماتی شهرک اشراق، در کارگروه های مختلف طرح شده اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

اسدی افزود: عدم بارگذاری صنعت آب بر جدید، زیر استاندارد رساندن پساب خروجی تصفیه خانه شهر زنجان، شرکت راشاکاسپین و شهرک صنعتی اشراق، کاهش ورود پساب به رودخانه زنجانرود از طریق کاهش بارگذاری و بازچرخانی پساب برای استفاده در خود صنعت یا صنایع دیگر، نصب آشغال گیر در ورودی فاضلاب های شهر زنجان، هدایت آب چشمه ها و قنات های داخل شهری با بار آلودگی پایین برای بهبود کیفیت آب رودخانه، آزادسازی حرایم برای دسترسی تجهیزات به رودخانه و پاکسازی و لایروبی آن، جلوگیری از ایجاد بندهای انحرافی غیرمجاز که به منظور هدایت آب آلوده به باغات و زمین های اطراف صورت می گیرد و جلوگیری از سکون آب رودخانه در گودال ها، ازجمله راهکارها برای رفع این آلودگی است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل به عواقب آلوده بودن این رودخانه اشاره کرد و گفت: آلودگی آب چاه های مجاور و خاک های اطراف و همچنین آبیاری محصولات کشاورزی از عواقب آلوده بودن زنجانرود است.

اسدی افزود: با توجه به ورود فاضلاب شهر زنجان به زنجانرود، بوی تعفن در اطراف این رودخانه از سال های قبل بوده ولی در چندین سال اخیر شدت آن افزایش نیز پیدا کرده است.

این رودخانه با طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر از حدود سلطانیه واقع در جنوب شرقی زنجان سرچشمه می ‌گیرد و بعد از عبور از جنوب شهر زنجان در حدود روستای رجعین در کیلومتر ۸۴ شمال‌ غربی زنجان به رودخانه قزل ‌اوزن می ‌ریزد.

ساماندهی زنجانرود ضروری است

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز ساماندهی زنجانرود را ضروری خواند و گفت: برای اجرای طرح آزادسازی، لایروبی و ساماندهی حاشیه زنجانرود، نیاز به ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار است.

بهزاد احمدی افزود: باتوجه به مفاد قانون توزیع عادلانه آب، طرح اصلاح و ساماندهی بستر رودخانه در حد فاصل پل سیدمحمد تا پل میربهاء الدین، آزادسازی حریم رودخانه، لایروبی‌ و کانال زهکشی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تبعات اجتماعی ناشی از تملک اراضی بر اساس اسناد مالکیت قدیمی در این منطقه و عدم تامین اعتبار لازم در اجرای طرح مذکور مشکلاتی را به دنبال داشته است، اظهار داشت: متاسفانه آزادسازی بستر زنجانرود از دست افرادی که سالیان طولانی در آن کشت و زرع کرده یا ابنیه ساخته اند از بزرگترین مشکلات این شرکت و حوزه مهندسی رودخانه است.

احمدی ادامه داد: بر این مبنا باید حداقل در یک باند ۳۰ تا ۵۰ متری در داخل این رودخانه بازگشایی و آزادسازی بستر انجام شود یا یک دیواره حفاظتی به منظور پیشگیری از تصرفات مجدد اراضی آزاد شده احداث و بررسی مسیر جایگزین برای عبور روان آب های مسیل های بسته شده در نظر گرفته شود.

وی با تاکید براینکه لایروبی رودخانه اهمیت بالایی دارد که برای انجام این کار، همکاری شهرداری و اداره شهرسازی استان مهم و موثر است، افزود: آلودگی آبی ایجاد شده توسط نخاله های ساختمانی در حاشیه شهرها نیز باید مورد توجه باشد و در این میان یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از آن، استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب های شهری است.

مهم ترین منابع آلوده کننده زنجانرود، پساب و پسماندها هستند

اردیبهشت ماه امسال نیز مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان زنجان گفته بود: موقعیت جغرافیایی زنجان به گونه ای است که فاضلاب شهر زنجان به این رودخانه سرازیر می شود و در خارج از شهر نیز خروجی هایی وجود دارد که می تواند منشا آلودگی و کانون بالقوه و تهدیدی برای زنجانرود باشد از جمله تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان، تصفیه خانه شهرک صنعتی شماره ۱ و دیگری تصفیه خانه یکی از کارخانه های صنعتی است.
سیدرضا موسوی یادآور شده بود: صنایع، آب سالم را بهره‌برداری کرده و در صنعت بکار می گیرند و چند کیلومتر پایین تر تصفیه خانه ها پساب را به رودخانه منتقل می کنند و باعث آلودگی می شوند و گاه شاهد استفاده از آن در کشاورزی هستیم در صورتی که با مدیریت، هماهنگی و جابجایی این ۲ مورد از ظرفیت‌ها می‌توان استفاده مطلوبتری از آن داشت.

۶۰۸۴/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست آب و فاضلاب زنجان بیجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو جوان بجنوردی، ناجی جان ۵ بیمار شد

ایسنا/خراسان شمالی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در ایثاری دیگر، اهدای عضو جوان ۲۸ ساله بجنوردی به پنج بیمار نیازمند عضو، جانی دوباره داد.

مهری فرشاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: زنده یاد مظفر وحدانی که در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بستری بود، پس از تایید مرگ مغزی و جلب رضایت خانواده به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل و تحت عمل اهدای عضو قرار گرفت.

وی ادامه داد: قلب زنده یاد وحدانی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به مردی ۵۵ ساله ساکن تربت جام، کبد این جوان در بیمارستان منتصریه به مردی ۴۴ ساله ساکن بیرجند که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، اهدا و پیوند شد.

فرشاد، ادامه داد: قرنیه‌های این جوان مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان صادر شد
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • زنجانی‌ها منتظر بارش تگرگ باشند
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • بارش‌های رگباری و تگرگ در راه زنجان
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • رگبار و رعدوبرق تهران را دربرمی‌گیرد / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی
  • حاکمیت ناپایداری‌های جوی تا اواخر هفته در اردبیل
  • اهدای عضو جوان بجنوردی، ناجی جان ۵ بیمار شد
  • نکونام، ناجی اوسمار می شود؟ | قرار مهم در باشگاه پرسپولیس لغو شد