سریالهای این شبکه، مخاطبان را سردرگم میکند
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۷۶۳۳
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شبکه نمایش خانگی، این روزها تنها با یک سریال ایرانی پذیرای علاقهمندان است و میتوان گفت تا حدودی دست پری برای جلب نظر مخاطبان این حوزه ندارد. این در حالیاست که چندی پیش شاهد پخش همزمان چند سریال پرمخاطب بودیم.
در واقع آنچه از فضای این روزهای شبکه نمایش خانگی مشاهده میشود، بی نظمی پخش و نبود زمانبندی مناسب برای توزیع سریالهاست که مخاطبان را هم سردرگم کرده و تا حدودی آنها را از این فضا زده خواهد کرد؛ آن هم در زمانی که نمونههای خارجی با کیفیت بسیار بالاتری آثار خود را عرضه میکنند و امکان دسترسی آسانی را هم پیش روی مخاطبان قرار دادهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای بررسی این وضعیت با سعید رجبی فروتن، پژوهشگر و نویسنده و از مدیران سازمان سینمایی که هم اکنون عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیر سینمایی است، گفتوگویی کردهایم که میخوانید.
نبود نظم و برنامهریزی در پخش سریالهانکتهای که این روزها حسابی در شبکه نمایش خانگی به چشم میآید، بی نظمی و نبود برنامهریزی در جهت پخش و توزیع سریال هاست، اتفاقی که گاهی بازار را مملو از آثار رنگارنگ میکند و گاهی هم هیچ محصولی در اختیار مخاطبان قرار نمیگیرد.
سعید رجبی فروتن در پاسخ به اینکه عرضه سریالها در شبکه نمایش خانگی چه نظم و فرآیند خاصی دارد؟ توضیح داد: «فراوانی و تعداد مجموعههای نمایشی در شبکه نمایش خانگی به اندازهای نیست که از قبل امکان پیش بینی درباره نحوه و زمان پخش وجود داشته باشد. با توجه به این تعداد کاری که تولید و عرضه میشود میتوان امیدوار بود در مقاطع مختلف سال حداقل چند عنوان کار را تماشا کرد. فارغ از تعداد کم آثار، سرمایهگذار شبکه نمایش خانگی بخش خصوصی است که معمولا برای تامین سرمایه با مشکلاتی مواجه است.»
او ادامه داد: «تولید و عرضه سریالها از نظم و هنجار قابل انتظار تبعیت نمیکند و یک منحنی سینوسی را طی می کند. به این صورت همانطور که شما گفتید در برخی از مقاطع سال ما با انباشت آثار نمایشی مواجه هستیم و در مقطع دیگری یا اصلا اثری وجود ندارد و یا شبکه در قرق یک یا دو اثر خواهد بود. شواهد هم نشان نمیدهد که اتفاق تازهای در این حوزه رخ دهد و پیش بینی میکنم که در ماههای آینده با وفور عرضه همزمان مجموعهها رو به رو باشیم و در مقاطع دیگری شبکه نمایش خانگی به یک برهوتی شبیه شود.»
تولید و عرضه سریالها از نظم و هنجار قابل انتظار تبعیت نمیکند و یک منحنی سینوسی را طی می کند. به این صورت همانطور که شما گفتید در برخی از مقاطع سال ما با انباشت آثار نمایشی مواجه هستیم و در مقطع دیگری یا اصلا اثری وجود ندارد و یا شبکه در قرق یک یا دو اثر خواهد بود.
این کارشناس راهکار پیشنهادی خود برای بهبود اوضاع را اینطور بیان کرد: «نظم مورد انتظار مستلزم این است که فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان فراهم شود و اگر انبوهی آثار به اندازهای باشد که شرکتهای پخش و عرضه بتوانند از توالی مناطقی عرضه آنها بر بیایند، شاهد این ایراد نخواهیم بود اما تا آن زمان باید بسوزیم و بسازیم تا این چراغ خاموش نشود.»
نقش تهیهکنندگان و پخش کنندگان بر زمان عرضه آثارموضوع دیگری که درباره این وضعیت در ذهن متبادر میشود، نقش پخش کننده و تهیهکننده در انتخاب زمان پخش مناسب است، اتفاقی که در سینما به دفعات شاهد وقوع آن بوده و هستیم و بسیاری برای نمایش فیلم خود در برخی از مقاطع سر و دست میشکنند. رجبی فروتن درباره اینکه در شبکه نمایش خانگی چنین موضوعی قالب است یا نه؟ گفت: «در شبکه نمایش خانگی چندان شاهد این اتفاق نیستیم چون بزنگاهها و موسمهای داغی مانند اکران سینما نداریم و جالب است که در تمام فصول سال و فارغ از اینکه تقویم مذهبی و رسمی ما چه میگوید کارها عرضه میشوند چون از تنوع بیشتری دارند و محلی برای عرضه آثار سینمایی، گروه هنروتجربه و ... هستند.»
در شبکه نمایش خانگی چندان بزنگاهها و موسمهای داغی مانند اکران سینما نداریم و جالب است که در تمام فصول سال و فارغ از اینکه تقویم مذهبی و رسمی ما چه میگوید کارها عرضه میشوند
او افزود: «به عنوان مثال موسم نوروزی که برای تهیهکنندگان سینما مهم است، طبق آمار و تجارب چندان در شبکه نمایش خانگی محوریت ندارد و تولید کنندگان در کمین موقعیتهای زمانی خاصی نیستند، به هر حال یک قاعده عمومی است که تعطیلات نسبتا طولانی مانند نوروز مجال بیشتری را برای مخاطب فراهم میکند تا آثار بیشتری را بتواند ببیند.»
تغییر زمان پخش، آسیبزننده هست یا خیر؟از دیگر نکاتی که مخاطبان را این روزها سردرگم و از تماشای سریالها دلسرد میکند، تغییر زمان پخش سریالهاست، اتفاقی که برای سریال «مانکن» هم رخ داد، اما باید دید بر کاهش میزان مخاطبان هم تاثیرگذار است یا خیر؟
رجبی فروتن در این باره گفت: «تصور من این است که به عنوان مثال چون زمان پخش قسمتهای آغازین سریال «مانکن» همزمان با توزیع هفتگی برخی از مجموعههای دیگر بود آن ها ناچار به پس و پیش کردن زمان ارائه سریال شدند. اما به طور معمول دوشنبه به عنوان روز میانی هفته برای توزیع کنندگان نسخه فیزیکی سریالها زمان مناسبی است چون نهایتا تا پایان هفته محصول را میتوانند به نقاط مختلف هفته ارسال کنند. در واقع این تقدم و تاخر زمان توزیع ناشی از واقعیات و محدودیتهای شبکه پخش فیزیکی به پخش کنندگان تحمیل می کند اما آنچنان در جذب مخاطب نقش مهمی ندارد.»
۵۷۲۴۳
کد خبر 1310220منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی سریال ایرانی کارگردانان سینمای ایران سینمای ایران سوریه ترکیه اربعین کردهای سوریه عربستان پیاده روی اربعین تیم ملی فوتبال ایران دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۷۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی