Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان تاکید کردند که سطح همکاری‌ها و روابط تهران – اسلام آباد باید همسو با خواست دو ملت، بیش از پیش و در همه عرصه‌ها گسترش و تعمیق یابد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر پاکستان و هیات همراه، با تاکید بر اینکه "همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری میان تهران و اسلام آباد آماده است"، اظهارداشت: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت منطقه باید توسط کشور‌های منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان بیش از پیش باعث ناامنی می‌شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند.

روحانی با اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "تن‌ها رژیمی که از هرگونه تنش و درگیری در منطقه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است"، تصریح کرد: حل مشکلات منطقه به جای دعوت از قدرت‌های فرا منطقه‌ای و رژیم‌هایی که از تنش و جنگ در منطقه نفع می‌برند؛ نیازمند تغییر راهبرد به سمت گفتگوی سیاسی توأم با حسن نیت، امنیت آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است.

روحانی اظهارداشت: معتقدیم تکیه بر تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکا حاصلی جز تنش و خسارت برای کشور‌های اسلامی و ملت‌های منطقه ندارد و تنها راه ثبات پایدار، امنیت و توسعه در منطقه گفتگو و همکاری درون منطقه‌ای است.

وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و اظهارداشت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشور‌های این منطقه تأمین می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ایران همواره آماده گفتگو و همکاری با همه کشور‌های منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و بویژه یمن ایجاد شده، تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشور‌های منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشور‌های منطقه نیست.

روحانی با بیان اینکه امنیت منطقه برای هر دو کشور دوست و برادر مهم است و ایران خود در این زمینه پیشگام بوده و اخیراً نیز طرح «اقدام صلح هرمز» را بر مبنای همکاری جمعی کشور‌های منطقه ارائه نموده است، گفت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشور‌های حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و اظهارداشت: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ملت ایران مهمترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشار‌ها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد.

روحانی ضمن تشکر از حسن نیت و تلاش‌های نخست وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بار‌ها گفته ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفتگو است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.

وی اظهار داشت: پاکستان با توجه به روابط تاریخی و صمیمانه خود با جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط دو جانبه در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

نخست وزیر پاکستان همچنین به برخی اختلافات منطقه‌ای اشاره کرد و اظهارداشت: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشور‌های ثالث و خارج از منطقه است و اسلام آباد علاقمند است در جهت گفتگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند.

عمران خان گفت: آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفتگو‌های دو جانبه و چند جانبه شود.

وی تصریح کرد: اسلام آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت.

عمران خان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادلات تجاری ایران و‌ سریلانکا دوباره برقرار شد

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به از سرگیری تبادل تجاری ایران و سریلانکا، گفت: تهاتر پول نفت ایران با چای سریلانکا، زمینه‌ای برای از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم آورد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزارای تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، هادی طالبیان مقدم، تهاتر پول نفت ایران با چای سریلانکا، زمینه‌ای برای از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بامشکلات مالی و عدم ایفای تعهدات مالی سریلانکا مصادف شد از این‌رو از چندی پیش ساز و کارهای مختلفی برای وصول مطالبات معوقه حاصل از فروش نفت خام ایران به سریلانکا پیگیری و دنبال شد تا اینکه در نهایت در سال گذشته تهاتر چای با پول نفت در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

بنا به اظهارات وی؛ ایران در پروژه "اوما اویا" ( پروژه سدسازی و تونل‌سازی در سریلانکا) نقش کلیدی ایفا کرد و این موضوع خاطره خوبی از ایرانیان در ذهن سریلانکایی‌ها ایجاد کرد؛ در این پروژه انتقال فناوری،عملیات مهندسی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و... توسط ایرانی‌ها انجام شد. هرچند پیش از این نیز شرکت‌های دیگری از ایران در زمینه برق‌رسانی به روستاهای زیادی از این کشور نقش مهمی داشته‌اند.

طالبیان‌ مقدم با اشاره به سفر هیات بلندپایه دولتی سریلانکا به ایران، تصریح کرد: ماهیندا آماراویرا وزیر کشاورزی و زراعت سریلانکا، در سفر به ایران با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران از جمله محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و عباس علی‌آبادی وزیر صمت دیدار و گفت‌وگو کرد.  

به گفته مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران؛ وزیر کشاورزی سریلانکا از چند مزرعه نمونه ایرانی مانند مزرعه پرورش قارچ، توت فرنگی،کارخانه‌های لبنیات و دامداری‌های ایرانی بازدید و در زمینه همکاری‌های دوجانبه با ایرانیان تبادل نظر کرد.

همچنین وی در همایش مشترکی که با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معاونت ماشین_آلات و تجهیزات وزارت صمت، و دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت برگزار شد نیز شرکت کرد و در پایان جلسه به پرسش‌های تجار ایرانی و خارجی حاضر در جلسه پاسخ داد.

این مقام مسئول با اشاره به بازدید وزیر کشاورزی سریلانکا و هیاتی از تجار سریلانکایی از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو2024)، تصریح کرد: دستاوردهای حضور وی در ایران را می‌توان در ملاقات با مقامات رسمی، تبادل نظر و جمع‌بندی در خصوص احیای کمیته تجاری مشترک دو کشور، پیگیری تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، تبادل هیات‌های تجاری، آموزش تجار و صنعتگران، تاکید و تایید بر استفاده از ظرفیت‌های شیلات، ماهیهای تزئینی، میوه‌های استوایی، سنگ‌های قیمتی، توتون و تنباکو و برندسازی مشترک، گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی و زیرساختی، فناوری اطلاعات و توسعه زیرساختهای مرتبط، انرژی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ... . خلاصه کرد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گذر راه (کریدور) جنوب- شمال از مسیر چابهار به آسیای‌ میانه نیز مورد اشاره و تاکید طرفین قرار گرفت.

طالبیان‌ مقدم با تاکید بر لزوم توسعه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به سریلانکا، افزود: ایران ظرفیت خوبی در تولید کمباین، تراکتور، کودهای شیمیایی، هوشمندسازی گلخانه‌های صنعتی، اصلاح و بهبود بذر دارد و سریلانکایی‌ها نیز خواهان بهره‌گیری از این توان هستند؛ همچنین در این سفر پیشنهاد موافقت‌نامه و فعالسازی تجارت ترجیحی بین دوکشور و راه‌اندازی خط هوایی مستقیم نیز مطرح شد.  

به گفته وی؛ دو طرف بر لزوم ارتباط پولی و بانکی و راههای انتقال پول تاکید و اتفاق نظر داشتند. همچنین این مقام مسئول در پایان بیان کرد: طرفین توافق کردند عدد تجارت دو کشور را در بازه زمانی 5 ساله حداقل 2 برابر افزایش بدهند؛ به نظر می‌رسد سریلانکا دروازه ورود ایران به شرق آسیا و ایران دروازه ورود به غرب و آسیای غربی برای سریلانکا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باقری:همکاری تهران و دوشنبه برای مقابله با تروریسم ضروری است
  • مبادلات تجاری ایران و‌ سریلانکا دوباره برقرار شد
  • نه وزیر خارجه پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره روابط با ایران
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد