Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@19:07:25 GMT

اقتصادی ایران 7.8 درصد دیگرهم کوچکتر می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۱۵۰۲

اقتصادی ایران 7.8 درصد دیگرهم کوچکتر می شود

ساعت 24 - بی بی سی خبرگزاری انگلیسی به نقل از تازه ترین گزارش منتشر شده بانک جهانی ادعا کرده است اقتصادایران درفاصله 2019 تا 2020 برای دومین سال متوالی رکود را تجربه کند و رشد اقتصادی به ۸/۷- درصد برسد.نرخ تورم سالانه در این مدت 38 درصد تخمین زده شده و گفته شده انتظار می‌رود در میان مدت از حجم فعالیت‌های اقتصادی در ایران کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش البته به چشم انداز اقتصاد ایران در سال‌های آینده هم اشاره دارد؛ از جمله اینکه پیش بینی شده نرخ رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده (۲۰۲۰-۲۰۲۲) با خروج از رکود به به حدود نیم درصد برسد.این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش به روز شده خود، علت رشد منفی اقتصادی ایران را به "شوک‌های خارجی در تولید نفت و گاز" نسبت داده است.دولت آمریکا در اردیبهشت ماه پایان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را برای خریداران اعلام کرد و گفت دیگر هیچ معافیتی در این زمینه به کشورهای دیگر داده نمی‌شود؛ این اقدام هر چند فروش نفت ایران را آنگونه که آمریکا می‌خواست به صفر نرساند ولی درآمدهای نفتی ایران را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.بانک جهانی در گزارش خود به پایان این معافیت‌ها به همراه سخت شدن مبادلات بانکی برای ایران و تحریمهایی درباره بخشهایی نظیر پتروشیمی، مواد معدنی و فلزات اشاره کرده است و تخمین زده تا پایان سال دوره زمانی اشاره شده اقتصاد ایران در مقایسه با دو سال قبل ۱۰ درصد کوچکتر شود.هفته پیش دو مقام دولتی در ایران؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درست در یک روز، تایید کردند درآمدهای نفتی از بودجه جاری سال آینده (۱۳۹۹) جدا خواهد شد.با اینکه قرار است سال آینده درآمدهای نفت به هزینه‌های عمرانی منتقل شود، این اولین بار خواهد بود که در بودجه سالانه ایران درآمد نفت در هزینه‌های جاری جایی ندارد.

کاهش فروش نفت و تجارت ایران با کشورهای دیگر بهمراه سخت شدن مبادلات بانکی از جمله دلایلی بوده که به گفته بانک جهانی "تاثیر منفی" بر بخش‌های غیرنفتی نظیر خودروسازی، ماشین‌آلات و ساختمان داشته و هزینه‌ها را بالا برده است.بخش دیگری از گزارش بانک جهانی به مسکن اختصاص دارد.بانک مرکزی ایران اخیرا به 'تحولات بازار مسکن شهر تهران ' در شهریور ماه امسال پرداخته که در این گزارش رکود شدید معاملات در پایتخت به روشنی مشهود بود.بر این اساس کاهش تعداد معاملات مسکن در تهران در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال ۷۳ درصد کمتر شده است؛ قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در تهران در شهریور ماه حدود ۱۲ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان اعلام شده است.

بانک جهانی در گزارش خود به کاهش معاملات مسکن اشاره کرده و همچنین افزایش قیمت خانه از پارسال تا امسال را حدود ۷۸ درصد اعلام کرده است.بنابر اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در تهران در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال ۷۳ درصد کمتر شده است. این سازمان بین‌المللی، در بخش دیگری از گزارش خود، به تورم ۵۴ درصدی مصرف کننده در ماه مه اشاره کرده که دلیل آن "عدم قطعیت اقتصادی" در پی انتظارات بالای تورمی و کاهش ارزش پول ملی اعلام شده است؛ افزایش شدید بعضی مواد خوراکی نظیر گوشت (۱۱۶ درصد در ماه آوریل امسال در مقایسه با همین ماه سال قبل) هم در این گزاش مورد اشاره قرار گرفته است.مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارشی که منتشر کرده نرخ تورم سالانه در شهریور ماه امسال برای خانوارهای این کشور را ۴۲/۷ اعلام کرده است.در دوازده ماه منتهی به شهریور اقلامی مانند گوشت قرمز، ماهی، دخانیات و تفریح و فرهنگ شاهد بیشترین افزایش قیمت بوده‌اند.بانک جهانی به "ثبات نسبی" نرخ برابری ریال در برابر ارز، در مقایسه با شوک ارزی سال قبل اشاره کرده است؛ نرخ دلار در ایران در اوج قیمت تا آستانه بیست هزار تومان در بازار آزاد هم پیش رفته بود که بعدا شروع به کاهش کرد.

آینده اقتصاد ایران

بانک جهانی چشم انداز اقتصادی ایران در میان مدت را "چالش برانگیز" خوانده است.برای ترسیم این چشم‌انداز، میزان متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده که به گفته این سازمان قرار است "در دو سال بعدی هم به همین میزان ادامه یابد."در گزارش این نهاد بین‌المللی نرخ تورم در دو سال آینده با کاهش نسبت به وضعیت کنونی بالای ۲۰ درصد تخمین زده شده.بر همین اساس گفته شده نرخ دو رقمی تورم و کاهش شدید تولید سرانه ناخاص داخلی، تاثیر به سزایی بر دامن زدن به فقر از طرقی نظیر بازار کار و افزایش هزینه‌های زندگی خواهد داشت.بر اساس آمارهای رسمی در ایران نرخ بیکاری در تابستان امسال که مرکز آمار اعلام کرده، بیش از 10.5 درصد است؛ که سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی از کل بیکاران در تابستان امسال 43.8درصد بوده که از پارسال نزدیک به ۵ درصد افزایش داشته.در گزارش بانک جهانی همچنین آمده اگر صادرات نفت ایران کاهش یابد رکود اقتصادی در ایران بیش از پیش تشدید می‌شود و نرخ تورم بالاتر خواهد رفت؛ همچنین گفته شده کاهش فعالیتهای اقتصادی به کم شدن درآمدهای مالیاتی دولت ایران منجر خواهد شد.این در حالی است که در شرایطی که با تشدید تحریم‌های آمریکا که فروش نفت برای ایران سخت شده،دولت ایران در پی جایگزینی منابع دیگر درآمد حتی ریالی است.در ماه‌های اخیر صحبت درباره افزایش درآمدهای مالیاتی بسیار بوده و جدیدترین تلاش‌ در این زمینه ثبت دستگاه کارت‌خوان پزشکان در 'نظام سامانه فروش' است.با افزایش نجومی قیمت مسکن و اجاره‌بها در ایران، بحث مالیات بر عایدی مسکن شامل خانه‌های خالی و خانه‌های چندم هم بر سر زبان‌ها افتاده است.چالش مهمی که بانک جهانی در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده "حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر" است که این خود به گفته این سازمان، فشار مضاعفی بر منابع دولت و ارزش پول ملی ایران وارد می‌کند.

منبع بی بی سی

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

ایسنا/خراسان رضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و این امر بیانگر این است که اقتصاد اساساً زمینه‌ساز استقلال یک کشور است؛ زیرا وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد و این وابستگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را مزدور می‌کند.

سید صولت مرتضوی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جشنواره امتنان که در سالن تلاش مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران شهید برونسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که به بهانه جشنواره امتنان در جوار امام رضا(ع) گردهم جمع شده‌ایم و در هفته کارگر با کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان در میان شما عزیزان هستم. هفته کارگر فرصت مغتنمی است تا مدیران دستگاه اجرایی و دولتمردان به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خدمات کارگران بیاندیشند و رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: موضوع کار و کارگر دو مقوله‌ای هستند که اساسا عنصر تعالی، پیشرفت و آبادانی هر جامعه‌ای را رقم می‌زنند. در دیداری که در روزهای گذشته مقام معظم رهبری با کارگران داشتند، آیت‌الله خامنه‌ای به تفصیل در خصوص مقام کار و کارگر سخن گفتند و دو مقوله کارگر از منظر اسلام و کارگر از دیدگاه سایر مکاتب را تفکیک کردند؛ که از منظر احکام و آموزه‌های دینی جایگاه کارگر جایگاهی بسیار رفیع است و از آیات و احکام قرآن چنین برداشت می‌شود که جوهره پیشرفت و تعالی کار و تلاش است.

کارگر ستون فقرات تولید است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگر در منظر پویای اسلام، ابزاری برای تولید نیست بلکه کارگر خالق است و این خالق می‌تواند تولید را برای صنعت به ارمغان بیاورد. از منظر مقام معظم رهبری تولید ستون فقرات اقتصاد است و کارگر ستون فقرات تولید است و نفس کار و تلاش در مکتب اسلام صاحب ارزش است. وابستگی اقتصادی عوامل مختلفی از قبیل عدم ایمان به خداوند و شهوت قدرت را دارا است و اگر امروزه مشاهده می‌کنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران قطب‌بندی حاکم و رایج بر جهان را فرو ریخته است به دلیل زحمت‌های کارگران جمهوری اسلامی ایران است که باعث پدید آمدن استقلال مالی در سطح کشور شده‌اند.

مرتضوی ادامه داد: ایرانی که در سال‌های گذشته برای خرید وانت‌تویوتا، سیم‌خاردار و امکانات اولیه دفاعی محتاج بیگانگان بود، امروزه به دست و توان کارگران ایرانی کروز پرتاب می‌کند و موشک‌های نقطه‌زن خاص را پدید می‌آورد؛ که این امور از تلاش و زحمت‌های کارگران جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است. کارگران ایرانی در زمینه‌های مختلفی موفق شده‌اند و برای ایران موفقیت کسب کرده‌اند و این امر به این دلیل است که کار را جهاد می‌دانند و نگاهی خالص به کار دارند که می‌تواند استقلال اقتصادی را که بسترساز اقتصاد سیاسی است، فراهم کند. از سوی دیگر کارفرمایان هم در این امر دخیل بوده و متاسفانه برخی‌ از آن‌ها در جامعه کارگری و کارفرمایی به دنبال دوقطبی‌سازی هستند؛ اما باید توجه کنند که کارگر و کارفرما یکی هستند و رابطه کارگری و کارفرمایی رابطه محب و محبوبی است و طرفین باید همدیگر را دوست داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر توان علمی و اجرایی کارگران ایران اسلامی وجود نداشت، امروزه نمی‌توانستیم در معادلات جهانی اثرگذار واقع شویم. زیرا هیچ معادله‌ای در جغرافیای سیاسی جهان وجود ندارد که بدون در نظر گرفتن سهم جمهوری اسلامی ایران قابل حل باشد. جهش تولید امری است که کارگران و کارفرمایان می‌توانند آن را در جامعه به وجود آورند. زیرا امروزه در زمینه تولید به رشد رسیده‌ایم و انشاالله با همکاری مردم جهش را به ارمغان می‌آوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دولت مشتاق است که آحاد مختلف جامعه صاحب سرمایه شوند و در این راستا نیز تلاش‌های بسیاری کرده است. درست است که تورم، حقوق، نیازهای کارگران و ... مسائل بسیار مهمی هستند اما این امر در زمان خود بررسی می‌شود و این فرمایشات به حق است اما باید دلیل این امور هم برای مردم بیان شود. دلیل این مشکلات و معضلات اقتصادی این است که متاسفانه به دلیل پاره‌ای از ملاحظات و نگاه کردن به واکنش بیگانگان؛ کشور ایران یک دهه در رکود بوده است و این امر در جداول رشد به صراحت نمایان شده و رشد حدود نیم درصد بیان شده است؛ زیرا در آن دهه نقدینگی به شدت زیادی افزایش داشته است و تورم با رشد غیرمنطقی افزایش یافته است، لذا این امور باعث رکود جامعه اقتصادی ایران در یک دهه شده است.

افزایش ۱۱۷ درصدی درآمدها در سه سال اخیر

مرتضوی افزود: تمام تلاش دولت ایران این است که به فضل الهی تورم را مهار کند، تولید را افزایش دهد و رشد اقتصادی مطلوبی را کسب نماید. زیرا تورم نقطه به نقطه در اسفند سال ۱۴۰۲ به ۳۵ درصد رسیده است و بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۳ به کانال ۲۹ رسیده است و تورم کل فروردین به ۳۸.۸ درصد رسیده است، بنابراین با هدف‌گذاری که دولت انجام داده است، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال نرخ رشد تورم را مدیریت کنیم و به کانال ۲۹ درصد دست یابیم.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که از نظر ریالی در سه سال اخیر بالغ بر ۱۷۵ درصد حقوق‌ها افزایش داشته است و از منظر درصدی هم ۱۱۷ درصد افزایش درامد را دارا هستیم که این امر در میانگین سالانه رقم ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به این آمار باز هم این افزایش کافی نیست و در تلاش هستیم که با وحدت این امر را افزایش دهیم. باید فردی و گروهی تلاش کنیم و در راستای حق قدم برداریم تا در جامعه تاثیرگذار باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مسکن کارگران عنوان کرد: از مسئولین استانداری، شهرداری و کارفرمایان درخواست می‌کنم که به حوزه مسکن کارگری توجه ویژه کنند و کارفرمایان محترم در مکان‌های مناسب و در جوار کارگاه‌ها این امر را برای کارگران فراهم آورند. زیرا اگر عشق باشد، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند؛ اگر بهره‌وری افزایش یابد، تولید ناخالص افزایش پیدا می‌کند و اگر این امر افزایش یابد سرانه درآمد افزایش پیدا می‌کند. لذا باید در این راستا قدم برداریم و دولت هم مصمم در این امر قدم بر می‌دارد تا گره از مشکلات کارگران باز کند. بنده از جانب خود شهادت شرعی می‌دهم که رییس جمهور در این امر هوشیار است و به تمامی مسئولین دولت در خصوص معیشت مردم در تمامی جلسات هشدار می‌دهد. بنابراین برای این امور تعابیر مختلفی اندیشدیده شده است که یکی از این تعابیر طرح کالابرگ است که برای عموم مردم جامعه ارائه شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس جدید اداره امور شعب استان گلستان معرفی شد
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا