Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه کمبریج با کشف روشی جدید به کمک فناوری نانو توانستند سلول‌های سرطانی را مهار کنند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، تحقیق درباره روش‌های جلوگیری، معالجه یا حتی درمان سرطان برای قرن‌ها در حال انجام و پیشرفت بوده است. به عنوان مثال دود دودکش‌ها یک عامل سرطان در قرن ۱۸ بوده است. از آن زمان تا به حال منابع دیگری مثل دود سیگار، رژیم و سبک زندگی نامناسب عوامل سرطان زا شناخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با این وجود همیشه مشکل در شناسایی علل یا علائم سرطان نبوده بلکه درمان‌های ایده آل و لازم برای ریشه کن کردن بیماری مشکل زاست.
در حالی که پرتودرمانی و شیمی درمانی از اوایل دهه ۱۹۰۰ تا به امروز توسعه و گسترش یافته اند و زندگی انسان‌های بیشماری را نجات داده اند، اما همچنان روش‌های ناخوشایند و تهاجمی برای بیماران هستند؛ بنابراین همچنان جستجو برای درمان‌های جدید و ایده آل در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز درمانی در سراسر جهان انجام می‌شود.
در سال‌های اخیر، دانشمندان به دنبال روش‌های جدید درمان سرطان با استفاده از رابط‌های کوچک ریبونوکلئیک اسیدی (siRNA)، مولکول‌های دو رشته‌ای ضد سرطان، هستند.
با این حال، ثابت شده است که انتقال یک عامل ضد سرطان به سلول‌های ضدسرطانی به دلیل ناپایدار بودن siRNA‌ها باعث از بین رفتن دفاع سلول می‌شود و این یک چالش است. اما محققان و دانشمندان به خوبی از قدرت داروی ضد سرطان و توانایی آن در جلوگیری از بیان ژن‌های تحریک کننده سرطان آگاهند و تلاش می‌کنند تا راه حل‌هایی برای انتقال siRNA به سلول‌های سرطانی پیدا کنند.
تحقیقات دانشگاه کمبریج ممکن است راه‌های مورد نیاز برای غلبه بر چالش‌های موجود را پیدا کند. دکتر دیوید جیمنز از دپارتمان مهندسی شیمی و زیست فناوری کمبریج، به مطالعه رو به جلو برای استفاده از نانوذرات به منظور ایجاد فناوری‌های انتقال siRNA به سلول‌های سرطانی، معتقد است «این نانوذرات که به چهارچوب‌های آلی-فلزی (MOF) معروفند مشکل از بین رفتن عوامل ضد سرطانی پیش از رسیدن به سلول‌های سرطانی را رفع کرده است. این عوامل تنها یک بار در سلول‌های سرطانی تجزیه می‌شوند.»
نانوذرات MOF ترکیبات سه بعدی هستند که توانایی مونتاژ بلوک‌های سازنده آلی و فلزی را دارند. با استفاده از سیستم‌های محاسباتی پیشرفته آزمایشگاهی، دکتر جیمنز و گروهش شبیه سازی‌هایی برای طراحی MOF‌ها انجام دادند که بطور ایده آل مولکول‌های siRNA را به سلول‌های سرطانی می‌برد و به محض رسیدن siRNA‌ها تجزیه می‌شوند.
علاوه براین نانوذرات MOF که گروه کمبریج طراحی کرده بودند می‌توانست موضوع دفاعی اندوزومال که راه siRNA را مسدود می‌کند را، حل کند. این مشکل رایج هنگامی که محققان در حال کاوش برای انتقال دارو هستند پیش می‌آید. زیرا سیستم دفاعی بدن هر عامل خارجی در سیستم را پس می‌زند. دکتر جیمنز و گروهش عناصر دیگری را به MOF اضافه کردند تا مطمئن شوند siRNA به هدف خود می‌رسد.
با بیش از ۸۴۰۰۰ ساختار MOF که در بانک اطلاعاتی کمبریج یافت می‌شود و ۱۰۰۰ ساختار جدید نیز هر ماه منتشر میشود؛ خواص منحصر به فرد آن‌ها می‌تواند برای هدف‌ها و وظایف خاصی بهبود بخشیده شود. با تکیه بر ظرفیت تاثیر بر سمیت و پایداری siRNA ها، دانشمندان قادرند تا در مورد عوارض جانبی که بالقوه مضرند کار کنند.
جیمنز می‌گوید: «یکی از سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود درباره استفاده از چارچوب‌های آلی-فلزی است. زیرا فلزات ممکن است برای بدن مضر باشند.» علاوه بر پاسخ به این نگرانی ها، گروه معتقد است که سیستم به اندازه کافی تطبیق‌پذیر است تا بتواند چندین دارو را همزمان منتقل کند؛ بنابراین چیزی که گروه کمبریج به آن دست یافته، سکویی است که می‌تواند siRNA را به سلول‌های سرطانی برساند و جهشی بزرگ در درمان سرطان ایجاد کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو درمان سرطان دستاورد جدید محققان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است