Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسین عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه صادرات گاز ایران اظهار داشت: ما باید یک راهبرد جدی برای صادرات گاز داشته باشیم که هنوز این راهبرد وجود ندارد، زیرا هنوز گاز در ایران بیش از آنکه یک کالای بین المللی باشد، مصرف داخلی دارد.

وی افزود: اگر راهبرد صادرات داشته باشیم، اولین اولویت همسایگان هستند که ارسال گاز به آنها با خط لوله کوتاه قابل تحقق است، اما در عین حال معتقدم ایران باید هر چه زودتر به فکر ایجاد ال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.جی باشد و بتواند از این طریق به بازارهای مختلف از جمله بازارهای منطقه‌ای آسیا صادرات داشته باشد.

 دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز خاطرنشان کرد: صادرات از طریق خط لوله دارای ابعاد سیاسی بسیار قوی است، در حالی که ال.ان.جی حالت انعطاف‌پذیری دارد و می‌تواند از برخی از گلوگاه‌های سیاسی خاص عبور کرده و بفروش برسد. مخصوصا اینکه با وضعیتی که اکنون ال.ان.جی پیدا کرده، می‌تواند به صورت SPOT فروخته شود. 

وی یادآور شد: ایجاد خط لوله بعد سیاسی قوی دارد و در شرایط کنونی نیز امکانپذیر نیست، اما اگر ال.ان.جی داشتیم علاوه بر کشورهای همسایه از جمله پاکستان می‌توانستیم به اروپا هم برویم، ولی نداریم و منتظر خط لوله هستیم که آن هم اجازه نمی‌دهند. 

عادلی گفت: در حال حاضر پاکستان نزدیک‌ترین پروژه برای بوقوع پیوستن صادرات از مسیر خط لوله است ولی بیش از 20 سال است که این خط اجرایی نشده اما اگر ال.ان.جی داشتیم، می‌توانستیم رقابت داشته باشیم و بفروشیم.

وی تصریح کرد: صادرات گاز از مسیر خط لوله، سیاسی محسوب می‌شود به دلیل اینکه کشور مبدا و مقصد باید با هم رابطه خوبی داشته باشند و در آینده هم رابطه‌شان خراب نشود. چون وابستگی ایجاد می‌کند، ضمن اینکه کشورهای ثالث هم مخالف خط لوله نباشند ما خودمان با پاکستان مشکلی نداریم اما امریکا با خط لوله ما مخالف است، چون نمی‌خواهد پاکستان به ما وابسته شود، در نتیجه خط لوله مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اقتصاد انرژی ایران ادامه داد: قرار بود از مسیر پاکستان تا هند خط لوله احداث کنیم که مشکل سیاسی هند و پاکستان این اجازه را نداد اما اگر ال.ان.جی داشتیم به صورت تک محموله‌ای روی دریا می‌فروختیم.

وی گفت: در اواخر دهه 80، 3 طرح ایران ال.ان.جی، پارس ال.ان.جی و پرشین ال.ان.جی داشتیم که سرجمع حدود 20 میلیون تن می‌شد، اکنون امریکا 24 میلیون تن صادر می‌کند. اگر ما این سه ال.ان.جی را داشتیم، اکنون دو برابر هم شده بود و بیش از امریکا و روسیه صادرات ال.ان.جی داشتیم. به هر حال ال.ان.جی راهبرد می خواهد و ما باید آرام آرام به این سمت برویم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران پاکستان تحریم صادرات گاز امریکا خط لوله ال ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا

وزیر دفاع پاکستان درباره تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان به‌رغم هشدارهای آمریکا، ابراز خوش‌بینی کرد.

به گزارش ایسنا، «خواجه عاصف» وزیر دفاع پاکستان روز پنجشنبه ابراز خوش‌بینی کرد که کار تکمیل خط لوله گاز میان این کشور و ایران به‌رغم هشدارهای آمریکا به سرانجام برسد.

او با اشاره به سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور، آن را تحولی مهم به‌ویژه درباره پروژه خط لوله انتقال گاز دانست.

به گزارش پاکستان تودی، این اظهارات عاصف در حالی بیان شده که ایالات متحده به بهانه تحریم‌ها، درباره هرگونه توافقات تجاری با ایران هشدار داده است.

کلید پروژه خط لوله گاز در سال ۲۰۱۰ و با هدف انتقال گاز از میادین پارس جنوبی در ایران برای تامین انرژی پاکستان زده شد؛ پروژه‌ای که به‌رغم تکمیل در ایران، در پاکستان با تاخیر همراه بوده است.

در میانه نیاز مبرم پاکستان به انرژی و همچنین درخواست از آمریکا برای صدور معافیت تحریمی درباره خط لوله گاز، دولت موقت پاکستان چندی پیش برنامه‌های آغاز ساخت و ساز این پروژه را تصویب کرد.

وزیر دفاع پاکستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی به‌خصوص درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در مقایسه با کشورهای دیگر انتقاد کرد.

او با اشاره به چالش مشترک تروریسم برای ایران و پاکستان، بر تعهد مشترک ۲ کشور برای مقابله با آن تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • پایان یک توقف طولانی؛ گاز ایران در مسیر پاکستان
  • صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان
  • وزیر نفت: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟​