Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:19:34 GMT

کمبود واکسن آنفلوآنزا در گیلان وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۲۳۲۰

کمبود واکسن آنفلوآنزا در گیلان وجود ندارد

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت واکنس آنفلوآنزا در گیلان گفت: کمبود واکنس آنفلوآنزا در گیلان نیست اما محدودیت وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آنفلوآنزا فصلی، یک بیمار عفونی و ویروسی مسری است که به سیستم تنفسی، از جمله بینی، گلو و ریه حمله و آن را درگیر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله تعدادی از افراد در سراسر جهان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در بیمارستان ها بستری می شوند که تعدادی از این افراد بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

متاسفانه هر سال با پیش رو داشتن فصل سرما، ما شاهد شیوع بیماری آنفلوآنزا هستیم؛ میزان ابتلا به این بیماری در اواسط زمستان به اوج خود می رسد و با نزدیک شدن به بهار رو به کاهش می رود

همچنین ممکن است این اپیدمی(همه گیر) شود. به طور کلی، آنفلوآنزا را به عنوان یک بیماری واگیردار فصلی که در آن بسیاری از بیماران همزمان مبتلا می شوند می شناسند.

علیرضا رسایی رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: همه ساله در فصل سرما بیماری آنفلوانزا شایع می شود، این بیماری باعث به وجود آمدن عوارضی همچون احساس خستگی، گلو درد، تب و لرز، درد بدن و ... برای فرد بیمار می شود.

وی با بیان اینکه عامل شیوع آنفلوآنزا ویروسی است که به وسیله هوا نیز منتقل می شود، گفت: اگر سطحی آلوده به ویروس آنفلوآنزا باشد و فردی با این سطح تماس پیدا کند و دست خود را به چشم یا دهان خود بزند، به این بیماری دچار می شود.

گروه های پرخطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر رعایت نکات فردی و بهداشتی جهت جلوگیری از ویروس آنفلوآنزا، تصریح کرد: برای گروه پزشکی و بیماران خاص، واکسن تهیه می شود، ولی بقیه بیماران می توانند با مراجعه به پزشک و گرفتن نسخه، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

رسایی در خصوص راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا، افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید دست های خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون شست و همچنین از تماس دست ‌های آلوده با چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.

وی با بیان اینکه در بیماری‌هایی چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوانزا افزایش می‌یابد، گفت: لازم است گروه های پرخطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

واکنس زدن به معنای عدم ابتلا به آنفلوآنزا نیست

رسایی در پاسخ به این سوال که چرا افرادی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرده‌اند، دچار این ویروس می‌شوند؟ افزود: واکنس زدن به معنای مبتلا نشدن به آنفلوآنزا نیست، بلکه واکسن آنفلوآنزا، در برابر ویروس‌هایی از بدن حمایت می‌کند که احتمال بیشتری برای ایجاد آن در یک سال وجود دارد؛ اما ممکن است با نوعی از ویروس مواجه شویم که با ویروس‌های فصلی واکسن، متفاوت باشد.

وی با اشاره به وضعیت واکنس آنفلوآنزا در گیلان اضافه کرد: کمبود واکنس آنفلوآنرا در گیلان نیست اما محدودیت وجود دارد.

رسایی با اشاره به شروع فصل سرد و بازگشایی مدارس، افزود: بهتر است که افراد برای تزریق این واکسن اقدام کنند. اگر یک دانش آموز مبتلا شود، بقیه هم کلاسی‌های خودش را مبتلا خواهد کرد و این دانش آموزان، ویروس را به خانواده خود منتقل می‌کنند و به این صورت، باعث همه گیری این ویروس می‌شویم.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۴۹۶ بیمار آنفلوآنزا در گیلان بستری شدند گفت: از این تعداد از ۵۶۳ بیمار نمونه تهیه و به تهران ارسال شد که از مجموع این تعداد ۱۳۷ بیمار به آنفلوآنزا فوق حاد مبتلا بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی واکسن آنفلوانزا بیماری ویروسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور