Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@19:25:34 GMT

حماسه اربعین، مردمی‌ترین رویداد تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۲۶۳۷

 یک‌رویه اخلاقی ناپسند در میان برخی از مسئولان کشور، آن است که به هر مناسبت تلاش می‌کنند از قافله گزارش‌دهی مناسبتی جا نمانند و خود را در گوشه‌ای از هر حماسه، به هر ضرب‌وزوری هم که شده، جا کنند. درست است که در حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی، چند میلیون نفر ایرانی شرکت می‌کنند و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی موظف‌اند به این جمعیت قابل‌توجه زائران خدمات ارائه کنند، اما گاهی برخی گزارش‌های مسئولان، از عظمت این حماسه در چشمان ناظران می‌کاهد و آن را بیش از آن‌که پدیده‌ای مردمی معرفی کند، به‌اشتباه دولتی و حکومتی جا می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این برداشت غلط رسانه‌ای، بر ذهن کسانی تأثیرگذار است که خود این حماسه را از نزدیک ندیده باشند، کسی که یک‌بار خود، پا در مسیر پیاده‌روی اربعین بگذارد، دیگر نه به گزارش رسانه‌های خارجی و مغرضین وقعی می‌نهد و نه حتی مطالب رسانه‌های خودمان را گویای کامل واقعیت این جشنواره باشکوه ایمانی و انسانی می‌داند.

اخبار سیاسی- در خبرها دیده‌اید که مسئول یک مجموعه دولتی یا نهاد حاکمیتی گفته است روزی چند هزار غذا در شهر نجف یا در یک موکب بین راه طبخ می‌کنیم و در اختیار زائران قرار می‌دهیم. مسئول دیگری از تخصیص تعدادی اتوبوس از مرزهای کشور به نجف گفته است و دیگری، از تأمین سوخت برای چند موکب. همه این‌ها درست، اگرچه بسیاری از زائران معتقدند همین خدمات هم به‌درستی و در سطح مطلوب انجام نمی‌شود، اما به فرض اجرای کامل هم، این اقدامات کوچک در مقایسه با آن عظمتی که در خدمت‌رسانی مردمی اربعین رخ می‌دهد، ناچیز است. در مسیر پیاده‌روی اربعین، بیش از ۲۰ میلیون زائر از کشورهای دنیا و فرق و حتی ادیان مختلف شرکت می‌کنند، این یعنی جمعیت راهپیمایان اربعین، در تراز جمعیت کشورهایی چون استرالیا و کامرون و سوریه و نزدیک به ۱۰ برابر جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. هیچ دولت و تشکیلاتی، امکان ارائه خدمات و پوشش کامل غذا و اسکان این جمعیت را ندارد. به‌عبارت‌دیگر راهپیمایان اربعین، چون یک ملت‌اند، یک ملت هم باید به آن‌ها خدمت‌رسانی کند و این اتفاقی است که توسط صدها هزار عراقی و ایرانی و شیعیانی از کشورهای دیگر، هرساله رخ می‌دهد. یکی غذا می‌دهد، یکی آب در اختیار دیگران می‌گذارد، بسیاری در خانه‌هایشان را به روی زائران می‌گشایند، هرکس تخصصی از پزشکی گرفته تا تعمیر کیف و لباس دارد، رایگان در اختیار مردم می‌گذارد و حتی آن کارگر عراقی که سرمایه‌ای برای بذل و بخشش ندارد، دستمال‌کاغذی به مردم تعارف می‌کند یا پای زائران پیاده را ماساژ می‌دهد. آمارها و گزارش‌هایی هم که برخی مسئولان دولتی و غیردولتی از خدمات خود به زائران می‌دهند اگرچه با نیت خیر ارائه می‌شود، اما حقیقت آن است که در واقعیت صحنه اربعین تأثیر چندانی ندارد و از سوی دیگر، در رسانه هم بازخورد مثبتی نخواهد داشت.

نویسنده : سید محمد بحرینیان 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دولت رسانه مسئولان اربعين مرزهاي کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رویداد جایزه جوانی جمعیت

کبری علیخانی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: تفاوت رویداد امسال نسبت به سال گذشته برگزاری همزمان آن در سطح استانی و ملی است که برای این مهم به فرمانداران شهرستان‌های استان قزوین نیز تاکید کردیم که روی این مهم تاکید داشته باشند.

وی با بیان اینکه این رویداد جایزه جوانی جمعیت یک رویداد فرهنگی اجتماعی شناخته می‌شود، اضافه کرد: این رویداد برابر ماده ۱۹ قانون جمعیت که به توسعه رویداد علمی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی تاکید دارد، سالانه یک مرتبه در هفته جمعیت برگزار می‌شود.

علیخانی به بخش‌های مختلف این رویداد اشاره کرد و گفت: رویداد جایزه جوانی جمعیت در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان فعال بوده که علاقه مندان می‌توانند در این بخش‌های ثبت نام کنند.

به گفته این مسئول، با هدف بهره مندی از تمامی افراد جامعه هدف در جایزه جوانی جمعیت تلاش شده تا این رویداد بتواند به شناسایی فعالان این عرصه در روستا‌ها نیز اقدام کند که انتظار داریم با مشارکت گسترده‌ای از سوی مردم استان قزوین همراه باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: ثبت نام رویداد از امروز ۶ اردیبهشت تا دهم اردیبهشت ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نامه در سطح استانی به آدرس banovan-qz.ir و برای ثبت نام در سطح ملی به آدرس jameyat.ir مراجعه کنند.

رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت ۳۰ اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • آخرین مهلت ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • آغاز رویداد جایزه جوانی جمعیت
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند