Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@13:45:04 GMT

شمخانی: خاورمیانه بدون آمریکا جای امن‌تری است

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۳۵۸۲

شمخانی: خاورمیانه بدون آمریکا جای امن‌تری است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد هیئت حاکمه آمریکا بر اساس تجربیات عینی به این جمع بندی رسیده است که معادله قدرت و هندسه سیاسی جهان، به ویژه در قلب آن یعنی خاورمیانه تغییر کرده و ایالات متحده آمریکا بر خلاف تمام تبلیغات پر حجم خود، دیگر نمی‌تواند ادعای سروری مطلق بر امورات نظام بین‌الملل را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن یادداشت وی به شرح زیر است:

۱- سه اظهارنظر صریح از سوی مقامات عالی آمریکا طی دو ماه گذشته نشان‌دهنده مکشوف شدن حقایقی است که پیش از این ساختار حاکمیت در این کشور شجاعت پذیرش و ابراز آن را نداشته است.

۲- پس از حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی و در واکنش به فشار‌های دربار سعودی برای برخورد با عاملین این حمله، دولت‌مردان آمریکا به‌صراحت بر عدم اجابت درخواست ریاض تاکید کردند و اعلام شد که عربستان سعودی مورد حمله قرارگرفته و نه آمریکا.

۳- به‌دنبال شکست‌های پی‌درپی سیاسی و نظامی در منطقه، از هزینه ۸ بیلیون دلاری حضور نظامی آمریکا در منطقه رونمایی گردید و اعلام شد که حضور واشنگتن در خاورمیانه هیچ حاصلی نداشته واقدامی حماقت بار بوده است.

۴-اخیرا و پس از تجاوز ترکیه به شمال سوریه و پشت کردن واشنگتن به متحدان کُرد خود، مقامات کاح سفید ضمن اعتراف به ایجاد جنگی خونبار در عراق با ادعای دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور اعلام کردند که ورود به دام خاورمیانه بدترین تصمیمی است که تاکنون در تاریخ آمریکا گرفته شده است.

۵- به‌نظر می‌رسد هیئت حاکمه آمریکا بر اساس تجربیات عینی به این جمع‌بندی رسیده است که معادله قدرت و هندسه سیاسی جهان، به‌ویژه در قلب آن یعنی خاورمیانه تغییر کرده و ایالات متحده برخلاف تمام تبلیغات پر حجم خود، دیگر نمی‌تواند ادعای سروری مطلق بر امورات نظام بین‌الملل را داشته باشد.

۶- آمریکا به این واقعیت پی برده که تنها دو راه پیش رو دارد؛ یا باید با تحمل هزینه‌های فراوان، تنها به داشتن صورتکی توخالی از یک ابرقدرت جهانی دلخوش کند و یا با رویکردی واقع‌گرایانه، حقیقت حال حاضر جهان را بپذیرد و خود را از زیر بار هزینه‌های هنگفت این نمایش لو رفته، رهایی بخشد.

۷- به عبارت بهتر؛ هیئت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع شده است که این کشور امروز به هر دلیلی، لوازم ابرقدرتی را در اختیار ندارد و بازگشت به دوران اوج، امری محال و دور از دسترس است. چه، ناتوانی او در اجرای پروژه‌های راهبردی «تجزیه خاورمیانه»، «معامله قرن»، «تغییر رژیم در ایران»، «ژاندارمی عربستان در منطقه»، «جنگ یمن»، «صلح افغانستان»، «بحران سوریه» و… بر همگان اثبات شده است.

۸- بیان اعترافات تلخ، اما عبرت‌آموز از سوی هیئت حاکمه آمریکا، موجب شده که بسیاری از کشور‌های حوزه غرب آسیا، حتی آن گروهی که سال‌ها زمینه‌ساز و میزبان حضور آمریکا در منطقه بوده‌اند به این واقعیت اعتراف کنند که «خاورمیانه بدون آمریکا جای امن‌تری است».

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علی شمخانی جنگ یمن مناقشه ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

کد خبر 6097169

دیگر خبرها

  • استقبال خاورمیانه از صنعت ساخت‌وساز جدید
  • استقبال خاورمیانه از ساخت‌وساز ماژولار
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • کاهش شهریه برخی از مدارس غیر دولتی/ شهریه مدارس هیئت‌امنایی چقدر است؟
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • شنبه‌های بدون دست‌فروش در محدوده مرکزی تبریز
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست