Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@03:18:43 GMT

همه چیز برای یک سفر آرام به کربلا مهیاست

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۳۶۲۸

همه چیز برای یک سفر آرام به کربلا مهیاست

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم کشاورز مسعودیان: هرچه به مهران نزدیک‌تر می‌شوی نگرانی‌ها برای آن سوی مرز بیشتر می شود، خبرها از کمبود امکانات اولیه هر لحظه به گوش می رسد. شایعات کمبود مواد غذایی، آب و ملزومات سفر، دهان به دهان در حال انتشار است. اما شلوغی لاین برگشت اتوبان برای زائرین کننده است.

این موضوع نشان می دهد ازدحام جمعیت در مرزها و البته شهرهای زیارتی کشور عراق در حال کنترل است و برخی از زائرین در حال بازگشت به کشور هستند، چند کیلومتر مانده به شهر مهران راه ورودی شهر توسط نیروی انتظامی مسدود شده است، پارکینگ های اربعین پذیرای زائرین هستند و بابت هر شب پارک ماشین در این محدوده چیزی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان دریافت می شود، اما اگر تاکید داشته باشید که وارد شهر مهران شوید، مسیر کمربندی شهر راهی مناسب برای این کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر مهران نیز مانند همیشه میزبان تعداد زیادی از زائرین حسینی است، تقریبا هر گوشه و کنار خودرویی پارک شده و همه با توکل به خدا و امید به امانت داری مردمان شریف این شهر چند روزی خودروی خود را در معابر رها کرده اند، در نظر اول اگرچه جذاب و دوست داشتنی است اما همین شلوغی، پارک در معابر و خیابان های اصلی شهر برای این مردم مشکلاتی نیز ایجاد کرده است.

مهران آماده خدمت رسانی به زائرین حسینی

این در حالی است که مردم مهربان مهران خم به ابرو نیاورده‌اند، عده زیادی از همین مردم در موکب‌های خدمت رسانی برای زائرین در تلاش هستند، برخی پارکینگ اجاره می دهند، عده ای در مسیر مهران تا مرز بازارچه ای از تولیدات و صنایع دستی داخلی ایجاد کرده اند تا سوغات مردم از ایران خریداری شود.

فرقی نمی کند پیر و جوان ندارد اینجا همه مشغول کارند، پیرزن های زیادی حیاط منزل خود را به زائرین کرایه می دهند و اغلب رقمی اندک و توافقی برای پارک یک هفته الی ۱۰ روزه خودرو در نظر گرفته می شود. با چرخی در خیابان های شهر می توانی جای پارک مورد نظر را پیدا کنی، اما مسئله بعدی توجه به ثبت آدرس و در دسترس بودن اتوبوس های مرزی است.

اتوبوس و ون های مرزی بابت انتقال هر نفر به مرز بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان کرایه می گیرند، مسیر کوتاه و پر ازدحام است اما همین که زائرین بدون دغدغه به مرز برسند برای همه کافی است، در چند کیلومتری مرز هم مسیر خودروها مسدود می شود و باید مابقی فاصله تا مرز زمینی را پیاده طی کنیم، مسیری که اگرچه شاید مسافت طولانی نباشد اما چیزی بین ۱ تا ۳ ساعت زمان برای طی کردن آن لازم است به علاوه این که در این مسیر تقریبا هر چند دقیقه موکب های خدمت رسان در حال ارائه خدمات به زائرین هستند و دست فروشان محلی در تمام مسیر مایحتاج سفر را به زائرین می رسانند از جوراب و کلاه آفتابی گرفته تا سیم کارت و کوله و....

زائرین تشنه نمی مانند، همه چیز برای رفاه زائرین مهیاست

به جز نهار که تقریبا انواع غذاها قابل دسترسی است، آب خنک، شربت های مختلف، هندوانه، بستنی و هرچیزی که بتواند گرمای این روز و خاک و خستگی مسیر را از تن زائر به در کند در اینجا پیدا می شود، خبری هم از خشکی و بی نان و آبی که شایعه شده بود نیست، حتی خیلی از زائرین در مسیر از ماجرای منا یاد می کنند، اینجا هم گرم و شلوغ است اما خدمت رسانی واقعی به زوار این گرما را نیز دلپذیر کرده است.

شاید به دلیل ارسال پیام های هشداردهنده سفر مردم مدیریت شده است، از شلوغی، ازدحام و البته ترافیک مرزی خبری نیست پایانه روان و عادی به کار خود ادامه می دهد در کمتر از چند دقیقه از دو گیت خروجی و ورودی ایران و عراق گذر می کنیم.

آن سوی مرز اما شرایط کمی دشوارتر است به گرمای هوا، خاک فراوان و باد نیز اضافه شده، ماسک از ملزومات این سفر خاکی است، البته کسی هم گله ندارد، شاید این سرزمین و این سفر سخت را با همین شرایط پذیرفته ایم. شاید به دلیل توصیه دولتی است یا تغییر نگاه مردم عراق به ایرانی ها، اما هرچه که هست مامورین پلیس عراق امسال مهربان تر از گذشته با زائرین برخورد می کنند، احترام می گذارند، دست می دهند؛ سلام و علیک می کنند و تلاش دارند دوستی و برادری دو ملت را به تصویر بکشند.

کرایه ماشین در عراق کاهش یافته است

کرایه ها هم یا به دلیل کاهش ازدحام کاهش یافته یا گرانی بی حد و اندازه آن از ابتدا شایعه ای بیش نبوده است به هر حال امروز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ زائرین با چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، بسته به نوع اتوبوس و ون آن می توانند خود را به نجف که آغاز مسیر پیاده روی است برسانند، از این جا کرایه تا کربلا ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و کرایه تا کاظمین و سامرا ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان محاسبه می شود.

قدری که از گاراژ جلوتر می روی کرایه ها قابل قبول تر می شود به علاوه این که کامیون و خاورهای صلواتی نیز زائرین را تا کاظمین و سامرا می رسانند و از سوی دیگر اتوبوس های ایرانی آماده انتقال زائرین به کوت هستند.


کوت، شهری مرزی در ۸۰ کیلومتری مهران است که مقصد نخست اغلب زائرین برای دسترسی به نجف محسوب می شود. زائرینی که می خواهند با کمترین میزان کرایه خود را به نجف برسانند ناگزیدند با پرداخت ۱۰ هزار تومان کرایه خود را با اتوبوس های ایرانی به کوت برسانند و بعد از اینجا راهی نجف شوند.

کوت؛ خانه دلنشین مردمی با ۷ فرزند

مردم خونگرم و دلنشین کوت اما هر لحظه در انتظار اتوبوس زائرین هستند، مرد و زن جلوی اتوبوس ها ایستاده اند و با «مبیت، مبیت» «حمام زیارت» «استراحت» و واژه های اندکی که حاصل سال ها میهمان نوازی و زائر داری است از زائرین تقاضای میزبانی می کنند.

در این بین با ابواحمد قاسم آشنا شدیم، مردی از کسبه شهر کوت که با ۷ فرزند و عروسش اکنون در خدمت زائرین حسینی است، از محل پیاده کردن زائرین تا خانه ابواحمد راهی نیست، مردی که حالا سال هاست خود را خادم امام حسین(ع) و زائران اربعین می داند.

اصرار دارد با وی همراه شویم، قدری تردید داریم ساعت هنوز  ۴ عصر است و امیدواریم که بتوانیم تا شب به نجف برسیم...

ادامه دارد ...

کد خبر 4745968

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین 98 زائران کربلا ستاد بازسازی عتبات عالیات قزوین اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان قزوین شیراز رادیو اربعین استانداری سمنان نیروی انتظامی شهرکرد خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود

تین نیوز

استاندار کربلا ضمن اعلام پیشرفت 70 درصدی در پروژه ساخت فرودگاه بین المللی کربلا، خبر داد که این فرودگاه اوایل سال 2025 افتتاح خواهد شد.

 

جاسم الخطابی استاندار کربلا، اعلام کرد که از آنجایی که کربلا مقصد دینی مهم میلیون ها مسافر از سراسر کشورهای جهان به شمار می آید، شاهد جریان بازسازی گسترده در بخش های مختلف آموزشی، بهداشتی و خدماتی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از الصباح، وی افزود: در این راستا عتبه حسینی، اقدام به احداث فرودگاه بین المللی در این استان کرد که پیشرفت این پروژه بیش از 70 درصد بوده و افتتاح آن در اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

الخطابی اشاره کرد که پیمانکار ساخت این فرودگاه یک شرکت بریتانیایی و طراح آن یک شرکت فرانسوی است که در طراحی بنای آن ویژگی های اسلامی و تمدنی عراق لحاظ شده است.

استاندار کربلا افزود که در حال حاضر ساخت باند فرودگاه تکمیل شده و به زودی ساخت چند سالن انتظار مسافران نیز تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد که این فرودگاه نه تنها برای استان، بلکه برای کشور دارای اهمیت راهبردی است به ویژه آنکه گردشگری دینی سفرهای میلیونی را در پی خواهد داشت و این امر بر فعالیت های اقتصادی استان و تبدیل آن به مقصد مهم گردشگری تأثیر خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • نرخ کرایه تاکسی‌های نقده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ◄ زمان افتتاح فرودگاه کربلا اعلام شد!
  • فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود
  • کربلا قطعا جنت الاعلامه + فیلم
  • بلیت‌ پاره بده، جایزه بگیر
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • اعزام زائران به سفر حج از بوشهر ۴ و ۵ خرداد
  • اجرای طرح سرکشی از تاکسی‌های شهرکرد