Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@05:16:29 GMT

تغییر کاربری پل «گپ» اعتبار می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۵۸۰۵

تغییر کاربری پل «گپ» اعتبار می‌خواهد

اکنون غیر از این‌که مرمت و بازسازی پل گپ در اولویت میراث فرهنگی قرار گرفته، طرح تغییر کاربری آن از سواره به پیاده نیز در دستور کار است. طرح تغییر کاربری این پل طی چند سال گذشته مطرح شد، اما هیچ‌وقت رنگ و بوی عملی شدن به خود نگرفت. اما شاید این بار که خود سازمان و به عبارتی وزارت میراث فرهنگی به این موضوع ورود کرده است و می‌توان به تغییر کاربری این پل قدیمی خرم‌آباد خوش‌بین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخصات پل گپ

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: پل صفوی یا پل آجری که بین مردم خرم‌آباد «پل گپ» نامیده می‌شود، متعلق به دوره صفوی - قاجار است. این اثر در زمان «شاه سلطان حسین صفوی» ساخته شد و ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و بخش غربی مرکز شهر را به بخش شرقی آن متصل می‌کند. «علی مصطفی‌نژاد» می‌افزاید: این پل که با ملات آهک و گچ و پایه‌هایی از جنس آجر ساخته شده است، طولی بیش از ۳۵۰ متر و پهنایی به اندازه ۵/۸ متر دارد.  

ساختمان این پل شباهت فراوانی به ساختمان پل خواجو دارد و همانند آن دارای شاه‌نشین بوده که بر اثر سیل - البته نه سیل فروردین امسال - در گذشته از بین رفته است. بر اساس تحقیقات و کارهای مطالعاتی مشاور، بازسازی این پل ضرورت دارد. وی می‌گوید: بر اساس همین مطالعات و انجام کارهای تحقیقاتی و عکس‌های قدیمی به دست آمده، بازسازی شاه‌نشین هم باید مد نظر قرار بگیرد. وجود همین شاه‌نشین در این پل ویژگی و اهمیت آن را صدچندان کرده است و یکی از پل‌های خاص دوران صفوی محسوب می‌شود. وی ادامه می‌دهد: بخش از این پل، تقریبا به اندازه آنچه امروزه به چشم می‌آید، بیشتر به سمت میدان آزادی در خاک مدفون است، بنابراین می‌توانیم بگوییم که ۲ برابر آنچه مشهود است، طول دارد.

برنامه‌ها

مصطفی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌های در دست اجرا برای حفظ و نگهداری این پل اشاره و بیان می‌کند: بنا بود این پل از سواره به پیاده تبدیل و با ساخت پل جایگزین در کنار آن، تردد وسایل نقلیه روی آن ممنوع شود. وی می‌افزاید: با آجرفرش کردن و ایجاد جان‌پناه، این پل می‌تواند به محل تردد مردم و گردشگران به قلعه فلک‌الافلاک تبدیل شود به گونه‌ای که در حریم قلعه قرار بگیرد و به عنوان جزئی شاخص از مجموعه فلک‌الافلاک مورد بازدید قرار بگیرد.

شیوه اجرای کار

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان می‌گوید: زیر و قسمت‌های میانی پل، بام و... بتنی هستند. در زمان پهلوی این پل تخریب و همان زمان بتنی شد. بنا داریم پل را به حالت اولش برگردانیم. وی ادامه می‌دهد: برای این پل ابتدا مرمت و استحکام‌بخشی صورت می‌گیرد و سپس نگهداری آثار مد نظر است. برای پل گپ ابتدا آیتم بازسازی را پیاده می‌کنیم. البته در هر بنایی اجازه بازسازی نداریم، اما در پل گپ عملیات بازسازی یکی از ضروریات است. مصطفی‌نژاد اظهار می‌کند: در چشمه‌ها و پایه‌های میانی بازسازی صورت می‌گیرد. کل الحاقات بتنی از بدنه جدا و به همان سبک و سیاق قدیم دوباره پایه‌های پل و طاق‌ها ساخته می‌شوند.

اعتباری در کار نیست

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اعتبارات برای این پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: سال‌ها پیش از محل اعتبارات استانی برای مرمت، تغییر کاربری و... مبلغی به پروژه این پلتعلق گرفت، اما بر اساس مصوبه میراث فرهنگی قراردادی منعقد شد که این پروژه زودتر اجرا شود. مصطفی‌نژاد ادامه می‌دهد: اما متاسفانه هنوز اعتبار لازم برای تغییر کاربری این پل در نظر گرفته نشده است و مسلما تا مشکل رفع نشود، کار هم آغاز نمی‌شود.

وی اظهار می‌کند: در مرحله اول به اعتبار ۱/۵ میلیارد تومانی نیاز است که بتوانیم کار را شروع کنیم. در همین مرحله اول و با همین مبلغ می‌توان بیش از ۵۰ درصد از کار بازسازی، مرمت و دسترسی به پل را انجام داد. مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان می‌افزاید: بخش زیادی از پل زیر خاک مدفون است که به حفاظت، مرمت و بازسازی نیاز دارد و به همین منظور کار باید از پایه شروع شود. به گفته وی، با گذر زمان قطعا نیاز به اعتبار همسو با بالا رفتن قیمت‌ها نیز بیشتر می‌شود.

طرح آماده است

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان ادامه می‌دهد: هم‌زمان و قبل از آغاز عملیات اجرایی، مهندسان و مشاوران طرح را آماده کرده‌اند. وی بیان می‌کند: کارهای مطالعاتی به اتمام رسیده است. در مرحله اجرایی نیز یک آپشن پایه‌های سنگی که خراب شده بود، ترمیم و طبق قرارداد، مبلغی نیز به پیمانکار پرداخت شد. مصطفی‌نژاد به لزوم عزم جدی برای تغییر کاربری این پل قدیمی اشاره می‌کند و می‌گوید: دستگاه‌های دست‌اندرکار استان به این پل نگاه مثبت دارند و درصدد احداث ۲ پل در مسیر ساحلی هستند که تغییر کاربری پل گپ از سواره به پیاده محقق شود.

وی می‌افزاید: اما این ۲ پل نقش زیادی در کاهش ترافیک یا حذف تردد در این مسیر ندارند و باید یک پل جایگزین پل صفوی در شهر احداث شود تا پل از حالت سواره خارج شود و با سنگفرش شدن به پیاده تغییر یابد. مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان اظهار می‌کند: به هر حال باید اعتبار لازم برای اجرای کار به پروژه تزریق شود تا بتوان بالاخره رویای تغییر کاربری پل صفوی را از سواره به پیاده محقق کرد.  

کد خبر 458583 برچسب‌ها استان لرستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، داداش نصیری صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع اراضی که سال گذشته واگذار شد ۲۱۵ هکتار برای طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن و ۱۸۰ هکتار برای طرح‌های غیرکشاورزی تعلق داشت.

وی ادامه داد: قرارداد طرح واگذاری زمین به طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن در چهار فقره و قرارداد واگذاری زمین به طرح‌های غیرکشاورزی در ۱۰ فقره و در مجموع در ۱۴ قرارداد امضا و واگذار شد.

نصیری در مورد عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با حفظ کاربری اراضی تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری‌ها، گفت: با توجه به لزوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی به فعالیت‌های غیرزراعی و باغی، ۱۵۶ هکتار زمین در سال گذشته در استان تغییر کاربری یافته و از این محل ۵۰۸ میلیارد ریال به حساب خزانه واریز شده است.

وی افزود: این تغییر کاربری‌ها در قالب ۵۸۵ فقره صادر شد.

نصیری اضافه کرد: در سال گذشته مجوز ۳۲ هکتار تغییر کاربری در قالب ۳۰۹ فقره که مشمول عوارض تبصره یک ماده یک بودند و ۱۲۴ هکتار در قالب ۲۷۶ فقره مجوز که معاف از عوارض بودند از سوی امور اراضی استان صادر شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عملکرد این واحد در تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸ مورد تجمیع به مساحت یک هزار و ۱۸۵ هکتار در استان انجام شد.

نصیری افزود: همچنین در این مدت چهار مورد اراضی به مساحت ۶۴۲ هکتار در استان یکپارچه سازی شد.

وی با تبیین عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، گفت: از مجموع سه هزار و ۹۰ روستایی که در استان وجود دارد تعداد یک هزار و ۲۳۴ روستا دارای تداخل شناسایی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر هفته ۱۲ روستا در کمیسیون رفع تداخلات استان بررسی می‌شود در سال گذشته یک هزار و ۱۲۶ روستا تعیین تکلیف و به ادارات ذیربط ابلاغ شد.

نصیری افزود: ۱۰۸ روستای باقیمانده نیز در دست بررسی است.

وی تعداد پلاک‌های تعیین تکلیف شده در قالب این طرح را ۳۶۵ پلاک و مساحت این اراضی را ۴۳۸ هزار و ۷۸۱ هکتار اعلام کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد عمکلرد این واحد در مورد صدور سند اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۹ هزار و ۸۷۹ قطعه زمین به مساحت ۹۰ هزار و ۸۱۰ هکتار سند زراعی صادر شد.

نصیری افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نیز برای ۲۴ هزار و ۲۰۰ قطعه به مساحت ۲۸ هزار و ۴۴ هکتار سند صادر شده بود و در مجموع هفت سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار قطعه زمین به مساحت بیش از ۴۵۰ هزار هکتار، سند دار شد.

نصیری به آمار حفاظت و شناسایی و قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۱۸ هکتار در قالب پنج هزار و ۱۱۵ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۰ فقره به مساحت ۶.۳ هکتار با استناد به احکام صادره قلع و قمع شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۰ هکتار و به تعداد ۲ هزار و ۵۵ فقره با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قلع و قمع شد و ۳۸۱ فقره نیز در نوبت اجرای احکام است.

کد خبر 6086047

دیگر خبرها

  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • جلوگیری از تغییر کاربری و ویلاسازی غیرمجاز در ۵۰ هکتار از اراضی ملی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد