Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@13:47:16 GMT

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری عربستان+عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۷۵۴۸

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری عربستان+عکس

برای اولین بار، عربستان سعودی با سیاست تازهٔ ویزا برای ۴۹ کشور جهان، درهای خود را به روی گردشگران خارجی می‌گشاید.

تاکنون، ویزای سعودی فقط برای کارگران مهاجر، افرادی که سفر کاری می‌رفتند و زائران دو شهر مقدس مکه و مدینه صادر می‌شد.

این کشور همچنین قرار است مقررات سختگیرانه برای پوشش زنان گردشگر را تسهیل کند و اجازه دهد زنان به تنهایی و بدون همراه مرد به این کشور سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همهٔ این تلاش‌ها بخشی از تلاش‌های عربستان برای اصلاحات اقتصادی است تا وابستگی به نفت را کاهش دهد اما درعین‌حال کوششی است برای این که چهرهٔ تازه‌ای از خود نشان دهد. از عربستان به خاطر سوابق این کشور در نقض حقوق بشر انتقادهای زیادی مطرح شده، که یکی از تازه‌ترین موارد آن، قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در سال گذشته و سخت‌گیری‌ها و سرکوب فعالان حقوق زنان بوده است .

البته هنوز اخطار‌ها و هشدار‌هایی وجود دارد. زنان باید در مکان‌های عمومی لباس مناسب بپوشند و غیر‌مسلمانان اجازهٔ دیدار از شهر‌های مقدس مکّه و مدینه را نخواهند داشت.

اما چه جاذبه‌هایی در انتظار گردشگران تازهٔ عربستان سعودی است؟

دهانهٔ آتشفشانی الوعبه

در صحرا، حدود ۲۵۰ کیلومتر دورتر از شهر طائف، دهانهٔ آتشفشانی بزرگ الوعبه با حوضچهٔ نمک در وسط آن قرار دارد.

الوعبه در سال‌های اخیر میان کوهنوردان شهرت پیدا کرده هر چند رسیدن به آن چالش بزرگی است چون این دهانهٔ آتشفشانی نزدیک ۲۵۰ متر عمق دارد و حتی برای کوهنوردان حرفه‌ای هم دو تا سه ساعت طول می‌کشد که به پایین آن برسند و بازگردند.

برای کسانی که به دنبال فعالیتی ملایم‌تر هستند، در این مکان محوطه‌ای هم برای اقامت و چادر زدن وجود دارد.

شهر تاریخی مداین صالح

مداین صالح دومین شهر بزرگ نبطی‌ها بوده است، مردمانی که در عربستان قدیم و درهٔ اردن زندگی می‌کردند تا در سال ۱۰۶ میلادی این امپراطوری تحت سلطهٔ رومی‌ها قرار گرفت.

اکنون در بقایای آن گورستان وسیع باستانی با ۱۳۰ قبر و محراب‌های دوران پیش از اسلام و تعدادی خانه‌های خشتی و سازه‌های خاکی وجود دارد که مکان زندگی ساکنان شهر بوده است.

مداین صالح در سال ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، اولین مکان در عربستان سعودی بود که در این فهرست جای گرفت.

شهر تاریخی جده و دروازه مکه

یکی دیگر از مکان‌هایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو در عربستان ثبت شده دروازهٔ مکّه است که در شهر باستانی جدّه قرار دارد.

در قرن هفتم میلادی، جدّه هم بندر اصلی واقع در اقیانوس هند برای مبادلات تجاری بود و هم محل ورود زائران مسلمان که از طریق دریا خود را برای زیارت به شهر مقدس مکّه می‌رساندند.

قلعه مصمک در ریاض

قلعهٔ مصمک (قصر المصمک‎) واقع در پایتخت عربستان، ریاض، در سال ۱۸۶۵ ساخته شد اما دلیل شهرت آن اتفاقی بود که ۳۷ سال پس از آن افتاد.

در سال ۱۹۰۲، شاهزادهٔ تبعیدی عبدالعزیز بن عبدالرحمن ‌بن فیصل آل سعود، به شهر آبا و‌ اجدادی خود بازگشت و این قلعه را تسخیر کرد.

با استقرار در مصمک، او تلاش کرد که مناطق مختلفی را در منطقه تسخیر کند و بعد‌ها با پیوستن آنها به یکدیگر پادشاهی عربستان سعودی فعلی شکل گرفت.

آب‌نمای ملک فهد

معروف است که آب‌نمای ملک فهد در جدّه بلندترین آب‌نمای موجود در جهان است.

تخمین زده می‌شود این آب‌نما که ملک فهد آن را به شهر اهدا کرده است، تا ارتفاع ۲۶۰ متری، آب شور را به هوا می‌فرستد، هرچند بعضی‌ حتی ارتفاع آن را تا ۳۰۰ متر هم تخمین زده‌اند.

شب‌ها، با بیش از ۵۰۰ نورافکن آن را نور‌پردازی می‌کنند.

املج (مالدیو عربستان)

سواحل شنی املج که اغلب از آن به عنوان مالدیو عربستان یاد می‌شود، در ساحل دریای سرخ قرار دارد.

از ساحل دریا می‌توان کوه‌ها و آتشفشان‌های خاموش را دید و مزارع انبه را که در نزدیکی آن قرار دارد.

هنر دوران نو‌سنگی در جُبّه و الشويمس

بنا بر نظر سازمان یونسکو، زمانی در کنار این صخره‌ها دریاچه‌ای وجود داشته است که آن را به مکان مهمی برای حضور انسان‌ها و جانوران تبدیل کرده بود.

در این مکان اجداد ما از دوران نوسنگی آثاری از خود برجای گذاشته‌اند، نقوش و کنده‌کاری‌هایی بر سطح سنگ‌های جبّه و الشويمس دیده می‌شود.

سفر به عربستان

جیمز مریمن، از بارنستاپل انگلستان، در سال ۲۰۱۴ با ویزای ترانزیت توانست سه روز از ریاض بازدید کند.

"من مصمک را دیدم، بخشی از منطقه باستانی شهر ریاض. داخل آن موزهٔ کوچکی شامل تصاویری از ریاض قدیم در اوایل قرن بیستم قرار دارد. در کنار آن میدان دیره قرار دارد که اصلی‌ترین میدان شهر است. هرچند انگار این میدان چهره‌ٔ هولناک‌تری هم دارد و مکانی برای اجرای احکام اعدام عمومی است چون به "میدان شقه‌شقه‌ کردن" معروف است".

"ریاض امروزی چیزی نیست جز مراکز خرید عظیم و آسمان‌خراش‌های سر‌به‌فلک‌کشیده که در خیابان شاه فهد قرار دارند. برج المملکه بزرگ‌ترین آنهاست (ساختمانی با حفره‌ای در بالای آن درست مثل در‌باز‌کن). گردشگران می‌توانند برای دیدن مناظر و دورنما‌های بدیع از شهر به بالای آن بروند.

"بهترین مناظر شبانه از ریاض از فراز برج فیصلیه است. از بالای این برج می‌توانید برج المملکه را ببینید که با رنگ‌های گوناگونی نورافشانی شده است، چون این فضا روباز است باد شدیدی در آن می‌وزد.

"برای کسانی که دوست دارند غذاهای محلی را بچشند، رستوران‌هایی هست که گوشت شتر سرو می‌کنند. به نظر من طعمی شبیه گوشت گوسفند دارد فقط کمی چرب‌تر است. من خرما‌های بی‌نظیر محلی و نوشیدنی‌های غیر‌الکلی مالت را ترجیح می‌دهم".

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با پزشکی ترمیمی

به گزارش همشهری آنلاین، پزشکی ترمیمی از چند رویکرد اصلی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند که شامل این موارد می‌شوند:

یک - مهندسی بافت: این رویکرد شامل استفاده از سلول‌ها و مواد برای ایجاد بافت‌ها یا اندام‌های جدید است. از مهندسی بافت می‌توان برای ایجاد پیوند پوست، دریچه‌های قلب و حتی رگ‌های خونی استفاده کرد.

میلیون‌ها بیمار با نوعی از وسایل مهندسی بافت درمان شده‌اند، اما این رشته در مراحل ابتدایی خود است و موفقیت‌های اولیه عمدتاً در بازسازی بافت نرم بوده‌اند.

دو- سلول درمانی: این رویکرد شامل تزریق سلول‌های سالم به بدن برای ترمیم یا جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده است. سلول درمانی برای درمان بیماری‌های گوناگونی ازجمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت استفاده می‌شود.

میلیون‌ها سلول بنیادی بالغ در بدن هر انسان یافت می‌شود. بدن ما از سلول‌های بنیادی به عنوان یکی از راه‌های ترمیم خود استفاده می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که اگر سلول‌های بنیادی بالغ برداشته‌شده و سپس در محل بافت بیمار یا آسیب‌دیده تزریق شوند، در شرایط مناسب بازسازی بافت امکان‌پذیر است.

این سلول‌ها را می‌توان از خون، چربی، مغز استخوان، پالپ دندان، ماهیچه‌های اسکلتی و سایر منابع جمع‌آوری کرد.

خون بند ناف منبع دیگری از سلول‌های بنیادی بالغ را فراهم می‌کند.

سه- ژن‌درمانی: این رویکرد شامل وارد کردن ژن به سلول‌ها برای درمان بیماری است. ژن‌درمانی هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما بالقوه می‌توان برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ازجمله اختلالات ژنتیکی و سرطان به کار برده شود.

چهار- دستگاه‌های پزشکی و اندام‌های مصنوعی: اگر اندام شما خیلی ازکارافتاده است و نیاز به تعویض دارد، پزشکان معمولاً پیوند عضو را توصیه می‌کنند. اما یافتن اهداکنندگان عضوی که مناسب هستند دشوار باشد و اغلب زمان زیادی می‌برد. در حالی که ممکن است زمان زیادی در اختیار بیمار نباشد.

در این موارد، پزشکی ترمیمی از مهندسی و رباتیک برای ارائه فناوری‌ها و ماشین‌هایی برای حمایت از اندام‌های ازکارافتاده استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، پزشک شما می‌تواند یک دستگاه کمک بطنی (VAD) (پمپ قلب) را در بدن قرار دهد.

تاثیرات پزشکی ترمیمی بر درمان‌های آینده

پزشکی ترمیمی با استفاده از این راهبردها می‌تواند در آینده این تأثیرات را در درمان‌ها ایجاد کند:

بازسازی بافت‌ها و اندام‌ها: یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای پزشکی ترمیمی توانایی بازسازی یا مهندسی بافت‌ها و اندام‌ها برای پیوند است. این به طور بالقوه می‌تواند کمبود اندام‌های اهداکننده را برطرف کند و نیاز به داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی پس از پیوند را کاهش دهد، زیرا اندام‌های بازسازی‌شده از سلول‌های خود بیمار به دست می‌آیند

سلول درمانی: پزشکی ترمیمی از سلول‌های بنیادی و سایر سلول‌های تخصصی برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌های گوناگون استفاده می‌کند. به عنوان مثال، از سلول‌های بنیادی می‌توان برای بازسازی ماهیچه‌های آسیب‌دیده قلب پس از حمله قلبی، ترمیم آسیب‌های نخاعی یا درمان بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس و دیابت نوع 1 استفاده کرد.

ژن‌درمانی: پزشکی ترمیمی همچنین می‌تواند از استفاده از شیوه‌های ژن‌درمانی برای اصلاح یا ترمیم ژن‌های معیوب مسئول اختلالات ژنتیکی استفاده کند و به‌این‌ترتیب منجر به ایجاد درمان‌های جدیدی برای بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستیک، هموفیلی و برخی سرطان‌های ارثی شود.

پزشکی شخصی‌ شده: رویکردهای پزشکی ترمیمی را می‌توان برای بیماران منفرد طراحی کرد و از سلول‌ها و اطلاعات ژنتیکی خود آنها استفاده کرد. این کار می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌های شخصی‌تر و مؤثرتر با عوارض جانبی کمتر شود.

بهبود زخم و ترمیم بافت: روش‌های پزشکی ترمیمی می‌توانند روند بهبود زخم و ترمیم بافت را تسریع کنند. به عنوان مثال، درمان با سلول‌های بنیادی یا داربست‌های بیومتریال (مواد زیستی) می‌تواند برای تقویت بازسازی پوست، استخوان یا غضروف پس از جراحات یا سوختگی استفاده شود.

مدل‌سازی بیماری و ساخت دارو: سلول‌های بنیادی و سایر شیوه‌های پزشکی ترمیمی را می‌توان برای ایجاد مدل‌های بافت انسانی برای مطالعه فرآیندهای بیماری و آزمایش داروهای جدید مورد استفاده قرار داد. این کار به طور بالقوه ساخت داروهای جدید را تسریع می‌کند و نیاز به آزمایش حیوانی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 849840 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم مجله مفاهیم پزشکی پزشکی

دیگر خبرها

  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • آشنایی با پزشکی ترمیمی
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل
  • داوران ایرانی مسافر ریاض شدند
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!