Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 1398/6/12 به تصویب رسید و شامل شش ماده است که مسئولیت هماهنگی، اجرا و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در خصوص این مصوبه با وزارت کشور است.

همچنین این وزارتخانه موظف است ستاد راهبری و هماهنگی اجرای مصوبه عفاف و حجاب را تشکیل دهد و گزارش عملکرد این ستاد را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی مصوبات قبلی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است
یکی از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در مصوبه، ماده 4 آن است که در این ماده تصریح‌ شده تمامی مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است و وظایف مقررشده در ماده 5 برای دستگاه‌ها وظایف تکمیلی بوده که به وظایف قبلی اضافه ‌شده است.

گفتنی است در بخشی از مقدمه آن چنین آمده است: عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، آرمان­‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله­‌العالی)، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست­‌های کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد.

در ماده 1 مصوبه فوق‌الذکر هدف از تصویب این «فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی» بیان شده است.

همچنین در ماده 2 نیز راهبردهای این مصوبه عبارتند از: «مسئولیت‌­پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب»، «به فعلیت رساندن ظرفیت­‌های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب»، «صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب».

وظایف عمومی دستگاه‌های مجری
ماده 3 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظایف عمومی دستگاه‌های مجری را به شرح ذیل مقرر کرده است: «نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش­‌ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی»، اصلاح آئین­‌نامه­‌ها، شیوه­‌نامه­‌ها و دستورالعمل­‌های جاری در دستگاه‌ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی»، «آگاهی‌دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب­‌سازی محیط کار بانوان برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش آنان».

دستگاه‌های مسئول اجرای مصوبه
براساس ماده 5 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وزارتخانه‌های مسئول اجرای این مصوبه عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات.

همچنین سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری­‌های سراسر کشور هم از سایر سازمان‌‌هایی هستند که طبق مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظائف و تکالیفی را بر عهده دارند.

همچنین ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم برای اجرای مصوبه فوق‌الذکر باید اقدامات تصریح‌ شده در این مصوبه را انجام دهند.

در ماده 6 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل عنوان برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی مقرر شده: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

هماهنگی اجرای مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­‌ها بر عهده وزارت کشور است
همچنین در بخش دیگری از این ماده نیز مقرر شده: ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیش‌بینی سازوکار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­‌ها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیت­‌ها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌نماید و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

متن کامل سند را اینجا ببینید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم درمی‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام پورثانی در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت‌های ایران است گفت: دانش آموزان ما سال‌ها از ما جلوتر هستند. وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم در می‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر می‌شویم می‌بینیم که فضای دانش‌آموزان فضایی است که سال‌ها با ما متفاوت است. دانش آموز می‌بیند معلمش اصلاً صحبت‌هایش را درک نمی‌کند و او را بی‌جا قضاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است؛ گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمی‌دهد، دختری که امروز در جنگ روایت‌ها چندان بر سر سفره روایت‌های ما و مدرسه نمی نشیند طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان می‌آید و به شبیه سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام می‌کند. در سال ۱۴۰۱ من معاون پرورشی در شهر مشهد بودم؛ در آن زمان می‌دیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانسته بودند درکی از زیست دختر دانش آموزش داشته باشند.

 وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش آموز صحبت کند و حرف‌هایش را بشنود گفت: ما باید اردوهایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا می‌کنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، تماما به گفتگو بپردازند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند گفت: گاهی از مسئولان می‌پرسم شما دخترانتان را به کجا می‌برید تا آنها شادی کنند؟ ما نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقاً اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی می‌خواهد دختر ایرانی کنشگر باشد. اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم؛ در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی می‌بیند اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است. روایتی صحیح از نقشی که دختر می‌تواند داشته باشد. روایتی که می‌گوید دختر ایرانی سال‌ها در چه جایگاهی بوده و امروز می‌تواند در ایران عزیزمان در چه جایگاهی قرار بگیرد. روایتی که بیان می‌کند اسلام هم چگونه به دختر نگاه می‌کند و چه جایگاهی برای او در نظر می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، حجت‌الاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: باید از تشکل‌های دانش‌آموزی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکر کنیم؛ در حالی که امروز همه هجمه‌ها بر روی دختران عزیز ایران ماست؛ این تشکل‌ها پای کار آمدند. اگر ما وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم؛ جامعه ایرانی به همان سرنوشت بی‌عفتی و بی حیایی دچار می‌شود که برخی از جوامع مسلمان امروز به آن دچار شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند
  • ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند
  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • عملکرد دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان بررسی شد
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی