Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:09:41 GMT

نمایشگاه ملی صنایع دستی در بیرجند برپا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۹۵۳۸

نمایشگاه ملی صنایع دستی در بیرجند برپا می‌شود

حسین عباس زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نمایشگاه ۱۱ تا ۱۵ آذرماه امسال در محل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی خراسان جنوبی در بیرجند برپا می‌شود.
 
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالای شرکت نمایشگاه‌های بین المللی بیرجند ۲۵۵ غرفه آماده واگذاری به فعالان صنایع است.  

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه امسال شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صنایع دستی در این نمایشگاه باشیم گفت: مثل سنوات گذشته از تمام استان‌ها در این نمایشگاه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی دومین نشست بسته بندی صنایع دستی را از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: رونمایی از نشان فرهنگی و ملی صنایع دستی نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.  

عباس زاده با تاکید بر اینکه محور نمایشگاه، محصولات ملی و جهانی خراسان جنوبی است اظهار داشت: با اولویت صنایع ملی و جهانی برنامه‌های خاصی تدارک دیده می‌شود.  

وی گفت: به طور میانگین هر شهرستان ۱۰ تا ۱۵ غرفه درخواست داده‌اند لذا ۱۵۰ غرفه به صنایع دستی استان اختصاص می‌یابد.  

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه  ۶۰ غرفه برای استان‌های دیگر در نظر گرفته شده است ادامه داد: سهم هر استان ۲ غرفه است که سعی می‌شود رایگان در اختیار قرار گیرد.  

از بین ۳۰۰ رشته صنایع دستی کددار کشور ۸۰ رشته در خراسان جنوبی فعال شده که بیشتر این صنایع دستی متعلق به روستاها است.  

حوله بافی، چادرشب بافی، جاجیم بافی، برک بافی، سفالگری، مسگری و غیره از نمونه صنایع دستی احیا شده  فعال در نقاط روستایی و عشایری خراسان جنوبی است.  

برخی صنایع دستی از جمله قفل سازی، سراجی سنتی و کلاه مالی نیز صنایع دستی در حال فراموشی است که میراث فرهنگی برای احیای آنها تلاش می‌کند.
 
خراسان جنوبی بیش از ۲۰ نشان کیفیت ملی برای صنایع دستی در سال‌های اخیر کسب کرده است. حوله خراشاد به عنوان یک اثر جهانی در حوزه صنایع دستی سال گذشته به ثبت رسید. مله‌بافی خوسف و تراش سنگ‌های نیمه قیمتی  نیز یکی از صنایع دستی ملی استان است.  

 ۹۸۹۳* ۶۰۵۴
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند صنایع دستی خراسان جنوبی روستای خراشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: صنعت گردشگری یکی از شاخص‌های توسعه‌ای شهرستان مسافرپذیر مهاباد بوده که توسعه زیرساخت و تقویت این بخش در دستور کار قرار دارد.

وی بر حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: مکان‌های باستانی در مناطق مختلف نیز باید با استفاده از تابلو و علائم صیانت شوند.

واحد جولایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد هم اظهار کرد: پارسال برای ۱۰ اثر فاخر شهرستان با هدف ثبت ملی تشکیل پرونده شده که امسال نسبت به لوح رسمی ثبت‌ملی آنها اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین پارسال ۵ کارگاه آموزشی در حوزه صنایع‌دستی با حضور اساتید برجسته برگزار شد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت.

وی یادآورشد: بازسازی مساجد تاریخی، مرمت موزه، توسعه روستا‌های هدف گردشگری، سکوسازی اماکن تاریخی و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری از دیگر اقدامات پارسال بود.

بابک رستم‌پور شهردار مهاباد هم در این جلسه بیان کرد: ۲۳ میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و حفظ اماکن تاریخی سطح شهر در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: محوطه‌سازی، حفظ بافت‌های تاریخی، کمک به اجرای طرح‌های گردشگری از دیگر برنامه‌های شهرداری در حوزه گردشگری شهرستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • تشریح دستاوردهای خراسان جنوبی از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی را مسدود کرد