Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه معتقد است پاکستانی‌ها تنش میان ایران و عربستان را خلاف منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی خود تلقی می‌کنند در عین حال به دنبال نقش میانجی و انجام مذاکره برای کاهش تنش میان ایران و عربستان هستند.

فرزاد رمضانی بونش در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر اخیر عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به تهران گفت: اگر بخواهیم نگاهی به چشم انداز فرمول کاهش تنش در روابط ایران و عربستان داشته باشیم، باید بدانیم که پاکستان از زمان آغاز استقلال خود دارای روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با همسایه غربی  خودش یعنی ایران بوده و در بحران‌هایی مانند کشمیر و سایر موضوعات مانند بلوچستان، چشم امید به کمک‌های امنیتی ایران داشته است.

وی همچنین با اشاره به سطح روابط بالای پاکستان و عربستان تصریح کرد: سطح روابط پاکستان و عربستان بسیار عالی و راهبردی است و هم از نظر فرهنگی و اقتصادی از سوی عربستان اقداماتی در پاکستان انجام شده و هم نوع همکاری‌های نظامی که بین دو کشور وجود دارد حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود:‌ در این راستا بعد از روی کار آمدن عمران خان یکی از چالش‌های منطقه‌ای پاکستان برقراری نوعی از توازن در روابط  منطقه ای با ایران و در بعد دیگر با عربستان است، به گونه‌ای که عربستان  و ایران از این مساله رنجیده نشوند. به عبارت دیگر طی سال‌های گذشته با افزایش دامنه تنش روابط ایران و عربستان و بحران‌های منطقه‌ای مانند یمن این موضوعات مد نظر پاکستان بوده که چه فرمولی پیدا کند تا بتواند روابط خودش را با این دو بازیگر غرب خاورمیانه یعنی ایران و عربستان طوری مدیریت کند که هر کدام از این‌ها خواستار امتیازها و به نوعی درخواست‌های حداکثری از پاکستان باشند.

رمضانی بونش در ادامه بیان کرد:‌ همچنین  در سال‌های گذشته همواره ریاض از پاکستان به طور مستقیم یا غیر مستقیم  انتظار داشته که سطح روابط خودش را با عربستان بالا برده و در بعد دیگر از دامنه روابطش با ایران بکاهد لذا مدیریت این مساله برای پاکستانی‌ها سخت بوده و آن‌ها در جستجوی راه حلی برای کاهش تنش بوده‌اند.

وی یادآور شد:‌ با توجه به افزایش تنش ایران و عربستان طی ماه‌های اخیر،  پاکستانی‌ها این مساله را در وضعیت کنونی علیه منافع ملی و امنیتی خود ارزیابی می‌کنند، به‌عنوان مثال هر گونه افزایش تنش گسترده در روابط ایران و عربستان می‌تواند درآمد هنگفت میلیارد دلاری که کارگران پاکستانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند را تحت تاثیر قرار دهند در نتیجه تنش ایران و عربستان خلاف منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی تلقی می‌شود.

این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه خاطرنشان کرد: در حال حاضر پاکستانی‌ها معتقد هستند که در زمینه کاهش تنش ایران و عربستان به‌عنوان میانجی‌گر وارد مذاکره شوند از سوی دیگر چراغ سبزهایی که عربستانی‌ها نشان داده‌اند می‌تواند راه حل مفید بوده و آن‌ها را از برخی از بحران‌های منطقه‌ای دور کند و عمران خان هم در جریان سفری که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل داشته به این نتیجه رسیده که می‌تواند در خلال مباحث مربوطه به‌عنوان میانجی‌گر نقش ایفا کند.

رمضانی بونش در ادامه یکی از مهم‌ترین چالش‌های سطح روابط ایران و پاکستان در یک دهه گشته را سطح پایین روابط اقتصادی عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به جمعیت بالای پاکستان عملا سطح روابط اقتصادی دو کشور در مقایسه با جمعیت، قابل قیاس با ایران و ترکیه نیست. در واقع راهکارهایی مانند استفاده از ظرفیت‌ها و توان‌های دوکشور برای افزایش سطح روابط اقتصادی مد نظر قرار داشته است اما چالش‌های امنیتی در مرزها و یا سایر مسائل مانند چالش صادرات گاز ایران به پاکستان موجب شده تا دامنه روابط اقتصادی ایران و پاکستان به حجم 5 میلیارد دلار نرسد.

وی در پایان اظهار کرد: افزایش تعاملات و سطح روابط اقتصادی ایران و پاکستان نیازمند نگاه جدی‌تر پاکستانی‌ها آن‌هم در وضعیت کنونی تحریم‌ها است، اگر پاکستانی‌ها در این زمینه اراده جدی‌تری داشته باشد دستیابی به این حجم روابط امکان پذیر است اما در کوتاه مدت رسیدن به حجم 5 میلیارد دلارغیر قابل دسترس است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پاكستان میانجیگری پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟

به گزارش خبرآنلاین منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیازهایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

به نقل از ایسنا متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بندهای توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش  رژیم صهیونیستی از غزه.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902358

دیگر خبرها

  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • ترکیه کلیه فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم