راهپیمایی اربعین تمرینی برای لبیک به حضرت ولیعصر(عج) است
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۴۹۹۵
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری پیرامون راهپیمایی اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیهدار حرکت به سمت حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است، در نتیجه باید در این راستا حرکت کند و اهداف قیام حضرت را برای جامعه تبیین کند و تحقق ببخشد. راهپیمایی اربعین و حرکتی که مردم انجام می دهند در حقیقت لبیک به سیدالشهدا (ع) و لبیک به فرزندشان حضرت بقیه الله اعظم (عج) و حرکت به سوی آرمانهای آن وجود شریف است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از اهداف امام حسین (ع) تحقق جامعه و پیریزی جامعه بر اساس سیره پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) است. همان طور که در یکی از بیانات شان فرمودند: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی علی بن ابیطالب». هدف من از قیام، تحقق سیره نبوی و سیره علوی و امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح است.
وی ادامه داد: چه زمانی این آرمان سیدالشهدا (ع) تحقق پیدا میکند؟ قطعاً این آرمان سیدالشهدا (ع) که آرمان همه انبیا و اولیا در طول تاریخ بوده است، در زمان حکومت جهان حضرت ولیعصر (عج) محقق خواهد شد. راهپیمایی اربعین لبیک به این ندای یاری سیدالشهدا (ع) است. یعنی آن شعار جامع راهپیمایی و هدف عمده راهپیمایان را اگر از آنان سوال کنید می گویند لبیک یا حسین است. شعار ما در این راهپیمایی و هدف که در این شعار تجلی پیدا می کند، لبیک به سید الشهدا (ع) است. یعنی لبیک به مرام و هدف سیدالشهدا (ع). مرام و هدف امام حسین (ع) هم تحقق جامعه بر اساس سیره نبوی و سیره علوی است.
جواد مجتهد شبستری سپس گفت: جامعه ای که بر اساس سیره نبوی و سیره علوی پی ریزی شده چه موقع محقق خواهد شد؟ طبق آن چه که به ما وعده داده شده است در زمان حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج). پس این راهپیمایی زمینه ساز یک تمدن نوین جهانی است. این است که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم آمده بود که تمدن ساز است و زمینه ساز برای آن تمدنی است بر پایه اهداف امام حسین (ع) و آرمان های تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بنا شده است.
وی عنوان کرد: امروزه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این ۴۰ سال و معرفی ایران و انقلاب، نام و هدف و مرام امام حسین (ع) بیشتر به جهان معرفی شده است. در این چند سال هم که راهپیمایی اربعین شکل گرفته اگر چه خیلی از رسانه خیلی تمایل به انعکاس این حرکت عظیم جهانی ندارند، ولی مع ذلک این یک حرکت عظیمی است که چشم دنیا را به خودش جلب میکند و یک پرسش و سوالی ایجاد میکند که این برای چه است و هدف آن چیست؟ طبعاً آشنایی مکتب امام حسین (ع) را به دنبال خواهد داشت.
جواد مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: در هنگام ظهور از آن جایی که شخصیت و مرام و مکتب و راه امام حسین (ع) تا حد زیادی برای جهانیان از هر قوم و مذهب معروف و شناخته شده است، حضرت مهدی (عج) نیز خودشان را از این راه به عالم معرفی میکنند که جهانیان بدانند و بشناسند که حضرت از فرزندان سیدالشهدا (ع) هستند. به دنبال انتقام خون حضرت سیدالشهدا (ع) هستند و ادامه دهنده راه و پیگیری اهداف آن امام شهید خواهند بود.
وی افزود: زیارت اربعین در روایات مورد توصیه است و به عنوان یکی از نشانه های مومن شمرده شده است. طبق حدیثی که از امام حسن عسکری (ع) به ما رسیده است یکی از علائم مومن زیارت اربعین است. اولین زائر امام حسین (ع) که دقیقاً نمی دانیم اربعین اول بوده یا اربعین های بعدی جناب جابر بن عبدالله انصاری بوده است. ایشان در این زیارت با جناب عطیه عوفی همراه بوده اند و نقلی که معتبر است اربعین اول است. ممکن است در اربعین بعدی حضرت زینب (س) و کاروان شان هم رسیده باشند که البته این مسأله میان محققین مورد اختلاف است. اما اصل زیارت اربعین مورد تأکید و سفارش است.
جواد مجتهد شبستری اظهار داشت: پیاده روی در این مسیر در زمان های گذشته هم بوده است. برخی علما یا در اربعین و یا در غیر اربعین برای زیارت امام حسین (ع) مسیر نجف به کربلا را پیاده طی می کردند. این در احوالات برخی بزرگان ذکر شده و مختص به یک فصل خاصی هم نبوده است. به عنوان مثال در زیارت نیمه شعبان یا زیارت های خاص دیگری که وارد شده پیادهروی بوده است. اما چند سالی است که این برنامه به صورت رسمی و گسترده تر آغاز شده است که به دلیل فروپاشی رژیم صدام این امکان فراهم شد. موج جدیدی را در تمام جهان و نه فقط در میان مسلمانان و شیعیان بلکه در میان ملل ایجاد می کند و یک قدرت نمایی است. حرکتی است که قدرت اسلام را به خصوص قدرت تشیع را مانند یک رفراندوم یا میتینگ به رخ میکشد و تمرینی برای لبیک به ندای حضرت ولیعصر (عج) است.
وی در ادامه عنوان کرد: از همه کسانی که در راستای تشویق این حرکت قدم برمیدارند تشکر می کنم. بحمدالله با لغو روادید و ارزان شدن این سفر برای زائرین یک گام مثبتی در این راستا برداشته شد و بحمدالله دولت عراق هم موافقت کرد. از همه کسانی که در این راه زحمت می کشند و خدمترسانی دارند چه ایرانیان و چه عراقیان که خدمترسانی به زائران انجام می دهند تشکر می کنم و از خداوند متعال می خواهیم که از همه آن ها قبول کند.
جواد مجتهد شبستری تأکید کرد: حفظ وحدت در میان مردم عراق و ایران مهم است. ممکن است دست هایی به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف باشند. در دیداری که اخیراً برخی موکب داران با مقام معظم رهبری داشتند خیلی صحنه خوبی برقرار شد و آقا هم فرمایشات بسیار خوبی داشتند و زمینه خوبی برای وحدت هر چه بیشتر بود. امیدوارم این راهپیمایی و این حرکت و این رفت و برگشت، وحدت بین مردم عراق و ایران را مستحکمتر کند. چون دست های پیدا و ناپیدایی وجود دارند که به دنبال ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر عراق و ایران هستند. گاهی در ناحیه عراق حرفهایی میزنند و گاهی در ناحیه ایران حرف هایی می زنند که به دنبال تشتت و اختلاف هستند. زائرین عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند.
وی در پایان گفت: وحدت بین دو ملت است که دشمن را ضعیف می کند و ما را به آرمان هایمان نزدیکتر میکند. نسبت به موکب داران هم آرزوی موفقیت دارم و از خدای متعال مسئلت دارم که در این کار بسیار ارزشمندی که انجام میدهند انشاالله موفق باشند و با اخلاص و با قصد قربت به خدمات شان ادامه دهند.
کد خبر 4734607منبع: مهر
کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین 98 اربعین 98 اربعین حسینی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت های قرآنی علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امام حسین ع قرآن فلسفه معرفی کتاب خانه اندیشمندان علوم انسانی قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
شاید بسیاری از زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ندانند که در روایات از ائمه(ع) آمده که ثواب زیارت آن حضرت برابر با زیارت امام حسین(ع) است اما چرا حضرت عبدالعظیم (ع) راهی شهر ری شدند و چه نقشی در ترویج معارف دین در این منطقه داشته و چگونه به جایگاهی رسیدند که چنین مورد عنایت و لطف ائمه(ع) قرار گرفتند؟
حجتالاسلام ابوالفضل حافظیان، نویسنده «مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری» که فهرستنویسی نسخههای خطی کتابخانه حضرت عبدالعظیم را برعهده داشته است به معرفی تعدادی از کتابهایی پرداخت که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته شده است و گفت: شیخ عزیزالله عطاردی کتابی با عنوان «عبدالعظیم حسنی حیاته و مسنده» (زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و روایات او) نوشته است که کتاب ارزشمندی است. همچنین کتاب احوال حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته شده توسط علی قلیمیرزا اعتماد السلطنه قاجار که اخیراً به چاپ رسیده و کتاب «جنات النعیم فی احوال سیدالشریف عبدالعظیم»، نوشته مولامحمد اسماعیل کزازی اراکی نیز از دیگر کتابهای خوب در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) است. این کتاب قبلاً به صورت چاپ سنگی چاپ شده بود اما بعدها در کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی با تصحیح و شکل جدید به چاپ رسید که در این کتاب به صورت مفصل به شخصیت آن حضرت پرداخته شده است.
پیدا شدن نسخه کهن روایات حضرت عبدالعظیم
وی با اشاره به اینکه در خصوص حدیث عرض دین نیز مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی در کتابی به شرح این حدیث پرداخته گفت: اخیراً در کتابخانهای در خارج از ایران نسخه خطی کهنی پیدا شده که روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) روایت کردهاند در آن آمده بود. این جزوه نیز تصحیح و به چاپ رسیده است.
این متخصص کتابشناسی و نسخهشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد منابع کهنی در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است؟ گفت: بله؛ حتماً منابعی در تاریخ اهل بیت(ع) وجود دارد که هنوز شناسایی نشدهاند یا نسخهای از آن به دست نیامده است. کتابهایی وجود دارد که به صورت مستقل به شخصیت ایشان پرداخته و کتابهایی نیز داریم که در خصوص اصحاب و روایات ائمه(ع) نوشته شده است که در این کتابها نیز از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد شده و روایاتی که ایشان نقل کردهاند را بیان کردهاند. در کتابهایی که برای شرح حال رُوات نوشته شده است نیز نام عبدالعظیم(ع) آمده و از مراتب علمی و معنوی ایشان نیز سخن گفته شده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت عبدالعظیم(ع) ری را به عنوان مقصد هجرت خود انتخاب کرده بود؟ گفت: آن حضرت از سوی ائمه(ع) به شهرها و سرزمینهای مختلف رفته و به تبلیغ دین میپرداخت. به همین جهت خلیفه عباسی قصد کشتن ایشان را داشت و حضرت عبدالعظیم در حال خوف و ترس از سامرا خارج شدند و تصمیم گرفت به سمت ایران بیاید.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بزرگانی از اهل بیت(ع) و اصحاب ائمه(ع) ایران را برای هجرت انتخاب میکردند این بود که دوست داشتند به دیدار و زیارت امام رضا(ع) بروند و لذا امامزادگان فراوانی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که به قصد زیارت امام رضا(ع) وارد ایران شدند اما در بین راه در اثر بیماری وفات یافتهاند و یا به شهادت رسیدند.
چرا حضرت عبدالعظیم به ری مهاجرت کرد
این پژوهشگر و مؤلف یکی از دلایل انتخاب ری توسط حضرت عبدالعظیم(ع) را ارتباطات خوب مردم ری با ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ری با امام جواد(ع) در ارتباط بودند و سؤالات خود را برای ائمه اطهار(ع) ارسال میکردند. رسول جعفریان کتابی به نام مکتب و میراث شیعیان ری نوشته است که در این کتاب به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و ارتباط اهالی آن با ائمه اطهار اشاره کرده است. بنابراین شهر ری میتوانست محل مناسبی برای ورود حضرت عبدالعظیم(ع) باشد و ایشان از دست حکومت عباسی در امنیت باشد.
وی ادامه داد: طبق روایاتی نیز امام رضا(ع) دستور دادند که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری بروند و معارف دینی را در آنجا تبلیغ کنند. البته ممکن است این دستور از سوی امام هادی(ع) صادر شده باشد. شهر ری بعد از این تاریخ نیز مرکز شیعه بوده و مدارس شیعی در آنجا وجود داشته و بزرگان زیادی از آنج برخاستهاند مثل مرحوم کلینی و شیخ صدوق که این نشان میدهد شهر ری مرکزی برای تشیع در جهان اسلام بوده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چند سال حضرت عبدالعظیم در ری حضور داشتند؟ گفت: بر اساس آنچه در کتابهای تاریخی آمده حدس زده میشود که ایشان در حدود سال 250 قمری به ایران آمده است. وفات ایشان را برخی از بزرگان در سال 252 قمری ذکر کردهاند. بنابراین حدود یک سال یا کمی بیشتر در ری بودند؛ البته مدتی نیز به صورت مخفیانه در منزل یکی از شیعیان زندگی میکردند و گاهی به صورت پنهانی از منزل خارج میشدند و به زیارت حضرت حمزه میرفتند و میفرمودند ایشان از اولاد امام کاظم(ع) است.
وی افزود: یکی از دلایلی که ایشان به ری آمد این است که مرقد امامزادگان در آنجا بوده و این مسئله نشاندهنده ارادت مردم ری به اهل بیت(ع) است. بعد از مدتی زندگی مخفیانه، مردم با حضرت عبدالعظیم(ع) آشنا میشوند و برای دریافت معارف دینی نزد ایشان میروند.
نویسنده کتاب «رسائل فی درایة الحدیث» ادامه داد: روایاتی که ایشان از اهل بیت(ع) نقل کردهاند به خصوص حدیث عرض دین که در آن معارف اسلامی درج شده است جنبه آموزشی مهمی برای شیعیان در طول تاریخ و به خصوص برای شیعیان آن عصر داشته است.
نسبی که به امام حسن مجتبی میرسد
وی به نسب حضرت عبدالعظیم (ع) نیز اشاره کرد و گفت: نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد و ایشان ارتباط بسیار زیادی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) داشتند و بیشتر وقتشان را در همراهی با ائمه اطهار(ع) میگذرانده و معارف دینی را از حضرات کسب و به مردم منتقل میکرده است؛ بنابراین وقتی چنین شخصیتی وارد شهری شود که مردم آن شهر نیز علاقهمند به معارف شیعه هستند، خیلی میتواند مؤثر واقع شوند.
این مؤلف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شخصی نزد امام هادی(ع) رفت و سؤالاتی در خصوص معارف دینی پرسید؛ امام هادی(ع) وی را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داد و فرمود شما که در شهر ری شخصیتی مثل عبدالعظیم دارید، سؤالاتتان را میتوانید از وی بپرسید. این مسئله نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم(ع) این موقعیت را داشته که به ترویج احکام دینی بپردازد.
حجتالاسلام حافظیان خاطرنشان کرد: اطلاعات تاریخی گستردهای در خصوص فعالیتهای آن حضرت در آن دوران در شهر ری نداریم اما وجود چنین شخصیتی در شهر ری میتواند واسطه مستقیمی با اهل بیت(ع) برای مردم باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ائمه(ع) بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش میکردند که ایشان را به مردم بشناسانند؟ گفت: در روایات است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب با زیارت امام حسین(ع) برابری میکند. همچنین نقل شده است که کسی که به زیارت ایشان برود بهشت بر او واجب میشود؛ این روایات نشان میدهد حتی پس از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) ائمه(ع) تلاش میکردند ایشان را به مردم بشناسانند.
حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا
این پژوهشگر ادامه داد: بیشتر علمای شیعه و رجالیون در کتابهایشان به مقامات حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کردهاند و بزرگانی مثل مرحوم میرداماد فرمودهاند که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا است. اینکه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را توصیه میکردند نشاندهنده عظمت شخصیت ایشان است و این ظرفیت وجود داشت که مرقد ایشان محوریتی برای اجتماعات شیعیان پیدا کند.
وی در خصوص اینکه چرا در حدیث آمده است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب، شباهت به زیارت امام حسین(ع) دارد، گفت: علمای بزرگ در این خصوص دلایل مختلفی را بیان کردهاند. جناب شیخ صدوق این روایت را در ثوابالاعمال آورده است. در کاملالزیارات نیز این حدیث آمده است. در لئالی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده است که «هر کسی بعد از وفاتم مرا زیارت کند من برای او بهشت را ضمانت میکنم و کسی که قادر بر زیارت من نیست پس به زیارت برادرم عبدالعظیم حسنی در ری برود» که نشاندهنده عظمت شأن و مقام ایشان است. همچنین در همین کتاب آمده است که امام رضا(ع) فرموده است اگر عاجز شدید از زیارت جدم حسین(ع) سید زاهد عابد جناب عبدالعظیم را در ری زیارت کنید که این کفایت میکند تو را از زیارت سیدالهشداء (ع).
حجتالاسلام حافظیان ادامه داد: یکی از ادلهای که برای مشابهت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده این است که در زمان امام هادی(ع) حکومت عباسی برای زیارت امام حسین(ع) شرایط بسیار سختی در نظر گرفته بودند و چه بسا شیعیانی که در راه زیارت سیدالشهداء به شهادت میرسیدند. به دلیل اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء از بلاد مختلف بسیار سخت و تهدید آمیز و برای شیعیان خطرناک بود، ائمه(ع) شیعیان علاقهمند به زیارت سیدالشهداء را ترغیب میکردند که به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند که وی هم از بزرگان منسوب به اهل بیت(ع) است.
وی افزود: البته احادیث مشابه این حدیث نیز در منابع شیعی آمده است. مثلاً از امام رضا(ع) نقل شده است که هر کس خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است. پس زیارت منسوبان به اهل بیت(ع) همانند زیارت خود اهل بیت(ع) ثواب دارد و چون به خاطر محبت به اهل بیت(ع) به زیارت بستگان اهل بیت(ع) میروند این ثواب زیارت اهل بیت(ع) را درک میکنند.
حجتالاسلام حافظیان تصریح کرد: البته این حدیث دلالت بر این نمیکند که شأن حضرت عبدالعظیم دقیقا برابر با امام حسین(ع) باشد. بلکه این معنا را میرساند که چون زیارت امام حسین(ع) در آن زمان مشکل بوده به جهت اینکه شیعیان علاقهمند به اهل بیت(ع) محل اجتماعی با هم داشته و به یاد اهل بیت(ع) باشند به آنها توصیه میشد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروند.
وی در پایان تصریح کرد: در هر محلی وقتی امامزادهای به خاک سپرده شده در طی قرون آنجا محل اجتماع شیعیان بوده و تأثیر ژرفی بر بقای شیعه داشته است.