Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:46:06 GMT

اربعینی بمانیم/ اینجا همه با هم مهربانند

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۰۸۱

اربعینی بمانیم/ اینجا همه با هم مهربانند

حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در ارتباط با آثار حضور در فضای اربعین حسینی گفت: افرادی که در اربعین شرکت می‌کنند مانند کسانی هستند که به آنها اجازه داده می‌شود، چند روزی را در بهشت بگذرانند. وقتی می‌بینند همین انسان‌های معمولی فارغ از هر سمت و هر مرتبه‌ و تمکن مالی یا عدم تمکن مالی با هم دیگر به یک سمت حرکت می‌کنند، این همسو شدن از همه نژادها و طبقات و دین و مذهب، خانواده و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خود مدرسه و تحولی بسیار عالی است.

وی اظهار کرد: نکته بعدی این است که این جهت کجاست؟ وقتی جهت در این مسیر به سمت حضرت اباعبدالله(ع) باشد که نماد ایثارگری، مظلومیت، حقانیت و نماد فریاد حق‌طلبانه است، باعث می‌شود انسان‌ها به این سمت و سو بیایند.

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: دیگر لازم نیست منبری‌ها، نویسندگان و خطبا بگویند بهشت چگونه است. اینجا همه با هم مهربانند، همه با هم همزبان و همدل هستند. اختلاف لهجه، اختلاف نژاد، اختلاف زبان، اختلاف مذهب و حتی بالاتر از آن اختلاف دین مانع همکاری و حرکت سمت احقاق حق نمی‌شود. این‌ها همه انسا‌ن را تا مدتی در فضای خود نگه‌داری می‌کند و این همان چیزی است که ما از اربعین می‌خواهیم و صاحب اربعین هم از ما طلب می‌کند که انسان‌ها تحول پیدا کنند.

سعدی گفت: این اتفاق یک دوره کوتاه مدتی است که سالانه خداوند برای اربعینی‌ها در نظر گرفته است و مردم با شرکت در آن خود را آماده تحول نهایی می‌کنند. کسی که می‌تواند یک هفته یا ده روز اربعینی باشد، برایش سخت نیست که یک ماه نیز اربعینی داشته باشد و اگر تصمیم بگیرد می‌تواند تمام دوازده ماه سال را اربعینی باشد. مهربان باشد، گذشت کند، ایثار کند، نیت خیر داشته باشد، به ضعفا کمک کند و ... مانند اینها که همه از نتایج اربعین است.

وی با بیان اینکه نقش اصلی انبیا(ص) و ائمه(ع) این است که انسانها را از زنده بودن به زندگی کردن هدایت کنند، افزود: عده‌ای زنده هستند اما حیات طیبه ندارند یعنی زندگی آنها مطابق با ارزش‌های حیوانی است. انسان باید وجودش برای دیگران فایده داشته باشد آن هم فایده زیاد؛ این همان آرزوی انبیا است و همان کاری است که خدا برای انبیا انجام داد.

سعدی گفت: آیه 31 سوره مریم «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا»؛ «و مرا هر کجا که باشم مایه برکت (و رحمت) گردانید، و تا زنده‌ام به عبادت نماز و زکات سفارش کرد.» شاهد مثال ما درباره وظیفه انبیای الهی و ائمه و رهروان آنها است که خودشان هرجا باشند پر خیر و برکت باشند و دیگران هم به این امر تشویق کنند؛ امام حسین(ع) در حدیث «خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّينُ وَ الْأَدَبُ، وَ الْحَياءُ، وَ حُسْنُ الْخُلْقِ» مقدمات رسیدن به این خیر و برکت را اشاره داشتند. براین اساس است که امام حسین(ع) مدرسه زندگی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان معارف اربعین زائران اربعین رفتارسازی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!

بوی تعفنی که از زنجانرود و به ویژه اطراف پل میربهاالدین متصاعد می‌شود، نه تنها هر بازدید کننده و گردشگر بلکه کسانی که در اطراف این بنا به کار روزمره مشغولند را نیز فراری می‌دهد، این را علی راننده‌ای که در اول جاده بیجار برای روستا‌های اطراف این مسیر مسافرکشی می‌کند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: دلمان می‌گیرد برای اینکه بنای به این زیبایی رها شده تا از بین برود!
 

سه پل (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) در ورودی شهر زنجان قرار گرفته است، پل‌هایی که روزگاری معبر اصلی عبور و مرور مردم و وسایط نقلیه بودند، اما این روز‌ها به ساخت مسیر‌های جایگزین برای عبور و مرور و حفظ این آثا، این پل‌ها و محوطه آنها بازنشسته شده‌اند و مکانی برای تفریح بازدید و مردم تبدیل شده‌اند، اما این روز‌ها اطراف این پل‌ها به زباله‌دانی تبدیل شده است!

وضعیت نابسامان پل‌های زنجان پای دادستان را هم به ماجرا کشاند وقتی دید هیچ کس عین خیالش هم نیست که این آثار تاریخی کم کم زیر زباله‌ها در حال دفن شدن هستند، بهروز عباسی، در بازیدی که از این پل‌ها داشت ضرب‌الاجل تعیین کرد تا وضعیت این بنا‌های تاریخی که بخشی از هویت این شهر هستند، به سرعت ساماندهی و پاکسازی شود.

دادستان فروردین‌ماه در چند نوبت از پل‌های تاریخی زنجان (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) البته مسؤولان بازدید و از متولیان این اثر تاریخی خواست به فوریت برای ساماندهی این پل‌ها اقدام کنند.

پس از آن به دستور استاندار، که در بازدید ۲۹ فروردین از این بنای تاریخی حضور داشت، لایروبی زنجانرود و ساماندهی وضعیت پل میربهاءالدین و دو پل تاریخی دیگر آغاز شد، اقدامی که امیدواریم پس از فروکش حساسیت دادستان و رسانه‌ها به فراموشی سپرده نشود.

شهریور سال ۱۳۹۰ بود که مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی زنجان که بعد‌ها مدیر کل همین اداره هم شد، خبر از اتمام نورپردازی این بنا با لامپ‌های نوین «ال‌ای دی» با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال خبر داد، اما این روز‌ها نورپردازی که هیچ وضعیت پل به گونه‌ای پیش رفته است که مسؤولان برای اینکه چهره زشت پل دیده نشود، چراغ‌های اطراف را خاموش می‌کنند تا پل اصلا دیده نشود.

مردم و علاقمندان به آثار تاریخی اعتقاد دارند؛ شاید اگر این آثار تاریخی که نگهداری آنها هزینه‌بر است، درآمدی داشتند وضعیت این طور نبود و هر دستگاهی برای تملک و تصاحب آن سر و دست می‌شکست.

پل میر بهاء‌الدین را در زمان ناصرالدین شاه قاجار، حاج‌میرزا بهاء‌الدین زنجانی که از تجار بنام ناحیه خمسه زنجان در سال ۱۳۱۲ هجری قمری و با آجر بر روی رودخانه زنجان‌رود و در مسیر ارتباطی زنجان به کردستان ساخت. 

پل حاج میربهاء‌الدین به طول ۱۰۶ متر و ارتفاع ۱۰.۹ متر احداث شد و در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ به شماره ۱۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • حاج‌کناری: در استانم غریبم؛ کاری کردند خودم نیایم
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • ماجرای اختلاف علیرضا دبیر با رسول خادم / فیلم
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • اینجا «ایالات متحده اسرائیل» است!
  • فیلم تیراندازی شبانه در خیابان‌های زاهدان بر سر یک اختلاف!
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند