Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@13:59:37 GMT

سیاست مداران علاقه ای به فیلم هنری ندارند

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۵۹۱

سیاست مداران علاقه ای به فیلم هنری ندارند

مدیرعامل کنفدراسیون بین المللی فیلم های هنری گفت: در ۱۰ سال گذشته تنها پنج درصد از بودجه به سینمای هنری اختصاص داشته است و سعی داریم تا این عدد بیشتر شود. سیاست مداران علاقه بیشتری به ساخت فیلم های بدنه ای سینما دارند چراکه آن فیلم ها مخاطب را به سالن اکران خواهد کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کریستین برویر در نشست "فیلم سازی فیلم هنری، از تولید تا اکران" با اشاره به سینمای هنری در آلمان اظهار کرد: حدود ۱۵ سینمای هنری در برلین وجود دارد که حدود دو میلیون بلیط در سال برای فیلم های هنری فروخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم سینمای تجاری در سینمای آلمان نیز مانند دیگر نقاط دنیا بیشتر از دیگر سبک ها است و تنها ۱۵ درصد از فروش به سینمای هنری اختصاص می یابد.

مدیرعامل کنفدراسیون بین المللی فیلم های هنری سپس با اشاره به ساز و کار اکران فیلم های هنری در کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: در اروپا حمایت مالی بسیار بیشتر و تولید فیلم هنری افزایش یافته است. بخشی از آن به دلیل انقلاب فناوری و راحت تر شدن تولید فیلم است. با این حال فیلم های بدنه بیش از فیلم های هنری تولید می شود و تولید آن ها بسیار گران است. معمولا فیلم های هنری به جز بخشی از آن ها، با سرمایه گذاری شخصی تولید می شود.

وی افزود: دانشگاه ها و مدارس فیلم سازی در اروپا بسیار فعال هستند و هنرجویان با ساخت فیلم های کوتاه و هنری شروع می کنند. فیلم ها باید از بخش های مختلفی سرمایه مورد نیاز را تامین کنند، در آلمان بر اساس قوانین فدرال دولت می تواند تا ۸۰ درصد بودجه را به صورت سوبسید اهدا کند. همچنین تلویزیون دولتی آلمان نیز بستر خوبی برای اکران فیلم ها است.

سیاست مداران علاقه ای به فیلم هنری ندارند

برویر درباره اختصاص بودجه های دولتی به فیلم های هنری، توضیح داد: بیشتر بودجه دولتی برای ساخت فیلم اختصاص می یابد و برای اکران بودجه وجود ندارد. این مشکلی است که در اروپا وجود دارد، در اروپا فیلم های بیشتر و بیشتری ساخته می شود، اما در اکران پول لازم برای بازایابی وجود ندارد. در حال تلاش برای افزایش بودجه در ساخت فیلم های هنری هستیم.

مدیرعامل کنفدراسیون سینما هنری با بیان اینکه حمایت مستقیمی برای فیلم ها وجود ندارد و در موسسه های خصوصی نیز هیات تصمیم گیرنده برای حمایت مالی وجود دارد، تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته تنها پنج درصد از بودجه به سینمای هنری اختصاص داشته و سعی داریم تا این عدد بیشتر شود. سیاست مداران علاقه بیشتری به ساخت فیلم های بدنه ای سینما دارند چراکه آن فیلم ها مخاطب را به سالن اکران خواهند کشید.

نگاه سینما ایران سنتی است

هوشنگ گلمکانی در ادامه این نشست درباره فیلم هنری در تاریخ سینمای ایران گفت: سینمای ایران از ابتدا تا کنون نگاه سنتی داشته و کسانی که خواستار نوآوری بودند در انزوا قرار داشتند و هیچگاه در دوران خود درک نمی شدند. در سال های پیش از انقلاب امکان تولید فیلم هنری نبود، مگر اینکه خود سرمایه داشتند. حتی اگر فیلمی ساخته می شد امکان نمایش و اکران آن وجود نداشت.

عضو شورای سیاست گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه افزود: اصولا سینمایی که نگاه سنتی دارد به جمعیت انبوه نگاه می کند و باید به سراغ قصه گویی که همه مردم آن را درک کند، برود. در گذشته فیلم باید در سینما اکران یا در تلویزیون نمایش داده می شد، اما اکنون راه های دیگری برای نمایش وجود دارد. البته پس از موج نو سینما ایران و ساخت فیلم گاو فضا کمی باز تر شد.

این منتقد سینما درباره وضعیت سینمای هنری پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پس از انقلاب اتفاقات تازه ای در سینمای ایران رخ داد، سینماهای پیشین به آتش کشیده شدند و نگاه سنتی قبلی دیگر قابل قبول نبود. اما همچنان بدنه سینما نگاه سنتی داشت و باید انبوه تماشاگر را راضی می کرد. از اوایل سال ۱۳۷۰ موجی به صورت آرام آغاز شد، دلیل آن نیز ورود افرادی نو به جامعه و دنیای کسب و کار بود. در این دوران نیز سرمایه گذاران برای پیش برد منافع خود وارد دنیای فیلم سازی شدند، همین مسئله نیز تبدیل به فرصتی برای تجربه اندوزی کارگردانان شد.

وی با بیان این نکته که از دهه هشتاد و آغاز دنیای دیجیتال سیلی از فیلم های هنری راه افتاد که این فیلم ها باید جایی اکران می شد، تاکید کرد: پیش از برپایی گروه هنر و تجربه چندین بار تجربه هایی برای اکران فیلم های خاص با تماشاگران خاص ایجاد شد که تمام آن ها نیز شکست خورد. دلیل آن نیز مدیریت افرادی از بدنه سینما بر این بخش بود، این افراد خواستار شکست خوردن این فیلم ها بودند.

رونق سینما با ورود جوانان به عرصه

وی در ادامه اظهار کرد: رونق سینمای هنری و تجربی در این دو دهه اخیر حاصل ورود جوان های دو دهه قبل از آن به فعالیت های اجتماعی و امکانات دیجیتال که فرصت تماشا را به همه می دهد، بود. همچنین امکان عرضه فیلم راه های مختلفی دارد و این امکان برای هر سینماگری وجود دارد که فیلم های خود را عرضه کند. اکران عمومی باعث می شود که فیلم ها و سینماگران هنری به صورت رسمی عرضه شود و این سینماگران به رسمیت شناخته شود که این بسیار در ادامه فعالیتشان موثر است.

گلمکانی اختصاص بودجه های مالی در زمان نمایش بسیار کارآمد تر از اختصاص بودجه برای تولید فیلم دانست و گفت: در چند دهه گذشته افرادی با برآوردهای غیر منطقی و دریافت بودجه از برخی نهادها فیلم هایی می ساختند که این فیلم ها از فساد مالی بود و هیچگاه رنگ پرده را نیز ندید.

عضو شورای سیاست گذاری سینما هنر و تجربه افزود: در حدود پنج سالی که از تاسیس گروه هنر و تجربه می گذرد بودجه ای از دولت برای این گروه اختصاص می یابد. گاها می شنوم که برخی می گویند دولت تا کی باید از این گروه ها حمایت کند. پاسخ من به این گروه این است که دولت باید تا ابد به گروه های هنری کمک کند چرا که استقلال برای گروهی مانند هنر و تجربه وجود ندارد.

کد خبر 393291

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گروه سینمایی هنر و تجربه سینمای مستند سینما گروه هنر و تجربه فیلم فيلمسازي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد

به گزارش همشهری آنلاین، پنجمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد و این شورا بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد دو فیلم را ثبت کرد. به این ترتیب قرار است فیلم سینمایی «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد از دوم خرداد روی پرده سینماها اکران شود. طبق اعلام شورا، پخش این فیلم بر عهده تهیه‌کننده فیلم است.

همچنین فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «تاوان» روی پرده می‌رود.

فیلم «عطرآلود» دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در آن بازی کرده‌اند.

هادی مقدم‌دوست سال ۱۴۰۱ پس از هفت سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» و به قلم حسین حسنی ساخت که یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است و در ادامه سینمای مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.

در فیلم کمدی «تگزاس ۳» پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ژاله صامتی و مهدی هاشمی بازیگران فیلم جدید اطیابی معرفی شده‌اند.

کد خبر 849660 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن