Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@21:43:15 GMT

اعتراض دیابتی‌هابه سهمیه‌بندی انسولین

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۶۳۹

طی چند ماه اخیر بیماران مبتلا به دیابت با مشکلاتی برای دریافت انسولین از داروخانه‌ها مواجه شده اند و وقتی به داروخانه می‌روند به آنها گفته می‌شود که باید به مرکز اسناد پزشکی و پایگاه های تعیین شده دیگر مراجعه و تاییدیه مجددی از تامین اجتماعی دریافت کنند تا بتوانند سهمیه دارویی خود را دریافت کنند. ناطقان: دکتر جلال، رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران توضیحاتی در این باره ارائه کرد و گفت: از گذشته هم باید برای دریافت داروی انسولین تشکیل پرونده انجام می‌شد ولی به علت تعداد بالای مراجعین کار را به داروخانه‌ها سپرده بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: بعد از بررسی‌های تکمیلی و به علت آمار بالای فروش انسولین و مصرف بی رویه‌ای که داشت، طی هماهنگی با معاونت درمان و انجمن غدد، پروتکل جدید نوشته شد تا بتوانیم کنترل هزینه کنیم و جلوی مصرف بی رویه را بگیریم.

رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران با بیان اینکه علیرغم این دستورالعمل روند کار را تغییر ندادیم و روند قبلی داروخانه‌ها برقرار بود اظهار کرد: ولی کدهای جدید از ۱۳ فروردین درنظر گرفته و مقرر شد که بیماران به مرور به پایگاه‌های اعلام شده مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند تا دارو طبق گایدلاین جدید و پرونده تشکیل شده ارائه شود، ولی به مرور سهمیه  را کم کردیم؛ اگر سهمیه ۷ تا بود، به ۶ و ۵ رسید تا بیماران ناچار شوند مراجعه کنند.

جلال ادامه داد: از ۱۳ فروردین کم کم بیماران به ۱۰ پایگاه ما مراجعه کردند. داروخانه‌های ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی، هلال احمر جشنواره و هلال احمر شهرری، ۲۹ فروردین، پایگاه شهید کاظمی و مرکز اسناد پزشکی از این جمله بودند.

وی با بیان اینکه از اواخر شهریور کدهای قدیمی نیز مسدود شدند تا آنها که باقی مانده بودند ملزم شوند مراجعه کنند تا سهمیه شان طبق پرونده جدید ثبت شود گفت: اکنون دیگر روند عادی شده است و از مرحله پیک مراجعات عبور کرده‌ایم.

رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران درباره اعتراض برخی بیماران مبنی بر سرگردانی در ادارات و مراجعه چند باره برای تشکیل پرونده گفت: اگر مدارک کافی باشد یک بار مراجعه کافی است. ما تاکید کرده بودیم آخرین آزمایش را به همراه داشته باشند، با این حال برخی بدون آزمایش می‌آیند. اگر همان دفعه اول مدارک کامل باشد نیازی به دوندگی نیست.

جلال ادامه داد: با یک مرتبه تشکیل پرونده دارو تایید می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره گلایه یک بیمار دیابتی مبنی بر تغییر انسولین به قرص توسط داروخانه گفت: اگر پزشک دستور بدهد ما اجازه نداریم بگوییم بیمار چه چیزی را مصرف کند یا نکند، یا بیمار را به سمت قرص سوق بدهیم. تشخیص بر عهده پزشک است.

رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا کمبود انسولین موجب این تصمیم نشده است؟ اظهار کرد: گرفتار مصرف بی‌رویه انسولین بودیم. بیمارانی داشتیم که بیشتر از سهمیه دارو می‌گرفتند و تاریخ مصرفش می‌گذشت. داروخانه نیز داروی یخچالی را پس نمی‌گیرد. برخی بیماران به علت ترس از کمبود دارو، مازاد بر نیاز تهیه و دارو را انبار می کردند. ۹۰ درصد هزینه این دارو را سازمان می‌دهد و این مصرف بی رویه باعث ضرر اقتصادی و ارزبری از کشور می‌شد.

هرچند این اقدام طبق گفته مسئولین سازمان تامین اجتماعی در راستای جلوگیری از مصرف بی‌رویه این دارو بوده است؛ لازم بود اطلاع رسانی در این باره از ابتدای طرح صورت می‌گرفت و ترتیبی اتخاذ می‌شد تا بیماران معطلی کمتری در پایگاه‌ها داشته و گرفتار بوروکراسی‌های اداری نشوند. 
منبع: ایسنا برچسب ها: اعتراض ، دیابتی ها ، سهمیه بندی انسولین

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اعتراض دیابتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی

ایده اعطای بنزین به نفر به جای خودرو، رویکردی نوین در مدیریت منابع انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی محسوب می‌شود. این طرح می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر الگوهای مصرف سوخت و نهایتاً بر اقتصاد کلان داشته باشد. در حال حاضر، مقادیر قابل توجهی بنزین به دلیل استفاده غیرکارآمد و قاچاق هدر می‌رود. با اجرای این طرح، هر فرد بر اساس نیاز واقعی خود بنزین دریافت می‌کند، که این امر می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هدررفت بنزین شود.

با اعمال سیاست تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها، دسترسی به حجم زیادی از بنزین برای قاچاقچیان به طور مؤثری محدود می‌شود. در این ساختار، هر فرد می‌تواند سهمیه بنزین خود را با قیمت‌های داخلی و یا قیمت‌هایی نزدیک به تعادل جهانی به فروش برساند؛ این امر انگیزه برای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را کاهش داده و به نوبه خود می‌تواند به کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های قاچاق منجر شود. این تغییرات نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی از طریق امکان صادرات بیشتر به بازارهای بین‌المللی می‌شوند، بلکه به تقویت اقتصاد کشور و شفافیت بیشتر نیز کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمده‌ای در الگوی مصرف سوخت در کشور رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان می‌دهد تا با استفاده بهینه از سهمیه‌های اختصاص یافته، نه تنها هزینه‌های شخصی خود را مدیریت کنند بلکه به سمت افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و روش‌های اشتراکی حرکت کنند. به عنوان مثال، ترغیب به سفرهای دسته‌جمعی و هماهنگ‌سازی برنامه‌های سفر با دیگران، مصرف بنزین را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و تجربه‌های اجتماعی مشترک و خاطره‌انگیزی را فراهم می‌آورد.

با کاربردی‌تر شدن مصرف بنزین، می‌توان انتظار داشت که سطح آلودگی ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت کاهش می‌یابد. این امر نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه سلامت عمومی را نیز تقویت می‌کند. به این ترتیب، طرح تخصیص بنزین به نفر به جای خودرو می‌تواند یک پیروزی چندجانبه برای اقتصاد، محیط زیست و جامعه باشد.

با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، تغییراتی در رویکرد تخصیص یارانه انرژی در بخش بنزین ایجاد خواهد شد. در این طرح، هر شخص به جای خودرو، سهمیه بنزین دریافت می‌کند و در صورت عدم استفاده، می‌تواند این سهمیه را به بازار صادرات بفروشد. این امکان فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش سهمیه بنزین فراهم می‌آورد، که این انگیزه مالی می‌تواند رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل را نیز به سوی استفاده از CNG سوق دهد. با فروش سهمیه بنزین خود و استفاده از CNG، رانندگان می‌توانند هزینه‌های سوخت خود را کاهش داده و در عین حال منافع اقتصادی به دست آورند.

دیگر خبرها

  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد