Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف مصوبه مذکور ،که مغایر با دستورالعمل اجرایی مصوبه 735 شورای عالي انقلاب فرهنگی است، به 134 نفر از افراد باقیمانده از فرزندان اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه آزاد اجازه می دهد تا در رشته های پزشکی با رتبه بالا تر از رشته قبولی خود ادامه تحصیل دهند.

گفتنی است دیده بان شفافیت و عدالت در روزهای گذشته طی نامه ای به دکتر ولایتی رياست هيات امناء دانشگاه آزاد موضوع را متذکر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای بهرامی 
رییس محترم دیوان عدالت اداری

سلام علیکم؛

هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیمی تبعیض‌­آمیز با نادیده گرفتن دستورالعمل اجرایی مصوبه 735 شورای عالي انقلاب فرهنگی، بدون صلاحیت قانونی، ضوابط تازه ای جهت نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضائ هیات علمی، وضع می نماید؛ بر اساس این ضوابط غیرقانونی، دانشگاه آزاد نسبت به تغییر رشته و انتقال 134 نفر از فرزندان هیات علمی به رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشكي اقدام مي كند. اين افراد در حال حاضر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل اند كه اسامي برخي از بستگان مقامات دانشگاه آزاد نيز در ميان آن­ها ديده مي شود. 

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طی دو نامه به تاریخ های 7/07/1397[1] و 14/07/1397[2] از معاون آموزشی وزارت بهداشت اجازه میخواهد که بر خلاف دستورالعمل اجرایی 735 شورای انقلاب فرهنگی و مطابق رویه غیرقانونی سال 1396 دانشگاه آزاد، از 254 نفر از فرزندان اعضائ هیات علمی که در شهریور 1397 در رشته دامپزشکی پذیرفته شده اند، در رشته های بالاتر، ثبت نام نماید. نكته حايز اهميت اين است كه در ميان اين گروه نيز نام فرزندان برخي مقامات ديده مي شود. در واقع تعارض منافع بین منافع شخصی برخی از اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاهی، و منافع مربوط به جان مردم، به نفع معدودی ازدانشگاهیان رفع شد!

معاون آموزشی وزارت بهداشت موضوع را در كميسيون موارد خاص  مطرح كرده و ضمن وضع ضوابطی برای انتقال دانشجویان خارج به داخل، مجوز تغییر رشته گروه مزبور را صادر میکند. این جواز، طی نامه مورخ 19/12/97[3]جهت اجرا به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می گردد. البته این اقدام نیز از حيطه صلاحيت كميسيون موارد خاص خارج بوده است.

مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از اطلاع از ماجرا و بررسی تخلفات رخ داده، موضوع را به ریاست محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گزارش می کند. رییس كمیسیون مزبور از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست مي كند كه با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خارج از اختیارات و صلاحيت قانوني خود، با وضع ضوابطی مغایر با دستور العمل اجرایی قانونی عمل کرده، مصوبه کمیسیون موارد خاص را لغو نماید.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پس از توجه به غیرقانونی بودن تصمیم قبلی، طی نامه شماره 520/500 مورخ 11/06/1398 مصوبه قبلی  کمیسیون خاص را که خودش به دانشگاه آزاد ابلاغ کرده بود، لغو می نماید.

لغو منصفانه این مجوز موجب شد که این تبعیض درسال 1397 صورت نگیرد، اما سازمان دیده بان شفافیت و عدالت بازگرداندن 134 دانشجوی دامپزشکی را که در سال 1396، در دوره مدیریت جدید، در رشته های پزشکی و دندان پزشکی مشغول شده اند نيز، از جناب آقای دکتر ولایتی رياست هيات امناء دانشگاه آزاد مطالبه کرد. در این اوان، متن پیشنهادی برای تعمیم این تبعیض ناروا به دانشگاه های دولتی، به دست دیده بان رسید که قرار بود به امضای وزرای علوم و بهداشت و درمان و رئیس دانشگاه آزاد برسد و برای تصویب، تقدیم شورای انقلاب فرهنگی شود. برای آن که این تبعیض ناروا لباس قانون نپوشد و به امسال و سال های بعد سرایت نکند، دیده بان با وزرای مربوط و رئیس دانشگاه آزاد، تماس گرفت و آن ها با قاطعیت مخالفت کردند و بحمدالله پیشنهاد امضاء نشد. 

درست در زمانی که این تلاش شفاف ساز و عدالت خواهانه در شرف تکمیل بود با شکایت جمعی از ذینفغان امتیاز طلب دادرس محترم، شعبه چهل وپنجم دیوان عدالت اداری، دادنامه ای را صادر کرده است که متضمن دستور توقف موقت اعمال نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است. به عبارت دیگر از رفع تبعیض جلوگیری شد تا ظلم مورد بحث فعلا ادامه یابد!

از عجایب روزگار این است که شکایت، روز 16/07/98 به شعبه ارجاع شده و تنها یک روز بعد، یعنی 17/07/98 رأی صادر و دادنامه تنظیم شده است. این سرعت کار بی نظیر نشان از چه دارد؟ 

جناب آقای بهرامی

در روزهایی که رئیس جدید قوه قضاییه با علمداری مبارزه با فساد و تبعیض، شمع امیدی در دل مردم افروخته است چنین رأیی نه تنها به آبروی دیوان عدالت آسیب می زند، بلکه مخل آن امیدواری نیز می شود.

سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت مصرانه از شما میخواهد که مانع استحکام تبعیضی به این زشتی و ناروایی و در عین حال غیرقانونی بشوید. دیده بان شفافیت و عدالت همچنان برای بازگرداندن  آن 134 دانشجو که ظرفیت متعلق به دانشجویان مستعد تر را غصب کرده اند، به رشته خودشان، پافشاری خواهد کرد. 

احمد توکلی
رئیس هیأت‌­مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

 
[1]  به شماره 1690/860 
[2] به شماره 1781/860
[3]  به شماره 6499/500/د

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدیدنظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ شد:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی

«ماده واحده- در اجرای بند ۵ ماده ۲ مصوبه تجمیعی- تکمیلی «خروج تصمیمات و آرای صادره از هیأت‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در خصوص امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی و تشکیل هیأت‌های عالی تجدیدنظر» (مصوب جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و با استناد به تبصره ۲ این مصوبه؛ آقای محمدرضا مخبر دزفولی به‌عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت های عالی تجدیدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی، ابقاء و آقای سید سعیدرضا عاملی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انتخاب می‌شوند».

کد خبر 6097998

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • بهترین اتوماسیون اداری برای دانشگاه های علوم پزشکی چیست؟
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • عطیه الهی در دستان پرتوان ماماهاست