Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:57:03 GMT

ریاض به دنبال توازن بخشی به سیاست خارجی خود است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۸۴۴

ریاض به دنبال توازن بخشی به سیاست خارجی خود است

«محمود شوری» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور روسیه به عربستان گفت: روابط روسیه و عربستان چندان استراتژیک، ریشه‌دار و تاریخی نیست.با این حال مسائل و منافع مشترکی در شرایط خاص کنونی این دو کشور را به هم نزدیک می‌کند که مهمترین مسئله را می‌توان بازار جهانی انرژی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: روسیه به امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و از آنجا که عربستان یکی از قدرت‌های مهم و اثرگذار در منطقه است، این دو مسئله موجب شده نوع تعامل ریاض و مسکو نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات امنیتی منطقه داشته باشد. 

کارشناس ارشد مسائل اوراسیا ادامه داد: البته برخی از همکاری‌های اقتصادی هم میان ریاض و مسکو وجود دارد که نمی‌توان آنها را گسترده دانست. این لایه آشکار روابط میان عربستان و روسیه است. در واقع، ریاض می‌خواهد با تنوع‌بخشی در روابط خارجی‌اش، یک نوع توازن را در سیاست خارجی خود ایجاد کند و در گسترش رابطه با روس‌ها، بر نوع روابط مسکو با تهران هم اثر بگذارد و روسیه هم تلاش می‌کند در این رابطه، موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا را کنترل کند. 

شوری با تشریح بیشتر این مسئله تصریح کرد: سعودی‌ها در طول چند سال گذشته به دنبال تطمیع روس‌ها بوده‌اند تا روابط روسیه با ایران را محدود کنند. از این رهگذر ریاض می‌کوشد با پیشنهاد گزینه‌های جذاب اقتصادی و تعاملاتی که در این چارچوب با مسکو برقرار می‌کند، مانع از گسترش روابط ایران و روسیه شود به ویژه آنکه مسکو حامی تهران در مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده‌ است.

وی افزود: از سوی دیگر روس‌ها تامین‌کننده بخشی از تکنولوژی نظامی و راهبردی ایران هستند که این مسائل عربستان را نگران می‌کند و موجب می‌شود ریاض برای اثرگذاری در روابط میان تهران و مسکو تلاش کند. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نیازهای اقتصادی عربستان و روسیه به یکدیگر محدود است، خاطرنشان کرد؛ نه روسیه کالاهای زیادی برای عرضه به عربستان دارد و نه ریاض نیازی به تسلیحات روسی دارد ولی هر دو طرف سعی می‌کنند از این شرایط حداکثر استفاده را کنند. 

مسکو نمی‌خواهد غرب آسیا دچار درگیری و بحران مجدد شود

شوری درباره اهداف سفر پوتین به عربستان ابراز داشت: پوتین پس از موفقیتی که روسیه در سوریه به دست آورده است، با جسارت بیشتری در سیاست خارجی عمل کرده و تلاش می‌کند با موضع مدیریت بحران‌ها حرکت کرده و موضع فعالانه‌ای در منطقه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه روس‌ها تا پیش از بحران سوریه موضع منفعلانه‌ای درباره خاورمیانه داشتند و حسب شرایط ورود می‌کردند، عنوان کرد: تحولات سوریه و گسترش تروریسم در خاورمیانه برای روسیه اهمیت یافته است و آنها نمی‌خواهند غرب آسیا وارد بحران و درگیری مجددی شود که از دل آن نیروهای افراطی رشد کنند. 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بخشی از هدف سفر پوتین به ریاض آن است که نقش روسیه به عنوان کشوری که روندها را مدیریت می‌کند و اثرگذار است، ایفا شود و به دلیل روابط خوب مسکو با همه طرف‌های درگیر در خاورمیانه اجازه ندهد بحران‌ها در خاورمیانه رشد کنند. 

روسیه مایل به میانجی‌گری میان ایران و عربستان است

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه مناسبات دو جانبه در سفر پوتین دنبال شده و مسائل اقتصادی برای روسیه مهم است، یادآور شد: هرچند عربستان عمده تسلیحات خود را از آمریکا و کشورهای غربی دریافت می‌کند ولی روس‌ها بدشان نمی‌آید از بخشی از این بازار پرسود بهره‌مند شوند و  از این مسئله برای برای گسترش رابطه با ریاض استفاده کنند. البته بحث سرمایه‌گذاری دو کشور نیز مطرح است که هنوز به رقم قابل توجهی نرسیده اما می‌توانند تعیین‌کننده باشد.

شوری در پاسخ به این سوال که روسیه چندین بار در گذشته بحث میانجیگری میان ایران و عربستان را مطرح کرده‌ است. آیا در سفر پوتین این مسئله مطرح می‌شود؟ بیان کرد: روسیه بدش نمی‌آید اگر فرصتی برایش به دست بیاید، این سناریو را مطرح کند ولی آنها شانس‌شان را برای موفقیت زیاد نمی‌دانند. نه ریاض متاثر از مسکو است و نه تهران؛ اگرچه روسیه با هر دو کشور رابطه خوبی دارد ولی با توجه به شرایط منطقه، روس‌ها شانس خود را زیاد نمی‌دانند چرا که آمریکا علاقه‌مند نیست و اجازه نمی‌دهد آنها نقش میانجیگر را میان ایران و عربستان ایفا کنند.

وی درباره حل و فصل احتمالی بحران در سوریه در پی سفر پوتین به ریاض هم گفت: شرایط سوریه در حال ورود به مقطع تدوین قانون اساسی از طریق تشکیل کمیته مربوطه است. این موضوع هم‌اینک مهمترین مسئله روند آستانه و همچنین روند ژنو است. اگر مسکو بتواند ریاض را به نحوی در این موضوع با خود هماهنگ کند، حتماً این تلاش‌ها موثر است چرا که بخشی از  نیروهای معارضه در سوریه تحت تاثیر عربستان هستند.

این کارشناس ارشد مسائل اوراسیا افزود: حتماً یکی از دستورکارهای پوتین در ریاض، ایجاد هماهنگی میان عربستان و روسیه برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی است اگرچه فاصله این دو کشور در این مسئله زیاد است. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه شورای امنیت سازمان ملل عربستان سعودی ولادیمیر پوتین اوراسيا ایران ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از گردنبند مروارید در جاده ابریشم شکوفا کنیم؛ روابط تجاری ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجم اردیبهشت، پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

 سید محمدعلی رئیس الساداتی، کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت:سابقا رابطه تجاری بین ایران و سریلانکا در حوزه فروش نفت برقرار بود. پالایشگاه‌هایی در سریلانکا وجود داشت که خوراک آن‌ها نفت ایران بود و همانطور که مستحضر هستید اساساً پالایشگاه‌ها، ماشین آلات، دستگاه‌ها و سازمان تقطیر در پالایشگاه‌ها بر اساس ماده اولیه (نفت) شکل می‌گیرد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر از فروش نفت خام به سریلانکا غفلت شد؛ کم کم عربستان در این حوزه جایگزین ایران شد. اما با توجه به مشکلاتی که اسلام‌گرایی افراطی و وهابیت در سریلانکا به وجود آورد رفته رفته چهره عربستان در سریلانکا مخدوش شد.

 اما موضع گیری‌های ایران در برابر اسلام افراطی همچنین حمایت از حکومت مرکزی سریلانکا در برابر گروه بودایی افراطی ببر‌های تامیل در داخل سریلانکا، باعث شد روابط خوبی در دوره‌های قبلی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت سریلانکا شکل بگیرد.

 علاوه بر این اگر ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از پازل گردنبند مروارید و بخشی از پازل جاده ابریشم شکوفا کنیم، قطعاً روابط اقتصادی ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه