Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر همکاری‌های تجاری ایران و عراق خدمات لجستیکی، مطالعه بازار و بازاریابی را از جمله خدمات ارائه شده از سوی این دفتر به شرکت‌های ایرانی صادرکننده محصول به این کشور دانست و گفت: شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی و نساجی و جوراب‌های آنتی باکتریال شده با نانو فناوری بیشترین محصولات نانویی ایرانی است که به بازار عراق عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه دلیری در گفت‌وگو با ایسنا، بازار کشور عراق را فرصتی مناسب برای عرضه محصولات دانش‌بنیان توصیف کرد و افزود: این کشور بنا به دلایلی چون جنگ نیازهای بسیاری در حوزه‌هایی چون نساجی، تصفیه آب و غیره دارد و درصدد تامین آنها است.

وی در اختیار داشتن دانش فنی و دارا بودن مرز مشترک طولانی با کشور عراق را از جمله مزایای ایران برای برطرف‌سازی نیازهای این کشور دانست و خاطرنشان کرد: اما از سوی دیگر عمر "صادرات فناوری" به پایان رسیده و در حال حاضر موضوع تولید در عراق و سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح شده است.

دلیری با بیان اینکه بر این اساس تولید محصول در کشور عراق در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی محصولات بی‌کیفیت ایرانی صادر شده و این امر موجب شد تا وجه نادرستی از محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی ارائه شود؛ از این رو به کالای ایرانی در بازارهای بین‌المللی خدشه وارد شده است.

مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران و عراق با تاکید بر اینکه محصولات پیشرفته دانش بنیان ایرانی می‌تواند بسیاری از نیازهای بازار عراق برطرف کند، ادامه داد: استفاده از فناوری نانو موجب ارتقای کیفیت و عملکرد محصولات دانش‌بنیان ایرانی شده است، ضمن آنکه این فناوری موجب شده است تا دیدگاه‌ها نسبت به برند ایرانی تغییر کند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال استفاده از این ظرفیت هستیم، یادآور شد: تولیدکنندگان محصولات "های‌تک" باید بدانند که مساله قیمت‌گذاری در عراق موضوع بسیار مهمی است، ضمن آنکه طرف‌های عراقی نیز به طور کامل بازار ایران را می‌شناسند و قیمت‌های محصولات ایرانی را می‌دانند.

دلیری با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که بازار عراق ادامه بازار ایران است، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما بعد از به فروش رساندن محصولات دانش‌پایه ایرانی به این کشور باید به فکر تولید محصولات خود در عراق باشیم.

وی راه‌اندازی دفتر همکاری‌های علمی و تجاری فناوری نانوی ایران در عراق را راهکاری در این زمینه دانست و افزود: این دفتر از 6 ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و هر خدمت تجاری که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو نیاز داشته باشند، از طریق این دفتر به آنها ارائه خواهد شد.

دلیری با بیان اینکه نقل و انتقال مالی از طریق این دفتر تسهیل شده است، اضافه کرد: شرکت‌ها می‌توانند از خدمات این دفتر چون خدمات لجستیکی، مطالعه بازار و بازاریابی بهره‌مند شوند.

مدیر دفتر همکاری‌های تجاری ایران و عراق با بیان اینکه تاکنون محصولات ایرانی مبتنی بر نانو فناوری به این کشور صادر شده است، اظهار کرد: در این زمینه باید توازن میان صادرات و واردات را ایجاد کنیم و در این زمینه نیاز به برنامه‌ریزی داریم.

وی بیشتر محصولات نانویی صادر شده به کشور عراق را مربوط به شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی و نساجی و جوراب‌های آنتی باکتریال شده با نانو فناوری دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محصولات نانویی شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد