Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@07:41:35 GMT

سانسور نظامی در مطبوعات

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۶۲۶۹

سانسور نظامی در مطبوعات

با گذشت بیش از چهار ماه از نخست‌وزیری جمشید آموزگار با فشار افکار عمومی و اعتراض پیگیر روزنامه‌نگاران دوره دو ماهه ممنوع القلم بودن من و همکارانم پایان یافت و برای ادامه کار به واحدهای مطبوعاتی مان برگشتیم .
محمد بلوری
روزنامه نگار پیشکسوت
قسمت بیستم/ در حالی که موج اعتراضات مردمی با ادامه راهپیمایی‌ها و مقابله خونبار خیابانی مأموران نظامی با مردم در حال گسترش بود آموزگار که در نیمه مرداد ماه سال ۵۶ به نخست‌وزیری رسیده بود در مدت زمامداری یک ساله‌اش نه تنها موفق به فرو نشاندن خشم و خروش دامن گستر مردمی نشد بلکه در بسیاری از شهرهای مختلف از جمله تبریز شیراز تهران و اصفهان هر روز در فضای تیره از دود و باروت و شلیک گلوله‌ها ده‌ها نفر در مقابله مسلحانه مأموران با مردم هم کشته یا زخمی می‌شدند ولی برقراری حکومت نظامی در شهرهای بزرگی چون اصفهان و تبریز هم نمی‌توانست شعله‌های خشم مردمی را فرو بنشاند تا اینکه در فاجعه آتش‌سوزی در سینما رکس آبادان و مذاب شدن پیکر حدود بیش از ۴۰۰ زن و مرد و کودک در پشت درهای قفل شده سالن سینما و گسترش تظاهرات و اعتصابات مردمی در سراسر کشور دولت آموزگار سقوط کرد و پنجم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ مهندس شریف امامی رئیس مجلس سنا از طرف شاه به نخست‌وزیری انتخاب شد که با شعار فریبنده «آشتی ملی» بر مسند صدارت نشست و وعده داد دولت تجاوز به حقوق مردم و جان و مال آنها را از جانب هیچ‌کس نمی‌پذیرد و با تقویت کامل قوه قضائیه مستقل عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و تعقیب مفسدان را سرلوحه خود قرار داد و مدعی شد که تجمل پرستی را در دستگاه‌های اداری پایان خواهد داد و آنهایی که به وظایف قانونی خود عمل نکنند تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امکان مداخله قانونی و توجیه و سفارش به امور مملکتی به احدی داده نمی‌شود و اماکنی چون کاباره‌ها و کازینوها برچیده خواهد شد.
اما بسیاری از مخالفانش شیوه شریف امامی را برای رسیدن به مسند نخست‌وزیری همچون رفتار معاویه دانستند که برای فریب سپاهیان حضرت علی(ع) به کار برد.
--- به گفته آنها همانگونه که معاویه فریبکارانه در برابر مردان سپاه مولا قرآن کریم را بر سر نیزه فرو برده بود مهندس شریف امامی هم در برابر موج عظیم مردم لوح «آشتی ملی» را بر سر دست گرفت تادروازه سراب پر فریبی را به روی یک ملت بگشاید. اما در این میان مرد دیگری هم بود که برای فرونشاندن شعله‌های خشم مردمی پا به میدان می‌گذاشت اما نه همچون شریف امامی با وعده آشتی ملی بلکه ژنرالی بود که با شمشیر آخته در دست و با توپ و تفنگ در پشت می‌آمد تا به قهر و کین فریاد اعتراض مردمی را با خون‌های ریخته بر کف خیابان بشوید.
این ژنرال کین خواه ارتشبد غلامعلی اویسی از جمع ژنرال‌هایی بود که سعی داشتند با خون و خونریزی کودتای نظامی را با سرکوب مردمی به انجام برساند. از این رو مهندس شریف امامی به شاه قول داده بود برای جلوگیری از اقدام قهرآمیز این دسته از ژنرال‌ها برنامه آشتی ملی‌اش را پیش ببرد ولی ژنرال‌ها به شاه اطمینان می‌دادند که شیوه مسالمت جوی شریف امامی با موفقیت روبه‌رو نخواهد شد مگر...! در جریان کشمکش این دو نیرو بود که به دستور ارتشبد اویسی سرهنگ‌های ارتش وارد تحریریه دو روزنامه کیهان و اطلاعات شدند تا از داخل روزنامه‌ها سانسوری قهرآمیز را برای کنترل خبرهای مربوط به تظاهرات گسترده مردمی اعمال کنند که این شیوه سانسور منجر به اعتصاب تاریخی روزنامه‌نگاران شد.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ نیم صفحه نخست امروز روزنامه‌های هرمزگان به شرح زیر است:

 

دیگر خبرها

  • عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • صفحه نخست روزنامه‌های قم دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌- دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌ها - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه‌ها- یکشنبه۱۶ اردیبهشت