توجه به فرهنگ ایثار و شهادت پالایش روح را به همراه دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۶۳۹۴
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران»، مراسم اختتامیه سومین جایزه ملی «فیلم ایثار» عصر روز دوشنبه ۲۲ مهرماه با حضور حجتالاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در تالار شمس برگزار شد.
حجت الاسلام کاویانی راد در این مراسم با بیان اینکه رفتار ایثارگرانه موضوعی اتفاقی و تصادفی نیست گفت: این موضوع که یک انسان مهمترین سرمایههای زندگی خود را در راه دیگران بذل و بخشش کند موضوعی نیست که به صورت اتفاقی رخ داده باشد و این مساله نشات گرفته از یک فرهنگ و روحیه عمیق اجتماعی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رییس شورای سیاستگذاری سومین جایزه ملی «فیلم ایثار» بیان کرد: حلقه مفقوده ایثار با جامعه، ایثار اجتماعی است که میتواند به انسانها کمک کند با تمرین رفتارهای دگرخواهانه به موضوع ترجیح نفع عمومی به نفع شخصی برسند. برگزاری جایزه ملی «فیلم ایثار» با محوریت ایثار اجتماعی نیز در راستای فرهنگسازی در این مسیر است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه امروز نیازمند تقویت ایثار اجتماعی و ترویج گذشتن از نفع شخصی برای نفع عمومی هستیم افزود: شهدا و جانبازان نیز پیش از بروز اوج ایثارگریهای خود تمرین ایثار را در جامعه انجام داده بودند و امروز ما نیاز به یادگیری رفتارهای همدلانه ساده در جامعه داریم تا این فرهنگ را از پایه آن تمرین کنیم.
وی با بیان اینکه اربعین نمود یک ایثار اجتماعی است ادامه داد: اوج بذل و بخشش و ایثار در مراسم اربعین حسینی نمایان میشود. آموزههای دینی ما نیز تأکید بسیار زیادی بر این روحیه ایثار اجتماعی دارد و باید به سمت تمرین بیشتر این فرهنگ حرکت کنیم.
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز گفت: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر ادای دین به عزیزان ایثارگر برای خود ما نیز ارزشمند است زیرا باعث پالایش روح میشود و افزایش انسجام ملی را به دنبال دارد که در این روزگار بسیار مورد نیاز است.
سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران فراخوان سومین جشنواره «فیلم ایثار» در خردادماه سال جاری منتشر شد و شرکت کنندگان تا پایان شهریور ماه فرصت داشتند آثار خود را در قالب «فیلمنامه» و «فیلم ۱۲۰ ثانیهای» با موضوع ایثار اجتماعی به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
بر این اساس پس از انتشار فراخوان، هنرمندان استقبال چشمگیری برای شرکت در این جشنواره هنری داشتند به گونهای که در مجموع نزدیک به ۹۰۰ اثر دریافت شده است که از این تعداد ۲۸۴ اثر برای شرکت در بخش فیلم و ۴۹۰ اثر برای رقابت در بخش فیلمنامه بوده است.
در پایان نیز در بخش فیلمنامه ۳ اثر برگزیده شدند و ۲ اثر نیز شایسته تقدیر و برگزیده قوه قضاییه شناخته شدند. در بخش فیلم نیز ۲ اثر برگزیده و آثار منتخب بهترین ایده پردازی، برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره، برنده جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین دستاورد فنی و تکنیکی، اثر شایسته تقدیر و اثر برگزیده قوه قضاییه تقدیر شدند.
در پایان این مراسم برگزیدگان این جایزه به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:
در بخش فیلمنامه علی مصلح حیدرزاده با اثر «شب تولد» رتبه اول، صابر محمدی با اثر «رسم بازار» رتبه دوم و علی مینائی با اثر «بخشش سایه» رتبه سوم را کسب کردند.
همچنین در این بخش مسعود شعبانی با اثر «شماره ۱۱ پذیرش ۲» شایسته تقدیر و مسعود شعبانی با اثر «خیلی دور نه چندان نزدیک» عنوان اثر برگزیده قوه قضاییه را کسب کردند.
در بخش فیلم نیز بهزاد شاهین پور با اثر «مشتری» رتبه اول، سید محمدرضا خردمندان با اثر «جایی میان ابرها» رتبه دوم و حسین دارابی با اثر «کفش» رتبه سوم را کسب کردند.
همچنین سید حسین آقا سید مرتضی حسینی با اثر «۴۸ ثانیه تا مرگ» بهعنوان بهترین ایده پردازی، مریم مدرس مطلق با اثر «صبح حلب» به عنوان برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره، مجتبی حیدری با اثر «همکلاسی» به عنوان برنده جایزه ویژه هیئت داوران، سعید کریمی با «یک دست صدا دارد» به عنوان بهترین دستاورد فنی و تکنیکی (تصویربردار)، علی توکلی زانیانی با اثر «تا فردا» به عنوان شایسته تقدیر و رضا پیرزاده با اثر «به ما» عنوان اثر برگزیده قوه قضاییه معرفی شدند.
در این مراسم محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی و جمعی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئولان سازمان سینمایی و هنرمندان شاهد و ایثارگر حضور داشتند.
کد خبر 4747131 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: حسین انتظامی سازمان سینمایی بنیاد شهید و امور ایثارگران تئاتر ایران فیلم سینمایی اربعین 98 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر شبکه سه سیما سازمان سینمایی فیلم کوتاه تئاتر شهر سینمای مستند خانه هنرمندان ایران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: فردا ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رییس مذهب شیعه جعفری است. امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید.
برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق (ع) باید مقدماتی در خصوص تبلیغ صحیح بیان کرد. تبلیغ به معنای رساندن پیام به فرد یا افراد است. خداوند در آیه ۵۴ سوره نور میفرماید: «قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»، همچنین در آیه ۱۸ سوره عنکبوت میفرماید: «وَإِنْ تُکَذِّبُوا فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ». در هر دو آیه از «الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» استفاده شده و اساساً از شئونات رسالت، تبلیغ و رساندن پیام است و این رساندن اینگونه نیست که حرفی روی هوا زده شود، بلکه مقصود آن است که باید پیام بر دلها اثر کند.
تبلیغ، عناصر و مولفههایی دارد. هرکسی که مشغول کار تبلیغی میشود در واقع میخواهد پیام مهمی را برساند. از جمله عناصر مهم دیگر تبلیغ، پیام رساننده و در وهله بعد کسی است که پیام را دریافت میکند.
همچنین شیوه رساندن پیام و اینکه از چه ابزار و شیوهای برای بیان پیام استفاده میشود از اهمیت برخوردار است. در تبلیغ رساندن پیام است که اهمیت دارد؛ پس از مقدماتی که به آن اشاره شد به سیره تبلیغی امام صادق (ع) میرسیم که درباره تمامی مؤلفههای یاد شده میتوان نظر امام را جویا شد و پیگیری کرد. طبیعتاً الگو قرار دادن آن حضرت تأثیر بسزایی در امر تبلیغ دین دارد.
عمیق بودن و کوتاه بودن پیام اهمیت به سزایی دارد، امام صادق (ع) این مولفهها را در قالب موضوعاتی نظیر امام شناسی، مبارزه با انحرافات و مبارزه با طاغوت و ظلم و ستم، وحدت و برادری، تاکید بر مواسات و حمایت از نیازمندان و بسیاری از امور مهم دیگر بیان میفرماید و همه این پیامها موضوعیت دارند، از سوی دیگر مبارزه با غلات را در دستور کار خود قرار میدهد، یعنی کسانی که پیام غلط و دروغ را در جامعه میپراکنند، افرادی که در امر محبت به اهل بیت (ع) اهل افراط هستند و آنان را در جایگاه خدایی مینشانند.
در شرایط امروز ابزارها متفاوت شده و تبلیغ در قالبهای مختلف از جمله فضای مجازی نمود یافته و با شکل سنتی خود فاصله فراوانی گرفته است، بنابراین مبلغ باید پیام را در روزگار کنونی به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند. مبلغ نباید از ناملایمات خسته شود و باید به حرفی که خود میزند باور داشته و به آن عمل کند، باید صبور باشد و با سعه صدر به سوالات پاسخ بگوید. این موارد را در بیانات و سیره امام صادق (ع) میتوان یافت.
مساله دیگری که در مورد مبلغ اهمیت دارد و در سیره امام صادق (ع) به وضوح نمایان است، عامل بودن به آن چیزی است که مبلغ مردم را به آن دعوت میکند، به بیان دیگر عالم عامل بودن؛ لذا امام صادق (ع) میفرماید: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» (با غیر زبانهایتان مردم را دعوت کنید). این بدان معناست که باید در مقام عمل مردم را دعوت کرد؛ مردم باید مشاهده کنند که مبلغ خود اهل عمل است و به سخنانی که مطرح میکند عمل کرده و صرفاً شعار نمیدهد. امام صادق (ع) در حدیث دیگری نیز همین مساله را مورد توجه قرار داده و میفرماید با عمل خود بدون اینکه سخن بگویید و به صورت خاموش، مردم را به سنت ما اهل بیت دعوت کنید.
«مفضل بن عمر» از شاگردان و اصحاب امام صادق (ع) بود، روزی در خیابان دو نفر را مشاهده کرد بر سر موضوع ارث با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند، مفضل این دو را به منزل خود دعوت کرد و پس از حل مشکل آنها و فیصله دادن دعوا با پرداخت ۴۰۰ درهم از جیب خود گفت: این درهمها برای من نیست بلکه از آن امام صادق (ع) است که این مبلغ را نزد من گذاشته است تا با آن مشکلات شیعیان را حل کنم؛ این رویکرد امام در واقع همان اقدام عملی است.
از سوی دیگر مبلغ باید انسان زیرکی باشد و به راحتی دچار فریب نشود. این سیره امام صادق (ع) است، برای مثال در برخورد با ابومسلم، ابوسلمه خلال و بسیاری از موارد دیگر حضرت متوجه شدندکه آنان به دنبال مطامع سیاسی خود هستند و لذا حضرت در زمین این افراد بازی نکردند؛ یک مبلغ نیز باید چنین باشد و با شناخت موقعیت و زمان و مکان سخن بگوید، از سوی دیگر توجه به تبلیغ آشکار و پنهان نیز اهمیت دارد. امام صادق (ع) با توجه به شرایط آن روزگار تبلیغ پنهانی را هم تجربه کردند، همچنین با توجه به موقعیت خاصی که از نزاع میان بنی امیه و عباسیان پیش آمده حوزه علمیه بزرگی را سامان داده و شاگردان متعددی را تربیت کردند؛ همچنین به پرسشها در قالب برگزاری مناظرات پاسخ گفته و با افرادی چون ابن مقفع، سفیان ثوری و … مناطره داشتند.
مطابق با سیره امام صادق (ع) امر به معروف یا نهی از منکر باید همراه با محبت باشد. در دوران زندگی آن امام همام ابوبصیر از یاران نزدیک امام صادق (ع) میگفت: مرا همسایهای بود که مرتکب کارهای ناشایست متعدد میشد به درخواست خودش حال وی را برای امام بازگو کردم. حضرت فرمود: به او بگو که: «آنچه را که تو بر آن هستی واگذار و من از برای تو بر خدا بهشت را ضامن میشوم؛ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَیْهِ وَ أَضْمَنَ لَکَ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّةَ».
به شقرانی به اعتبار اینکه یکی از اجدادش برده بوده و رسول خدا او را آزاد کرده بود «مولی رسول اللّه» میگفتند و این افتخاری برای وی بود. امام با کمال محبت به ایشان فرمود: «کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه انتسابی که با ما داری و تو را وابسته به خاندان رسالت میدانند خوبتر و زیباتر است. و کار بد از هرکس بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب زشتتر و قبیحتر است»
نکته دیگر آن است که در امر تبلیغ باید مخاطب شناس باشیم، امام صادق (ع) همواره نسبت به جوانان تاکید داشت و آنان را به کسب معارف دین و دانش اندوزی دعوت میکرد. توجه به مخاطبان جوان از جمله مسائلی بود که حضرت به آن توجه داشت؛ همچنین توجه به ظرفیت روحی افراد در انتقال یک پیام، امام صادق (ع) فرمود: کسانی که ایمان کاملتری دارند نباید از دیگران بیشتر از ظرفیتشان انتظاری داشته باشند.
اما یکی از مهمترین روشها در سیره تبلیغی امام صادق (ع) آن است که ایشان در لحظات خاص پیام را منتقل میکنند؛ برای مثال حضرت در لحظات پایانی عمر مبارک خود، اقوام و نزدیکان را فراخوانده فرمودند: شفاعت ما اهل بیت به کسی نمیرسید که نمازش را سبک بشمارد؛ همچنین در باب زمان شناسی میتوان به بهرهبرداری حضرت از مجلس عزای امام حسین (ع) اشاره داشت، رساندن پیام و بیان مطالب مختلف در ایام حج، بنابراین مکان و زمان اهمیت بسزایی در انتقال پیام دارد. در نهایت باید بر این نکته تأکید کرد که تبلیغ و رساندن پیام عناصری دارد. این عناصر تک تک باید مورد توجه قرار بگیرند تا پیام به درستی منتقل شود، همه این موارد در سیره امام صادق (ع) قابل مشاهده است.
کد خبر 6083774