Web Analytics Made Easy - Statcounter

امضای بیش از ۲۰ سند همکاری میان روسیه و عربستان، درخواست پنتاگون از اعضای ناتو برای وضع تحریم ها علیه ترکیه، اظهارات ترامپ در مورد جنگ بشار اسد با ترکیه و توافق در کنگره آمریکا برای لغو تصمیم ترامپ درباره سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام «وضعیت اضطراری ملی» در آمریکا به دلیل عملیات ترکیه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، وضعیت اضطراری ملی در ایالات متحده اعلام کرد.

طبق بیانیه کاخ سفید، ترامپ در نامه‌ای که به کنگره برای اعلام تحریم‌های ترکیه ارسال کرده، نوشته است: «من به دلیل وضعیت کنونی در سوریه و مخصوصا اقدامات اخیر دولت ترکیه در اجرای عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کنم».

در ادامه این نامه آمده است: «من این اقدام را انجام می‌دهم زیرا اقدامات اخیر دولت ترکیه، ماموریت شکست داعش در عراق و سوریه را تضعیف کرده، غیرنظامیان را به خطر انداخته و صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند. به همین دلیل تهدید غیرمعمول و غیرعادی برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به حساب می‌آید».

ترامپ سپس از مصادره برخی اموال ترکیه خبر داد: «برای مقابله با این تهدید، طبق این دستور، تمام اموال و دارایی‌های افراد مشخصی که مسئول یا شریک اقدامات یا سیاست‌هایی هستند که این تهدید [را برای امنیت آمریکا] ایجاد کردند، در خاک ایالات متحده را بلوکه می‌کند».

وی سپس ورود مهاجران و غیرمهاجران را به ایالات متحده، که شامل تحریم‌های اخیر علیه ترکیه می‌شوند، تعلیق کرد.

امضای بیش از ۲۰ سند همکاری میان روسیه و عربستان

در جریان دیدار «ولادیمر پوتین»  با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان، دو طرف بیش از ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

همکاری‌های بلند مدت میان روسیه و عربستان در اوپک، همکاری‌ها در حوزه فضایی و ماهواره‌ای از جمله توافقات انجام شده میان رهبران روسیه و عربستان در سفر امروز پوتین به عربستان بوده است.

سفر روز دوشنبه پوتین به عربستان پس از سفر اخیر ملک سلمان، پادشاه عربستان به مسکو در مهرماه ۱۳۹۶ صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور روسیه قرار است پس از عربستان از امارات متحده عربی نیز دیدار کند.

ولادیمیر پوتین روز گذشته پیش از آغاز سفر خاورمیانه‌ای خود در یک نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به روابط نزدیک روسیه با کشورهای عربی و محکوم کردن حادثه آرامکو، همزمان بر نقش تاریخی و بزرگ ایران در منطقه تأکید و اذعان کرد که «ایران قدرت بزرگ منطقه است».

این اظهارات پوتین پیش از سفر به عربستان و تأکید همزمان او برجایگاه پرقدرت ایران همراه با محکومیت حادثه آرامکو به خوبی نشان دهنده آن است که روسیه همچنان در تلاش برای ایفای نقش میانجی در روابط منطقه‌ای میان کشورهای خاورمیانه است.

درخواست پنتاگون از اعضای ناتو برای وضع تحریم ها علیه ترکیه

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که عملیاتهای نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه روند مبارزه با گروه تروریستی داعش را «تضعیف می کند».

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد که دولت آمریکا از سایر متحدان خود در ائتلاف نظامی ناتو مصرانه می خواهد که ترکیه را به دلیل این «اقدامات غیرقانونی» تحریم کنند.

ترامپ: بگذارید اسد با ترکیه بجنگد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در پیامی توئیتری بار دیگر تأکید کرد که کشورش از این پس در سوریه برای دفاع از آنچه «سرزمین دشمن» خواند نخواهد جنگید.

ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «پس از شکست دادن حکومت داعش به‌طور 100 درصد، من بخش عمده نیروهایمان را از سوریه خارج کردم. بگذارید سوریه و اسد از کُردها دفاع کنند و برای سرزمین خودشان با ترکیه بجنگند. من به ژنرال‌هایم گفتم چرا ما باید برای سوریه و اسد بجنگیم و از سرزمین دشمن خود دفاع کنیم؟»

وی افزود: «هرکس که می‌خواهد برای دفاع از کُردها به سوریه کمک کند، از نظر من مشکلی ندارد؛ خواه روسیه، چین یا ناپلئون بناپارت باشد. برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. ما 7000 مایل دورتر هستیم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه نوشته است: «برخی افراد می‌خواهند آمریکا از مرز سوریه که 7000 مایل آن‌طرف‌تر است و بشار اشد یعنی دشمن ما بر آن حکومت دارد، دفاع کند. این در حالی است که سوریه و هرکسی که قرار باشد به آنها کمک کند، به‌طور طبیعی خواستار دفاع از کُردها است. من ترجیح می‌دهم بیشتر روی مرزهای جنوبی خودمان که مجاور ما و در واقع بخشی از ایالات متحده آمریکا هستند، تمرکز کنم.»

توافق در کنگره آمریکا برای لغو تصمیم ترامپ درباره سوریه

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه دوشنبه از توافق فراحزبی در این مجلس برای تلاش جهت لغو تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه خبر داد.

پلوسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته که با «لیندسی گراهام»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا درباره این موضوع صحبت کرده است.

وی نوشت: «از گفت‌وگو با سناتور لیندسی گراهام خوشوقت شدم. نخستین مسئله کاری ما توافق بر سر این بود که بایستی فوراً یک قطعنامه فراحزبی در هر دو مجلس کنگره برای لغو تصمیم خطرناک رئیس‌جمهور در سوریه داشته باشیم.»

پلوسی نوشته در مرحله بعد، اعضای هر دو حزب آمریکا در مجلسین کنگره این کشور بایستی «قوی‌ترین تحریم‌ها» را علیه ترکیه اعمال کنند.

هفته گذشته ترامپ بعد از مکالمه تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که ارتش آمریکا در آستانه عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، این مناطق را ترک می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیاده روی اربعین آمدنیوز روح الله زم نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا برجام ترکیه پیاده روی اربعین آمدنیوز روح الله زم نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آن‌ها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشور‌های مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند؛ و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آن‌ها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آن‌ها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آن‌ها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند