Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه ساله و در دهه پایانی ماه صفر مرز دوغارون حال و هوای دیگری دارد، عاشقان و دلدادگان حسینی با چشمانی پراز اشک وارد ایران شده و پس از رفتن به مشهد و زیارت حرم رضوی عازم کربلا می‌شوند.

سمیرا حیدری، یک نوجوان 14 ساله تبعه افغانستان در مرز دوغارون، که بار اول است عازم کربلای معلی می‌شود، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار می‌کنئ: هیچوقت فکر نمی‌کردم امام حسین(ع) مرا برای پابوسیش دعوت کند، امروز که عازم کربلا هستم، خدا را شکر می‌کنم و از او می‌خواهم تا ما هم مانند مردم ایران در کشورمان امنیت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بغض ادامه می‌دهد: سلامتی خانواده‌ام، خوشبختی خودم و امنیت همه مردم افغانستان آرزوهایی است که با خود به کربلا می‌برم تا امام حسین(ع) شفاعت کند.

حیدری بیان می‌کند: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان است، اتحاد تشیع و تسنن در ایران سبب ایجاد امنیت شده و متاسفانه این اتحاد و انسجام در افغانستان با وجود گروه طالبان و معاندین از بین رفته است.

گلثوم جعفری، زن میانسالی که با همسرش عازم کربلا هستند هم از نداشتن امنیت در افغانستان گلایه‌مند است و عنوان می‌کند: وقتی وارد مرز دوغارون شدیم، تازه درک کردیم داشتن امنیت چقدر خوب است، ما اینجا با استقبال خوب خواهران و برادرانی روبرو شدیم که به دور از اختلاف مذهب از زوار امام حسین(ع) میزبانی می‌کنند.

وی که برای اولین بار است به زیارت کربلا می‌رود، با شوق ارادت به اهل بیت(ع) اضافه می‌کند: بسیار خوشحال هستم که آستان قدس رضوی زمینه‌ای را برای زیارت حرم امام رضا(ع) فراهم آورده تا ابتدا به مشهد برویم و پس از آن به زیارت کربلا اعزام شویم.

فاطمه نجمه محمد، یک زائر زن افغانستانی نیز می‌گوید: وقتی وارد خاک ایران شدم، اولین چیزی که باعث شد خدا را شکر کنم امنیتی بود که در این کشور حاکم است، ما در افغانستان هیچ امنیتی نداریم.

در ادامه سیداحمد حسینی، زائر دیگری که همراه با همسر و فرزندش برای زیارت کربلا از مرز دوغارون وارد کشور شده‌اند بیان می‌کند: برای اولین بار است که عازم کربلا می‌شوم، از امام حسین(ع) چیزهای زیادی می‌خواهم اما از همه مهمتر برقراری امنیت در کشورم است.

نظر مظفری، زائر افغان دیگری که بغض گلویش، اشک چشمانش را روانه می‌کند، می‌گوید: چندمین بار است که خاک کربلا را زیارت می‌کنم، اما امسال هم که اربابم، امام حسین(ع) مرا به پابوسیش دعوت کرده، بازهم گویی تشنه‌تر از گذشته‌ هستم.

زن میانسالی به نام هورا حسینی در میان زائران به چشم می‌خورد و به سراغش رفته و از حال و هوایش می‌پرسم، در پاسخ تصریح می‌کند: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان است، مظلومیت ایشان و یارانش برای همه ما دردناک است، فرقی ندارد از کجای دنیا برای زیارتش حرکت کنیم، مهم دل‌هایی است که به عشق آقایشان راه سخت و دشوار را طی می‌کند.

در میان هیاهو و حال و هوای مثال‌زدنی زائران افغان، علی جان حیدری، یکی از زائران افغانستانی است که با مداحی در مرز دوغارون حال زائران را روانه کربلا می‌کند، مرز دوغارون مرز عاشقی و دلدادگی است، زائران کربلای حسینی به شوق رسیدن به بین‌الحرمین اینجا با پای دل قدم برمی‌دارند.

محسن سیاح فرماندار شهرستان تایباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: زیرساخت‌های لازم برای عبور آسان و بدون دغدغه زائران کربلا در مرز دوغارون فراهم و تمام امکانات و ظرفیت‌های شهرستان تایباد برای رفاه این زائران به کار گرفته شده است.

ورود روزانه بیش از 3000 زائر از مرز دوغارون به داخل کشور
وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده روزانه تا بیش از 3000 زائر به طور رسمی در قالب کاروان‌های مختلف از طریق مرز دوغارون وارد کشور می‌شوند. 

سرهنگ کاظم صمدی، فرمانده هنگ مرزی و مرزبان درجه یک تایباد نیز عنوان کرد: تمام اقدامات لازم در جهت تسهیل ورود زائران افغانستانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی فراهم شده است. 

وی بیان کرد: استقرار موکب مرزبانی در نقطه صفر مرزی در راستای استقبال از زائران در بدو ورود خدماتی شامل، درمانی، فرهنگی و مشاوره شرعی ... ارائه می‌کند. 

سرهنگ علی اکبر قربانی، فرمانده انتظامی شهرستان تایباد نیز از ورود 8934 زائر افغانستانی طی چهار روز گذشته خبر داد و گفت: این تعداد زائر در قالب کاروان‌های زیارتی و یا به صورت انفرادی از مرز دوغارون به قصد زیارت کربلا وارد ایران شدند.

وی بیان کرد: دوغارون تنها گذرگاه رسمی ورود اتباع افغانستان به ایران است، بنابراین برای عبور زائران اربعین حسینی در آمادگی کامل قرار دارد.

قربانی اظهار کرد: پلیس مهاجرت و اتباع خارجی نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این آمادگی را دارد که در صورت افزایش ورود زائران افغانستانی به مرز دوغارون، گیت‌های خروجی مسافران در این پایانه مرزی را به صورت موقت افزایش دهد، تا زائران به آسانی تردد کنند.

علاوه بر زائران، عاشقانی هم چون جامانده از زیارت هستند، خود را وقف خدمت به زوار امام حسین(ع) کرده‌اند. موکب امام رضا(ع) به همت آستان قدس رضوی در مرز دوغارن مستقر شده و خدماتی شامل خدمات فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و... به زائران ارائه می‌دهد.

اکنون ۲۰۰ نفر از مردم شیعه و اهل‌سنت شهرستان تایباد به صورت داوطلبانه و خودجوش در مرز دوغارون به زائران خدمات عرضه می‌کنند. نقطه صفر مرزی، در فاصله کمتر از 18 کیلومتری کشور افغانستان است که روزانه شاهد عبور بیش از 3000 نفر زائر افغانستانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی شهرستان ها ورود زائران افغانستان کربلا دوغارون تایباد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی

در این مراسم که صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در استادیوم ۱۲ هزار نفری مجموعه آزادی تهران برگزار شد، علاوه‌بر جمعی از زائران اعزامی به حج ۱۴۰۳، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مسئولان سازمان حج و زیارت و دیگر مقامات کشوری حضور داشتند و آخرین اطلاعات و راهنمایی‌ها را درباره این سفر معنوی به زائران ارائه کردند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079771 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام ۳۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • ۲۲ وسیله ضروری برای زائران حج تمتع
  • اعلام آمادگی ۳ هزار و ۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • ۱۲۱۰ زائر لرستانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • اعلام آمادگی ۳۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • ۸۵۵ زائر اردبیلی راهی سرزمین وحی می‌شوند