Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:37:20 GMT

فشار آمریکا به ناتو برای اقدام علیه ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۶۸۹۸

فشار آمریکا به ناتو برای اقدام علیه ترکیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه «مارک اسپر» که شب گذشته (یکشنبه) انتشار یافته، آمده است که در اجلاس آتی وزیران دفاع ناتو به اعضای این نهاد نظامی فشار خواهد آورد تا در واکنش به حمله ترکیه به سوریه، "اقدام های دیپلماتیک و اقتصادی" علیه ترکیه دیگر عضو ناتو اتخاذ کنند.

وی همچنین حمله نظامی ترکیه را عملی "غیرضروری و نسنجیده" خواند که ممکن است به احیای داعش منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو ۲۴ و ۲۵ آبان ماه در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می شود.

وزیر دفاع آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه باید مسوولیت کامل پیامد عملیات نظامی در شمال سوریه از احیای احتمالی داعش، جنایات جنگی احتمالی، بحران رو به رشد بشردوستانه و آسیب رساندن به روابط دوجانبه میان واشنگتن و آنکارا بر عهده بگیرد.

دبیر کل ناتو نیز به تازگی در گفت وگو با یکی از روزنامه های یونان، با بیان اینکه ناتو از راه حل صلح آمیز تحت حمایت سازمان ملل متحد درباره سوریه حمایت می کند، گفت از همه اعضای این سازمان انتظار می رود به قوانین بین المللی احترام بگذارند.

«ینس استولتنبرگ» افزود: مقاصد ترکیه علنی بود. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در تریبون سازمان ملل متحد تمایلات خود را به طور آشکار مطرح کرد و حتی نقشه منطقه امنی را که درصدد ایجاد آن است، نشان داد.

به گفته وی، آنها ابتدا اعلام کردند این طرح را با آمریکا به پیش ببرند. ما از این حقیقت استقبال می کنیم که آمریکا و ترکیه در عملیات و گشت زنی ها همکاری داشتند اما نتوانستند این همکاری را حفظ کنند و شاهد هستیم که ترکیه عملیاتی را بدون حمایت آمریکا در شمال سوریه پیش می برد. ترکیه همچنین اندکی قبل از آغاز عملیات خود به همه کشورهای عضو ائتلاف اطلاع داد و در چارچوب ناتو هم درباره این موضوع صحبت کرده بود.

آمریکا بامداد امروز(سه شنبه) دو وزارتخانه دفاع و انرژی و وزیران انرژی، دفاع و ترکیه را به خاطر حملات نظامی به سوریه تحریم کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، تعرفه های واردات فولاد ترکیه را از ۲۵ به ۵۰ درصد خواهد رساند، علاوه بر آن، وزارت بازرگانی نیز مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با آنکارا را متوقف خواهد کرد.

تحریم آمریکا و توقف صادرات سلاح کشورهای غربی به آنکارا، بدنبال حملات ۱۷ مهر ماه  ترکیه به شمال شرق سوریه اعمال می شود، حملاتی که «چشمه صلح»" نام دارد و مقام های آنکارا هدف از آن را مقابله با گروه هایی چون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) اعلام می کنند.

ترکیه این گروه‌ها را تروریست می‌داند.

دولت سوریه با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه مناطق شمال شرق این کشور از آمادگی ارتش برای مقابله با هر چالشی خبر داده است.

۱۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پنتاگون ناتو سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

بلاروس در دکترین دفاعی اصلاح‌شده این کشور با انتقاد از نقش ناتو در سلطه آمریکا بر منطقه اروپا، مخالفت خود با گسترش این ائتلاف نظامی و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کشورهایی که قصد عضویت در آن دارند را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، طبق اصلاحیه دکترین دفاعی بلاروس که روز گذشته(پنج‌شنبه) به تایید کنگره ملی خلق بلاروس رسید، این کشور  مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن است اما مینسک آماده برقراری گفتمان فعال در این زمینه است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در این دکترین آمده است: جمهوری بلاروس گسترش ادامه‌دار ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کسانی که به دنبال ملحق شدن به این ائتلاف نظامی-سیاسی هستند را نمی‌پذیرد و  این اقدامات را روندی خطرناک می‌داند که احتمال بروز درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. در عین حال، جمهوری بلاروس آماده ازسرگیری گفت‌وگوی فعال با این کشورها در حوزه نظامی به شرط متوقف شدن لفاظی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آن‌ها علیه جمهوری بلاروس است.

طبق این سند، ناتو موجب سلطه آمریکا بر اروپا شده است و مینسک انتقال احتمالی تسلیحات اتمی به "کشورهای همسایه غیردوست" را تهدید تلقی خواهد کرد.

در دکترین دفاعی اصلاح‌شده بلاروس همچنین مطرح شد که این کشور مشارکت کشورهای سازمان ملل و در سازمان امنیت و همکاری در اروپا را عامل تامین‌کننده ثبات و امنیت جهانی و منطقه‌ای دانسته و با سوء استفاده از سازوکارهای این سازمان‌ها برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل مخالف است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه