Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:31:24 GMT

احتمال تغییر ارتفاع قله اورست

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۹۱۹۰

احتمال تغییر ارتفاع قله اورست

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری "ان دی تی وی"،  بسیاری از زمین شناسان معتقدند که زلزله ۷.۶ ریشتری نپال در ماه آوریل سال ۲۰۱۵، ارتفاع قله اورست را تا سه سانتیمتر کاهش داده است.

بررسی های پیشین، ارتفاع قله اورست را هشت هزار و ۸۴۸ متر تعیین کرده بود.

تصمیم برای اندازی گیری دوباره ارتفاع قله اورست پس از پایان سفر دو روزه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به نپال گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شی جین پینگ در این سفر که روز یکشنبه گذشته به پایان رسید با بدیا داوی بندری رئیس جمهوری و کی پی شرما اولی نخست وزیر نپال دیدار و گفت و گو کرد.

در بیانیه مشترک آمده است: نپال و چین به صورت مشترک ارتفاع قله اورست را به عنوان نماد دوستی میان دو کشور اندازه خواهند گرفت.

هند نیز در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد اندازه گیری قله اورست را مطرح کرده بود؛  اما این پیشنهاد از سوی نپال رد شد.

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (به معنی سر آسمان) و نام تبتی چومولونگما بلندترین کوه کره زمین است.

ارتفاع قله آن از سطح دریا برابر با هشت هزار و ۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۸ پا) می باشد؛  این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌ است.

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست -که در آن زمان با نام قله ۱۵ شناخته می‌شد- به مقدار هشت هزار و ۸۴۰ متر گزارش شد.

در سال ۱۸۶۵، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه‌نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد.

این نام به خاطر جرج اورست و با وجود مخالفت وی، انتخاب شد؛  واگ نمی‌توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چرا که در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام چامولونگما برای قرون متمادی در میان تبتی‌ها و نپالی‌ها رایج بود.

جرج اورست یک نقشه‌بردار و جغرافی‌دان اهل ولز بود که منصب سر نقشه‌بردار کل هند را از سال ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۳ برعهده داشت.

از زمان نخستین صعود موفقیت آمیز به اورست توسط "شرپا تنزینگ نورگی" و "ادموند هیلاری" در سال ۱۹۵۳، تا به حال هزاران نفر موفق به فتح این قله شده اند، اما ارتفاع دقیق قله اورست از زمان اولین اندازه گیری آن در سال ۱۸۵۶ تا به حال همواره موضوع بحث و اختلاف نظر بین چین و نپال بوده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نپال کوه اورست چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار لوه این هفته برای دومین بار قربانی گرفت؛ امروز مسافر سبزواری سقوط کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان قاسم غریب‌آبادی با اعلام این خبر گفت: یک زن پنجاه ساله که از سبزوار برای گشت و گذار در تعطیلات به گلستان آمده بود ساعت ۱۳ و پانزده دقیقه ظهر امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت از ارتفاع آبشار لوه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

او افزود : ۳ تیم امدادی از پایگاه های سه راهی گالیکش و تنگراه به محل حادثه اعزام شدند و با ایجاد کارگاه های متعدد و ابزار کوهستان پیکر جان‌باخته را پس از پنج ساعت تلاش به محل مناسب انتقال دادند.

وی گفت : این فرد به علت لغزیدن از ارتفاع زیاد و شدت ضربه جان خود را از دست داد.

غریب آبادی افزود : سه شنبه گذشته نیز یک مسافر تهرانی بر اثر سقوط از آبشار لوه جان باخت.

دیگر خبرها

  • آبشار لوه این هفته برای دومین بار قربانی گرفت؛ امروز مسافر سبزواری سقوط کرد
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • گام پایانی کوهنورد بروجنی برای فتح قله لوتسه
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • نجات جان جوان قمی در حادثه سقوط از ارتفاع
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • لحظه به لحظه با بورس / کاهش ۴۶ واحدی شاخص کل
  • کاهش ۴۶ واحدی شاخص کل بورس