Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@01:31:26 GMT

90 درصد محصولات کشاورزی استان سالم است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۹۵۳۸

90 درصد محصولات کشاورزی استان سالم است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: 90 درصد محصولات کشاورزی استان از نظر میزان استفاده از سموم و فلزات سنگین، سالم است.

به گزارش ایسنا، دکتر قباد محمدی امروز (23 مهر) به مناسبت هفته ملی "غذا" در نشستی خبری با اشاره به چالش‌های متعدد در حوزه غذا، گفت: یکی از جدی‌ترین این چالش‌ها بحث "تقلب" در مواد غذایی است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی به مردم به شکل موثری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی با اشاره به تولید مواد غذایی به دو شکل کارخانه‌ای و  فله‌ای، گفت: محصولات کارخانه‌ای قابل رصد و نظارت هستند و هرچند امکان وجود تقلب در تولید آنها وجود درد، اما این تقلبات و تخلفات کاملا قابل رصد و  پیگیری است و برای همین سلامت این محصولات درصورت داشتن مجوز مورد تایید ما است.

وی افزود: مشکل اصلی در بحث تقلب در حوزه مواد غذایی مربوط به عرضه محصولات سنتی و فله‌ای است که نظارت بر آنها کار بسیار دشوار است و قابل پیگیری نیستند.

محمدی به عرضه برخی محصولات فله‌ای اشاره کرد و افزود: بطور مثال در بحث رب گوجه فرنگی، تمام قوطی‌های رب تولید شده در کارخانه مورد تایید ما است، اما در خصوص رب‌های فله‌ای با انجام آزمایش از برخی از این رب‌ها، درصد بالایی از آنها دارای آلودگی میکروبی هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در بحث روغن هم به همین شکل است و تمام روغن‌های تولید شده در کارخانجات مورد تایید است، اما متاسفانه روغن گیری‌های غیرمجازی در سطح شهرها فعال است که روغن زیتون و کنجد و سیاه دانه تهیه می‌کنند و این روغن‌های تولیدی طبق آزمایش‌های صورت گرفته بسیار سرطان‌زا است.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند تقلب در محصولات فله‌ای به شدت بالا است، بطور مثال با اطمینان می‌گویم طبق آزمایشات صورت گرفته 90 درصد کره حیوانی که بصورت فله‌ای در بازار عرضه می‌شود، روغن گیاهی است و اصلا کره حیوانی نیست.

وی افزود: همچنین ارزش غذایی شیرهایی که بصورت فله‌ای عرضه می‌شود به نصف شیرهای پاستوریزه و کارخانه‌ای نمی‌رسد، اما متاسفانه در باور مردم همچنان محصولات فله‌ای طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

محمدی از مردم خواست تا از خرید محصولات فله‌ای و سنتی خودداری کنند و تاکید کرد: در صورت وجود تقلب و ناسالم بودن در این محصولات که احتمال بسیار بالایی هم دارد، امکان پیگیری و رسیدگی و شناسایی منشا تقلب وجود ندارد، بنابراین توصیه میشود مردم از این محصولات خریداری نکنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه چالش دیگر در حوزه غذا را بحث استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع ایجاد شده و آزمایشات ما بطور گسترده نشان می‌دهد که استفاده از سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است.

محمدی تاکید کرد: طبق آزمایشات صورت گرفته در حال حاضر 90 درصد محصولات کشاورزی استان به لحاظ میزان استفاده از سموم و فلزات سنگین سالم است و برای سلامت افراد مضر نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه معاونت غذا و دارو محصولات كشاورزي سموم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت

محمد برزعلی گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع محصول ازجمله گندم، جو و کلزا برداشت شود.

وی از کشاورزان خواست: محصولات خود را فقط به مراکز مجاز تحویل دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر