Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:31:47 GMT

دیدن، آرزویم نیست

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۰۰۱۰

دیدن، آرزویم نیست

به گزارش ایرنا، اینجا تنها کتابخانه تخصصی نابینایان ایلام است که مناسبت به ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید مرا به اینجا آورده، مسئول آن رقیه شفیعی از روشندلان اهل شهرستان ایوان استان ایلام حدود چهار سال است در این مکان به همنوعان خود خدمت می کند.

کتابخانه ای که با حمایت مالی شرکت سامسونگ راه اندازی و بیش از ۲۲۰ روشندل زن و مرد اهل ایلام به عنوان عضو از خدمات آن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از گفت وگو با شفیعی، نگاهی گذرا به کتاب های موجود در قفسه ها می اندازم، کتاب های مختلفی که با نظم خاصی چیده شده اند از آثار جلال آل احمد گرفته تا کتاب های آموزشی، شعر، داستان و ... و صفحاتی که همگی سفیدند و نقطه نقطه که من چیزی از آنها متوجه نمی شوم.

شفیعی از نابینایان مطلق اما موفقی است که با تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه ایلام در این کتابخانه علاوه بر معرفی و اهدا کتاب به نابینایان هم آموزش رایانه می دهد و هم خط بریل!

متولد سال ۶۴ و فرزند چهارم خانواده است که بصورت مادرزادی نابینا متولد شده و  به گفته خودش زمانی متوجه نابینایی اش می شود که کودک است و با همسن و سالهایش در حین بازی نمی تواند آنها را کامل ببیند و اشیاء را تشخیص دهد.

خواهر کوچکترش مریم هم نابینای مطلق اما حافظ کل قرآن کریم است که تاکنون در چند دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم  به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه های برتر جهانی شده است.

او می گوید: تا ۱۲ سالگی اندکی می توانستم اشیا را تشخیص دهم ولی با وجود اینکه خانواده ام برای درمانم تلاش زیادی داشتند ولی بعد از آن بینایی اندکی را که داشتم نیز از دست دادم و نابینای مطلق شدم.

او ادامه داد: با وجود معلولیتی که داشتم ولی دوران ابتدایی را در مدرسه شبانه روزی اصفهان گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل به زادگاهم ایوان برگشتم و در یک مدرسه عادی از طریق معلم رابط تحصیلاتم را ادامه دادم.

وی گفت: کتاب های درسی من از نوع بریل بود و برخی مواقع با تاخیر بدستم می رسید بخاطر همین با کمک خواهر و معلمم درس ها را ضبط می کردم و به دلیل علاقه زیادی که به تحصیل داشتم شاگرد ممتاز کلاس شدم.

شفیعی می گوید: در کنکور سراسری موفق شدم در دانشگاه ایلام رشته فلسفه و کلام قبول شوم و به دلیل اینکه دانشجوی ممتاز بودم مقطع ارشد را نیز بدون کنکور در همان دانشگاه گذراندم.

با اینکه چشمانش چیزی را نمی بیند ولی امید در آنها موج می زند، آنقدر با اراده و روحیه بالا صحبت می کند که من را برای ادامه مصاحبه ام مشتاق تر می کند.

او تاکید کرد: در مقطع ارشد برای نوشتن پایان نامه با مشکل مواجه شده بودم تا اینکه از طریق یکی از اساتید  دانشگاه قم که نابینا بود تازه فهمیدم می توانم با استفاده از نرم افزار مخصوص نابینایان هم از تلفن همراه و هم از رایانه استفاده کنم.

شفیعی ادامه می دهد: استفاده از نرم افزار مخصوص رایانه آنقدر کارهایم را برایم راحت کرده بود که هم در زمینه تحصیلی و هم شخصی توانستم از آن استفاده های زیادی و دوستانم را هم راهنمایی کنم.

وی گفت: در کنار تحصیلم به دلیل علاقه زیادی که به رایانه پیدا کردم موفق شدم با شرکت در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای مدارک رایانه را هم دریافت و حتی آموزش های رایانه هم به دیگران بدهم.

وی اضافه کرد: به دلیل علاقه زیادی که به کتاب و مطالعه داشتم سال ۹۳ درخواست فعالیت و راه اندازی نخستین کتابخانه نابینایان را دادم که بعد از یکسال موفق شدم در این فضا مشغول بکار شوم.

او می گوید: خدمات این کتابخانه فقط در زمینه اهدا کتاب نیست، من بر اساس توانایی که دارم هم آموزش خط بریل را به نابینایان می دهم، هم آموزش های رایانه ای و هم کمک به تهیه کتاب های صوتی!

درک این همه توانایی توسط یک نابینا که در زندگی هیچگاه تصویری را با چشمانش ندیده برای من به عنوان فردی سالم کمی غیر قابل باور و درک است اما آنچه در پشت این همه اراده رقیه شفیعی وجود دارد امید به زندگی است که او را به عنوان توانخواهی موفق تا این مرحله از زندگی پیش برده است.

روشندلی که بر خلاف بسیاری از توانخواهان که بخاطر نقص جسمیشان گوشه نشینی را در زندگی انتخاب می کنند با وجود اینکه هیچگاه دنیا را ندیده ولی با حضور در دنیا شعار معلولیت محدودیت نیست را به معنای واقعی تحقق بخشیده و الگویی برای سایر توانخواهان است.

از او در خصوص زندگی شخصی و چگونگی انجام کارهایش می پرسم که می گوید: تاکنون سعی کرده ام تمام کارهای شخصی ام را خودم انجام دهد و تنها کارهایی که بینایی صرف نیاز دارد مثل خرید کردن را با کمک دیگران انجام می دهم. 

او می گوید: هرچند نصب نرم افزارهای پول شناسی، رنگ شناسی و نرم افزار چشم های من باش، ویژه نابینایان که بر روی گوشی همراه نصب می شود تا حد زیادی به ما نابینایان کمک می کند که به دیگران کمتر نیاز داشته باشیم.

او یکی از مشکلاتی که موجب شده استقلال کامل در محیط بیرون از خانه نداشته باشد را عدم مناسب سازی فضاهای عمومی عنوان می کند که سبب هراسش از حضور تنها در محیط خارج از خانه شده است.

او  می گوید: در ذهنم توانایی تصویرسازی چیزی ندارم چون هیچگاه هیچ تصویری را ندیده ام و همه دنیای پیرامونم را با صدا و لمس کردن حس کرده ام.

شفیعی ادامه می دهد: اگرچه چهره اعضا خانواده بویژه مادرم را بر اساس شنیده های دیگران در ذهنم ساخته ام ولی می دانم با واقعیت بدون شک تفاوت زیادی خواهد داشت.

توانایی دیدن دنیا، در ذهنم جواب آرزوی شفیعی است ولی او می گوید: بنظرم آدم ها زمانیکه چیزی دارند برای از دست ندادن آن تلاش می کنند و وقتی چیزی ندارند برای بدست آوردن آن طبیعی است که تلاشی نخواهند کرد و من هم چون از ابتدای توانایی دیدن نداشته ام دیگر شوقی برای بدست آوردن آن ندارم.

او می گوید: آرزوی من سعادت و سربلندی و موفقیت های بیشتر در زندگی ام است و هیچگاه دیدن، آرزویم نیست.

۱۵ اکتبر مطابق با ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.

۲ هزار و ۳۷۹ نابینا در استان ایلام تاکنون شناسایی و از خدمات بهزیستی برخوردارند که از این تعداد یک هزار و ۴۳۹ نفر مرد و ۹۴۰ نفر نیز زن هستند.

گزارش: آزاده خرم

۷۱۷۱/۶۱۱۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مددجویان بهزیستی استان ایلام نابینایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش

راز بقا: تنبل‌ها در راسته کرک‌دارسانان قرار می‌گیرند و نزدیک‌ترین خویشاوندانشان مورچه‌خوار و آرمادیلو است. گونه‌های زنده تنبل همگی زندگی درخت‌پیمایی دارند و تقریباً تمام عمر خود را روی درختان می‌گذرانند و فقط برای عمل دفع به پایین درخت می‌آیند. اما در گذشته تنبل‌های غول‌پیکر با زندگی زمینی که برخی از آن‌ها تقریباً به اندازه فیل بودند و تنبل‌های دریایی هم وجود داشتند که اکنون منقرض شده‌اند.  

به گزارش راز بقا؛ یک جانور تنبل، حدود ۱۵ ساعت در روز می‌خوابد. در این مدت آرام‌تر نفس می‌کشد، ضربان قلبش کند می‌زند؛ حتی سرعت هضم غذا هم در بدنش کاهش می‌یابد. تنبل‌ها فقط یک بار در هفته غذا می‌خورند. همواره بر روی درختان زندگی می‌کنند و تنها برای زادآوری ممکن است بر روی زمین بیایند. در صورتی که خطری جدی آن‌ها را تهدید کند تا ۴ متر در دقیقه می‌توانند جابه‌جا شوند. بهترین روش فرار آن‌ها، سقوط در آب و سپس شنا کردن است، زیرا در آب شناگر‌های بهتری به‌شمار می‌آیند و عموماً درختانی که زیر آن‌ها آب وجود دارد را به دیگر درختان ترجیح می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # حیات وحش سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش
  • (ویدئو) دوبله فوق‌العاده ابراهیم شفیعی روی آنتن تلویزیون
  • کسب چهار مدال مسابقات شنای نابینایان و کم‌بینایان کشور توسط شناگر کردستانی
  • فلش بک؛ اولین مصاحبه صلاح پس از پیوستن به لیورپول؛ آرزویم بازی در این تیم بود / زیرنویس فارسی
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • شناگر کردستانی در مسابقات شنای نابینایان و کم بینایان کشور درخشید
  • صعود مناطق نفت خیز جنوب به لیگ برتر گلبال کشور
  • یک برنامه رادیویی مرا به زندگی برگرداند
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است