Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@05:10:44 GMT

نابینا که باشی چشم دلت بینا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۰۲۸۰

نابینا که باشی چشم دلت بینا می‌شود

روز ۲۳ مهرماه روزی است که روشن دلان جهان طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرامی خوانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، روز جهانی عصای سفید، روز افرادی است که دلشان می‌خواهد به جای نابینا، روشندل خطاب شوند، اما دوست دارند همانند یک فرد معمولی در جامعه مورد توجه بوده و حقوق شهروندی شان رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آنان همان افرادی هستند که عینک بر چشم می گذارند و به آرامی عصا را در مسیری مشخص بر زمین می کوبند تا راه پیدا کنند، هر چند نمی توانند همانند انسانهایی عادی دنیای پر هیاهو و رنگارنگ اطراف خود را نظاره گر باشند.

 

قصه روشندلان روایت انسانی است که نشستن در کنج عزلت را بر نمی تابد و زندگی را طور دیگری معنا می کند و ناتوانی را به سخره گرفته و از پای نمی نشیند.

 

امروزه نابینایان بسیاری را می‌شناسیم که اگر نگوییم بهتر از افراد بینا، لااقل در حد آنها، در تمام عرصه‌های مختلف علمی و هنری می‌درخشند و وجود این افراد است که ثابت کرده نابینا کسی نیست که از نعمت بینایی برخوردار نیست بلکه نابینایی در مفهوم وابستگی و درماندگی است.

 

وجود معابر مناسب در شهر، موقعیتی برای تحصیل و اشتغال و توجه به توانمندی‌های  این افراد، خواسته هایی است که آنها از جامعه خود دارند، خواسته هایی که با اندکی همت مسئولان ممکن و میسر خواهد شد.

 

ایزدپور با بیان اینکه۱۶۰ نفر نابینای مطلق و یک هزار و ۲۴۶ نفر کم‌بینا  در استان سمنان هستندگفت: ۳۱۹ نفر از کم بینایان و نابینایان در روستا و یک هزار و ۸۷ نفر در شهر زندگی می‌کنند.

 

«علیرضا ایزدپور» با بیان اینکه بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به متقاضیان و نابینایان ارائه می‌دهد اضافه کرد:۹۰۸ نفر از نابینایان و کم بینایان تحت پوشش بهزیستی استان سمنان، مستمری دریافت می‌کنند.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: مابقی این افراد از خدماتی نظیر کمک هزینه آموزشی و تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه، مناسب‌سازی منزل، رفت و آمد و خرید تجهیزات نابینایان شامل عصای سفید، ماشین تحریر بریل(پرکینز) لوح و قلم(برجسته نگار) و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای خواندن، مطالعه و برنامه‌های نرم افزاری‌های کمکی برخوردار می‌شوند.

 

وی مهمترین مشکل کم بینایان و نابینایان را وضعیت اشتغال عنوان و اظهار کرد: اجرای قانون اختصاص سه درصد از جذب ارگان‌های دولتی به افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف می‌کند.

 

ایزدپور بیان کرد: مطابق قانون کارفرمایانی که از افراد معلول و نابینا استفاده کنند از معافیت پرداخت سهم بیمه کارفرما به مدت ۵ سال برخوردار می‌شوند.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان مناسب‌سازی معابر را از دیگر نیاز نابینایان بیان و تصریح کرد: نصب موزائیک‌های ویژه کم بینایان و نابینایان در پیاده‌روها، رفع مشکل پل‌های روی جوی آب،همسطح سازی و برطرف کردن موانع در معابر و بهسازی مسیر تردد معلولان و نابینایان می‌تواند بخش مهمی از مشکلات نابینایان برای حضور در جامعه را برطرف کند.

 

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در حوزه پیشگیری برای کودکان سه تا شش ساله در پایگاه‌های بهزیستی و مهدهای کودک  ادامه داد: سال گذشته بیش از۲۲ هزار کودک استان سمنان در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کردند که اجرای این طرح از ابتلای تعدادی از کودکان به نابینایی جلوگیری کرد.

 

 

«منیره امینیان»نیز گفت: ۱۳پسر و ۱۲ دختر در مدارس با نیازهای ویژه و ۶۵ دانش‌آموز روشندل و کم‌بینای تحت پوشش طرح تلفیقی- فراگیر در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان تعداد مدارس استثنایی استان سمنان را ۱۷ مدرسه ذکرکرد و گفت: دو مدرسه از این تعداد، ویژه دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی در شهرستان‌های سمنان و شاهرود فعال هستند.

 

وی تصریح کرد: مدرسه پیام‌نو در شهرستان سمنان و مدرسه ایوب در شهرستان شاهرود در مقطع آمادگی و ابتدایی ویژه دانش‌آموزان کم بینا و روشندل است.

 

امینیان اذعان داشت: دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی در شهرستان‌های دیگر نیز در مدارس با نیاز‌های ویژه و همچنین به صورت تلفیقی در مدارس عادی در کنار دیگر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان با بیان اینکه این گروه از دانش آموزان برای دریافت وسایل کمک آموزشی و تجهیزات و خدمات دارای سهمیه‌ای خاص هستند، تصریح کرد: این وسایل کمک آموزشی از طریق اداره آموزش و پرورش استثنایی و برای دانش آموزان فراگیر از طریق معلمان رابط در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

 

وی تعداد دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی استان سمنان که در مدارس استثنایی و به صورت تلفیقی در حال تحصیل هستند را ۶۵ نفر عنوان و بیان کرد: ۲۲ نفر از این دانش‌آموزان دختر و ۴۳ نفر پسر هستند.

 

امینیان با بیان اینکه شهرستان سمنان دارای ۲۰ دانش‌آموز آسیب‌دیده بینایی است  اضافه کرد: ۱۴ نفر از آنان به صورت تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان مناسب‌سازی فضای مدارس را بسیار مهم خواند و افزود: مدارس ویژه روشندلان و کم بینایان استان برای حضور این افراد کامل مناسب‌سازی شده و دیگر مدارس استثنایی نیز با وجود تغییرات بسیار هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد.

 

در ادامه شاکری گفت: کتابخانه روشندلان استان سمنان در کتابخانه مرکزی سمنان با بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کتاب بریل و صوتی، به حدود ۱۶۰ عضو روشندل و کم‌بینا خدمات ارائه می‌کند.

 

«حسین شاکری» با اشاره به اینکه کتابخانه روشندلان در واقع بخشی از کتابخانه مرکزی استان سمنان است که در مهر ماه سال ۹۵ راه‌اندازی شد اظهارداشت: اکنون با چند سال سابقه فعالیت، یکی از مجهزترین کتابخانه‌های ویژه روشندلان محسوب می‌شود.

 

وی به استقبال بالای روشندلان از این کتابخانه، اشاره کردوگفت: ماهانه به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مراجعه و درخواست برای دریافت کتاب از کتابخانه روشندلان استان وجود دارد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان افزود: این کتابخانه علاوه بر اینکه مورد استقبال روشندلان و کم‌بینایان شهرستان سمنان واقع شده است از سایر شهرستان‌های استان نیز از طریق تلفن یا به صورت برخط از منابع این کتابخانه بهره‌مند می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه ویژه روشندلان سمنان دارای اعضا کودکان کم‌بینا و روشندل است، گفت: کتابخانه روشندلان استان سمنان حدود ۱۰ دانش‌آموز در پایه‌های ششم، نهم و یازدهم در عضویت دارد.

 

شاکری با بیان اینکه در مجموع ۶۰ درصد اعضای این کتابخانه زن و ۴۰ درصد مرد هستند، اضافه کرد: این کتابخانه مجهز به تجهیزات پیشرفته شامل دستگاه‌های برجسته‌نگار، کامپیوتر، منابع صوتی و بریل و به‌دید است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه نصب انواع نرم افزارها بر روی رایانه و گوشی‌های هوشمند به افراد روشندل در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: روشندلان استان سمنان می‌توانند در صورت تماس با کتابخانه ویژه خود منابع مورد نیاز را سفارش دهند تا به صورت پستی یا برخط برای آن‌ها ارسال شود تا از منابع این کتابخانه بهره‌مند شوند.

 

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست‌های کتابخوان از دیگر برنامه‌هایی است که برای روشندلان در این کتابخانه به صورت رایگان برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین حب الحسین یجمعنا اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه شیراز مسجد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دانش‌آموزان علاقمند به فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و گروهی در حوزه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به صورت داوطلب به عنوان "سفیر سلامت" انتخاب شده که وظیفه اصلی آنان انتقال مفاهیم بهداشتی به دانش‌آموزان در مدارس است.

رعایت اصول بهداشت فردی، تغذیه صحیح و اصولی، بهداشت اجتماعی و محیط زیست، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر از جمله مواردی است که توسط سفیران سلامت دانش آموزی انتقال داده می‌شود.

هدف از تشکیل سفیران سلامت ارتقای دانش خود مراقبتی و سطح سلامت در جامعه به خصوص نسل جدید است.

دیگر خبرها

  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • اختصاص ۷۵ میلیاردتومان برای خرید تجهیزات مدارس لرستان
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • یک هزار معلم در مدارس استان سمنان تجلیل و تکریم می‌شوند
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد