Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا مکنون روز سه شنبه در نشست ارائه گزارش سیلاب اخیر در کشور افزود: با توجه به توان تالاب در ذخیره کردن آب، باید از این اکوسیستم طبیعی حفاظت کنیم زیرا با داشتن آن‌ها می‌توان سیلاب را کنترل کرد و هم اینکه آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود.

وی اظهار داشت: تا پیش از این حجم زیادی از تالاب‌ها خشک و به منبع گرد و خاک تبدیل شده بودند اما با آمدن این سیل حجم زیادی از تالاب‌ها آبگیری شد، بر اساس گزارش‌های ارائه شده تا پیش از وقوع سیل حدود یک میلیون و ۱۲۸ هزار هکتار از حجم تالاب‌های کشور خشک بود که بعد از آن به ۵۶۶ هزار هکتار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ۳۰ درصد پتانسیل گرد و خاک که از تالاب‌ها بود، کاهش یافت.

به گفته وی، به عنوان مثال در سیلاب اخیر کشور تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی گل در شمال کشور ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کردند و مانع جاری شدن این حجم آب شدند. 

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: همچنین تا پیش از این حجم خشکی دریاچه ارومیه ۳۲۶ هزار هکتار بود که بعد از سیل به ۱۶۳ هزار هکتار رسید، همچنین دشت مغان هزار و ۸۰۰ هکتار خشکی داشت که به ۶۰۰ هکتار کاهش یافت.

وی اظهارداشت: یکی از سوالات رئیس جمهوری این بود که آیا محیط زیست می‌تواند به کاهش سیل کمک کند که جواب ما مثبت است، زیرا شواهد تاثیر محیط زیست را در روند کاهش سیل و خسارات آن نشان می‌دهد.

مکنون درباره حریم اکولوژیک نیز گفت: حریم اکولوژیک یا همان بستر رودخانه‌ها نقش بسزایی در بروز سیل یا کاهش آن دارند که متاسفانه بیشتر این حریم را تصرف کرده‌ایم که باید علاوه بر آزاد کردن حریم، حتی از مرز تعیین شده نیز عقب‌تر برویم.

وی به سیل خوزستان اشاره کرد و افزود: در سیلاب خوزستان شاهد ورود ۳ هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب بر ثانیه بودیم که این میزان خسارت به بار آورد در حالی که در سال ۱۳۴۷ سیلی با ورودی ۶ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رخ داد اما چنین خسارتی به بار نیاورد. بنابراین نشان می‌دهد که این میزان خسارت نتیجه دخل و تصرف انسان در طبیعت است.

رئیس کارگروه محیط زیست هیات ویژه گزارش سیلاب تاکید کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث این چنینی و کاهش خسارات باید گزارش نهایی سیلاب خط مشی ۱۰ ساله ای برای دولت را به همراه داشته باشد و با جدیت به آن عمل شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت

ایسنا/هرمزگان کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: صبح امروز پدیده سواحل و جزایر مه رقیق صبحگاهی و در بعدازظهر افزایش باد همراه با غبارمحلی و دریا نسبتا مواج خواهد شد.

مرضیه سی‌سی پور گفت: امروز صبح وضعیت جوی و دریایی آرام و در بعدازظهر ناپایداری جوی و دریایی پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: سرعت باد در تنگه هرمز و بخش‌هایی از خلیج فارس به محدوده ۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و ارتفاع امواج دریا را تا محدوده یک متر و نیم خواهد رساند.

سی سی پور افزود: توصیه می‌شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از تردد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای تردد ایمن سایر شناورها در نظر گرفته شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: این شرایط بعدازظهر روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و از بعدازظهر چهارشنبه بر شدت این بادها در مناطق دریایی افزوده خواهد شد.

سی سی پور گفت: آسمان بیشتر نقاط استان صاف و در برخی مناطق دریایی و ارتفاعات گاهی گذر ابر پیش بینی می‌شود و از لحاظ دمایی نیز در روزهای آینده روند افزایشی دمای بیشینه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • سیل در افغانستان قربانی گرفت
  • امدادرسانی به بیش از ۲۰۰۰ نفر در بارندگی اخیر خوزستان
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت