Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژه برنامه شب سقای آب و ادب از سری برنامه های پنجمین زیارت واره هنر عاشورا در دانشگاه شهید باهنر کرمان، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سید مهدی شجاعی، در پنجمین زیارت واره عاشورا در تالار وحدت دانشگاه گفت: این محفل برای من و امثال من خیلی مغتنم است، زیرا در شرایطی هستیم که کتاب و مطالعه روز به روز جایگاه خود را از دست می‌دهد و در این بخش ها دچار تنزل جدی هستیم و چیزهایی که به هیچ وجه نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، کم کم همۀ فضای مطالعه و کتاب را به تسخیر خود در می‌آورد، پس پرداختن به کتاب در این شرایط، بسیار مغتنم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی افزود: عاشورا بزرگترین اتفاق عالم است و این جمله در روایات نقل شده است "لا یوم کیومک یا اباعبدالله"  یعنی روزی همانند روز عاشورا در طول تاریخ وجود ندارد؛ عاشورا در تاریخ یک نقطۀ عطف است و ترسیم زیباترین تابلو عالم در این روز و در این مکان اتفاق افتاده است.

 

 

شجاعی تصریح کرد: یکی از وجوه در کربلا وجه ادب است، یک پیام جدی عاشورا که سال‌ها می‌توان بر روی آن بحث کرد، مبحث زیر بار ستم نرفتن و زندگی توأم با عزت است، این یک پیام جدی برای همۀ بشریت و در طول همۀ تاریخ است، بزرگترین سرمشق برای کل تاریخ بشریت زیر با ذلت نرفتن است.

 

وی گفت: یکی دیگر از وجوه مهم در بحث کربلا که امروز نیازمند توجه بیش از پیش به آن هستیم فرمایشی است که امام حسین(ع) بعد از نصیحت‌های فراوان در مقابل لشکر مقابل می‌فرمایند: مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ علی قُلوبِکُم. زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر غفلت خورده است؛ این بزرگترین پیامی است که ما امروز می‌توانیم از کربلا و عاشورا بگیریم اینکه همۀ مفاهیم تربیتی را کنار گذاشته و فقط به لقمه حلال بپردازید و امروزه ابتذالی که در فرهنگ، رفتار و در کل جوانب زندگی ما در حال رخ دادن است این محصول ورود لقمه حرام به زندگی است.

 

 

شجاعی در خصوص محور ادب گفت: ما در تعزیه امام حسین(ع) تمام جد و جهد را به کار می‌بریم فی نفسه عبادت است و مهم‌تر از همه این اتفاقات این است که ما ادعای شیعه امام حسینی داریم برای اینکه زیر خیمه امام حسین(ع) قرار بگیریم باید بررسی کنیم که در ادعای خود چقدر صادق هستیم و چقدر توانسته‌ایم آن چیزی را که حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان بزرگترین نشانه شایستگی و لیاقت به عنوان ادب ایشان ذکر می‌کنیم از آن تأثیر می گیریم.

 

 

وی عنوان کرد: وجه ادب وجهی است که به مفهوم خاص ادب است، ادب و ادبیات از آن نشآت گرفته و وجه دیگر ادب که در سیره اهل بیت بعد از امیرالمومنین(ع)، بعد از امام حسین(ع) به عنوان یک بحث جدی مطرح بوده آن ادب جعفری بوده است؛ ادب به مفهوم رعایت همۀ شئون زندگی بوده است اگر کسی ادعای تبعیت از امام حسین(ع) را دارد، اول در تبعیت شناخت امام حسین(ع) است و دومین قدم شبیه محبوب بودن و سومین قدم تبعیت مطلق از محبوب است.

 

نویسنده کتاب سقای آب و ادب گفت: اگر بخواهیم بهره‌ای از کربلا ببریم باید دید که نسبت ما با امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) چگونه است، یکی از مختصات شیعه اهل بیت بودن، حب و دوستی آنها است، هرچقدر انسان به معصوم نزدیک‌تر شود، تسلط و ولایت آنها بر افراد بیشتر می‌شود.

 

 

وی گفت: انسان زمانی می‌تواند ادعای تبعیت از امام حسین(ع) داشته باشد که شباهتی با مولای خود داشته باشد. تکلیف انسان در عصر حاضر این است که در قدم اول، از خود شروع کند و سپس دست دیگری را بگیرد و با خود همراه کند.

 

 

عباس افضلی ننیز، دبیر پنجمین زیارت واره عاشورا هم گفت: تاکنون چهار زیارت واره برگزار شده است؛ سال اول با موضوع آزادی و آزادگی، سال دوم مبارزه با جهل و جهل ستیزی، سال سوم و چهارم زیبایی و اما امسال واژه کلیدی و یا در واقع محور زیارت واره ادب با محوریت حضرت عباس(ع) و محورهای موضوعی شامل سنت‌ها، آیین‌ها و جلوه‌های ناشناخته و کمتر دیده‌ شدۀ مراسم محرم و عاشورا و برنامه‌های آماده‌سازی مساجد، تکایا و… جهت برگزاری مراسم محرم و عاشورا است و رویکرد این مسابقه تأکید بر نگاه نو و خلاقانۀ عکاسان به موضوع در قالب عکاسی مستند هنری است.

 

 

در پایان مراسم، کتاب سقای آب و ادب و پیکسل پنجمین زیارت واره عاشورای دانشگاه شهید باهنر به حاضرین در سالن اهدا شد.

 

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین حب الحسین یجمعنا مسجد اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه خبرگزاری شبستان کانون های مساجد سقای آب و ادب سیدمهدی شجاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است

حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: اقدام قاطع حقوقی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و مواضع صریح این کشور در دفاع از فلسطین ثابت کرد که آرمان‌های نلسون‌ماندلا در مبارزه با ظلم و تبعیض، همچنان زنده است.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در این ارتباط در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:

«فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم.»

وی در این پیام افزوده است: «توجه به اهمیت جایگاه چندجانبه گرایی در سیاست خارجی دولت، منجر به تقویت همکاری ها و تعاملات گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در چارچوب بریکس شد و در همین راستا شاهد پیشرفت و توسعه مناسبات دوجانبه در دوره اخیر هستیم.»

امیرعبداللهیان در پیام تبریک خود خاطرنشان کرده است: «اقدام قاطع حقوقی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و مواضع صریح این کشور در دفاع از فلسطین ثابت کرد که آرمان‌های نلسون‌ماندلا در مبارزه با ظلم و تبعیض، همچنان زنده است. شادکامی و سعادت مردم آفریقای‌جنوبی و همچنین موفقیت و استمرار پیشرفت‌های دولت این کشور دوست را آرزو دارم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • عکس| پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی