Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:50:24 GMT

نبرد طرابلس به بن بست رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۲۰۷۸

نبرد طرابلس به بن بست رسیده است

روح الله پیربالایی کارشناسان حوزه آفریقا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: هم اکنون شش‌ ماه از آغاز سومین جنگ داخلی لیبی در تاریخ  4 آوریل 2019 که به "حرب طرابلس شهرت یافت و از سوی حفتر هم به «طوفان الکرامه» نامگذاری شده، می‌گذرد ولی دو طرف درگیر بدون هیچگونه دستاورد ملموس و پیشروی قابل‌توجهی همچنان در مواضع خود باقی مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین جنگ داخلی لیبی در سال 2011 روی داد؛ زمانی که پدیده جنبش‌های عربی در شمال آفریقا به لیبی رسید. انقلابیون لیبی با نام «فجر لیبیا» بر علیه نظام 40 ساله قذافی به‌ پاخاستند و شورای انتقالی لیبی را در شهر  بیضاء تشکیل دادند. پس از سرنگونی کامل قذافی، در سال 2012 کنگره ملّی انتخاب شد و قدرت را از شورای انتقالی تحویل گرفت. قرار بود با برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در سال 2014 قدرت از کنگره ملی به مجلس نمایندگان لیبی منتقل شود ولی این مرحله با ابطال نتایج انتخابات از سوی دادگاه عالی لیبی نیمه‌کار ماند و دومین جنگ داخلی لیبی نیز با شروع عملیات الکرامة از سوی خلیفه بلقاسم حفتر در سال 2014 شروع گردید و توانست منطقه شرق لیبی را تحت کنترل خود درآورد.

 از زاویه دیگر، برخی کارشناسان نبرد طرابلس را جنگ پهپادها می‌نامند که با حمایت لجستیکی امارات از حفتر و پشتیبانی نظامی ترکیه از دولت وفاق، به مواضع همدیگر حمله می‌کنند. در سومین هفته مهر ماه، میدان‌های نبرد و شدت درگیرها در لیبی، در مقایسه با هفته دوم مهر داغ تر بوده است. مناطقی هم‌چون جنزور، طویشه، عین‌زاره، خلاطات و العزیزیه در اطراف طرابلس محور درگیرها بودند. در حمله نیروهای حفتر به باشگاه سوارکاری جنزور در 12 کیلومتری غرب طرابلس چندین کودک زخمی شدند و حملات توپخانه‌ای حفتر به فرودگاه‌های معیتیق و مصراته ادامه داشته است. دولت وفاق با صدوری بیانیه‌ای حمله هوائی ناجوانمرادنه به باشگاه اسب‌سواری و فرودگاه‌های معیتیق و مصراته را به شدت محکوم کرد. نیروهای حفتر در توجیه حملات خود به فرودگاه های مذکور عنوان می‌کنند که شبه‌نظامیان طرفدار دولت وفاق از این فرودگاه‌ها برای اهداف نظامی هم‌چون پرواز پهپادها استفاده می‌کنند.

تیپ 106 رزمی وابسته به نیروهای حفتر روز شنبه (13 مهر 98) تلاش کرد تا از طریق محور العزیزیه در جنوب غرب طرابلس به سمت پایتخت پیشروی کند. روز یکشنبه روزنامه الشروق تونس به نقل از صفحه فیسبوکی تیپ 106 اعلام کرد که نیروهای حفتر توانستند بر اطراف العزیزیه تسلط پیدا کنند. در این راستا یکشنبه احمد مسماری سخنگوی نیروهای حفتر طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد: نیروهای هوائی فرماندهی کل نیروهای مسلح عربی لیبی در چندین عملیات هوائی به 4 مرکز نظامی در شهر سرت که شامل انبارهای اسلحه و مهمات شبه نظامیان بوده، حمله کرده است.

نیروهای دولت وفاق لیبی اعلام کردند که نیروهای حفتر  با استفاده از پهپادهای اماراتی به فرودگاه غیرنظامی مصراته در 200 کیلومتری شرق طرابلس حمله کرده و در این حمله یکی از کارمندان فرودگاه زخمی شده و دو هواپیما نیز آسیب دیدند. روز دوشنبه دولت وفاق اعلام کرد که پهپادهای اماراتی در راستای حمایت از نیروهای حفتر به منطقه ابوغیلان در غریان حمله کردند. نیروهای دولت وفاق چهار ماه پیش شهر غریان را از کنترل نیروهای حفتر خارج کرده و موشک های جافلین و هاوزر فرانسوی را مصادره کردند. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته،  نیروهای حفتر تاکنون نتوانستند دوباره غریان را تصرف کنند و هر بار هم با مقاومت نیروهای طرفدار دولت وفاق روبرو شدند. از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی است 35 نیروی شرکت روسی فاگنر که به نفع حفتر در نبرد طرابلس علیه دولت وفاق می‌جنگیدند، در هفته‌های گذشته کشته شدند. در روزهای اخیر خبرها در خصوص کشته شدن نیروهای مزدور روسی در لیبی قابل توجه بوده است. 

با توجه به‌این‌که تا به حال خلیفه حفتر از رویکرد مذاکره و گفت‌وگو برای خرید زمان و به عنوان یک شگرد سیاسی جهت فریب افکار عمومی بهره گرفته و هدف اصلی وی هم فتح پایتخت و تأسیس نظام میلیتاریستی (نظامی‌گری) شبیه مصر بوده؛ پیش‌بینی می‌شود نیروهای خلیفه حفتر تا پیش از برگزاری کنفرانس برلین در ماه نوامبر، نهایت تلاش خود را برای فتح طرابلس به کار خواهد گرفت تا بتوانند در مذاکرات آتی دست‌بالا را داشته باشند. اخبار دریافتی حاکی است 400 نیروی تازه‌ نفس برای کمک، به نیروهای حفتر در محور غرب طرابلس خواهند پیوست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بن بست مذاکرات جنگ لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۲۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس جمهور برتکمیل پروژه نیمه کاره مونوریل و فرودگاه قم تاکیددارد

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدآقامیری بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه مونوریل قم گفت: رییس جمهور بر تکمیل پروژه مونوریل قم اعتقاد دارد، چرا که سرمایه گذاری قابل توجهی در این پروژه صورت گرفته است.

استاندار قم بیان کرد: دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور بر این امر تاکید دارند که پروژه‌های نیمه کاره باید به اتمام برساند و در خصوص پروژه مونوریل قم نیز هزینه‌های زیادی صرف شده که در نهایت مردم باید از آن بهره برند.

آقامیری عنوان کرد: در حال حاضر پروژه مونوریل قم در ۴.۷ کیلومتر ۶۰ درصد پیشرفت داشته و مابقی آن نیز باید تکمیل شود.

وی تاکید کرد: دولت در تکمیل پروژه مونوریل قم عزمی جدی دارد و از ابتدای حضور من در استان قم تکمیل این پروژه در دستور کار بوده است و رییس جمهور هم بر تکمیل دو پروژه نیمه کاره مونوریل و فرودگاه قم تاکید دارند.

استاندار قم عنوان کرد: ممکن است در سفر رییس جمهور به قم که طی روزهای آینده صورت می‌گیرد بازدید از آن در برنامه‌های رییس جمهور پیش بینی شود.

کد خبر 6094705

دیگر خبرها

  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد
  • رییس جمهور برتکمیل پروژه نیمه کاره مونوریل و فرودگاه قم تاکیددارد
  • حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری /بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که نان فحش دادن به آنها را سر سفره خود برده بود
  • کشته شدن ۲ سرباز رژیم صهیونیستی در حمله خودی
  • محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید