اجماع حداقلی درباره ارزشهای حاکم بر جامعه نداریم
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۴۸۵۶
محمد رضا مرادی طادی دانش آموخته دکتری علوم سیاسی روز سه شنبه در نشست «نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: جامعهایرانی با گستردگی پدیدههای اجتماعی روبرو است. واکنشها به مرگ خواننده پاپ تا دختری که به خاطر ورزشگاه رفتن خودکشی می کند، حاکی از این موضوع است.
وی، ادبیات مردم در فضای مجازی، درگیری های سیاسی و برسی علمی و دانشگاهی پدیده های اجتماعی را نمونه های از مواجهه یک جامعه با پدیدها عنوان کرد و ادامه داد: ما از لحاظ «نظریه دولـت» در دوران پیش از مشروطه هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از لحاظ نظریههای قدرت که تنازلی یا تصاعدی هستند. در ایران، همیشه قدرت مبتنی بر نظریه تنازلی و بالا به پایین بوده است.
طادی ادامه داد: در این سیستم، شخص حاکم یا خلیفه یا فیلسوف اعمال قدرت می کند. نظریه های تصاعدی در فلسفه ایرانی- اسلامی جایگاهی ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در تاریخ سیاسی ایران همیشه درباره شخص صحبت کرده ایم، یادآورشد: متاسفانه در تاریخ سیاسی ایران در مورد نهاد یا شخصیت های حقوقی صحبت نکرده ایم. در غرب، شخصیتی های حقوقی به جای شخصیتهای حقیقی جایگاه دارند و مورد توجه مردم قرار میگیرند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی به نظریه «شرکت» در اروپا اشاره کرد و اضافه کرد: در این تعریف، مدیرعامل از تکتک اعضای هیات مدیره قدرتمندتر است اما همه اعضا از مدیرعامل قدرتمندتر هستند.
وی افزود: سه نیرو در مشروطه بودند سلطنت طلبان، مشروطهخواهان و مشروعهخواهان. تضاد بین مفاهیم ملیت و شریعت نیز در این دوره قابل ردیابی است. اینجاست که دوگانه ملت و دیانت ظهور میکند.
طادی گفت: اینجا نظریه «۲ شمشیر» مطرح می شود و در انجیل یوحنا اشاره دارد که ۲ شمشیر مسیح به کلیسا و حاکمان رسیده است. تاریخ مشروطه ما سه شمشیری است. سه نیروی اجتماعی داریم. سلطنت طلبان دنبال حفظ سلطنت و مشروعهخواهان هم نظارت فقها را طلب می کنند و طرف دیگر هم مردم هستند که میخواهند در قدرت سهم داشته باشند.
وی افزود: در تاریخ اروپا از نهادهای متکثر به وحدت میرسند و با مفهومسازی روشنفکران، شکلی از دولت با اجماع نیروهای اجتماعی با اعتقادات نزدیک به هم ایجاد می شود.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در ایران شاهد تفرقه نیروهای اجتماعی و تنازع مفاهیم هستیم. بعد از انقلاب، یکی از سه شمشیر حذف می شود. یک واژه جدید به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد می شود که دارای پارادوکس است و سه مفهوم جمهوری و اسلامی و ایران تناقض دارند. جمهوری بر اساس نظریه شهروندی، اسلام بر اساس مفهوم امت و ایران هم مبتنی بر مفهوم ملت است.
طادی گفت: اینجا تعارض نیروها و تعارض مفاهیم مشکل ساز است. به طور مثال، مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان تضاد دارد، بعد مجمع تشخیص مصلحت برای حل تعارض آنها ایجاد می شود و بعد هم هیات حل اختلاف قوا برای حل تعارض بین قوای مختلف تشکیل می شود که همه نتیجه همین تضادهاست.
وی ادامه داد: هم تنش و تعارض نیروها را داریم اما صورت بندی دقیق و متقنی از مفاهیم نداریم.
این کارشناس به اختلافات درباره حضور زنان در ورزشگاهها اشاره کرد و گفت: یک اجماع حداقلی درباره ارزش های جامعه هم نداریم و هنوز تعارض ها و تنش های ۱۵۰ سال پیش بین نیروهای اجتماعی و در حوزه صورت بندی مفاهیم وجود دارد.
وی به زمزمه هایی که در ارتباط با اصلاح قانون اساسی وجود دارد اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این تعارضات و تنش ها را در آینده حل کنیم.
نشست نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی، روز سه شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی به همت کمیته ادبیات و سیاست انجمن علوم سیاسی ایران و همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و دانشگاه شهید بهشتی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. داود فیرحی، محمد سالار کسرایی، محمد جواد غلامرضا کاشی و محمدرضا مرادی طادی در این نشست سخنرانی کردند.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دانشگاه شهید بهشتی مشروطه قانون اساسی اروپا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۴۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام فیلمهای سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فیلمهای سینمایی با محوریت کار و کارگر که در طبقهبندی ژانر اجتماعی قرار میگیرد، همواره با اقبال مخاطب مواجه بوده است، فیلمهایی که افزونبر تصویر کردن دغدغه و روزگار پر محنت این قشر تلاشگر، در دل قابهای سخنگوی خود روایتگر آسیبهای اجتماعی نیز بودهاند.
گرچه سینمای کارگری در ایران بهدنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سالهای نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهمترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب میبیند.
در کنار فیلمهایی چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهمترین نمایندههای آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده میشوند، از «بهآهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری میتوان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.
همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشکها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»،جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی بهواسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلمهای یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشتهاند.
البته پیداست که در برخی از آنها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیبپذیر جامعه داشته باشند.
به هر روی سینمای ایران به واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصهگو بدل کند. که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229134 برچسبها کارگران اخبار سینما