فیلم کرهای « پاراسایت » در یزد اکران و نقد شد
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۵۵۰۳
پس از اکران فیلم، وحید حسنی ، نویسنده و مدرس داستاننویسی با اشاره به ویژگیهای «پاراسایت»، آن را اثری گیرا، برنده جایزه کن و قابل تأمل دانست و از ابعاد مختلف به تحلیل و بررسی آن پرداخت.
وی ابتدا به قابلیتهای فیلم به لحاظ نمادپردازی اشاره کرد و گفت: این فیلم نمادهای سیاسی و اشارات مستقیم سیاسی بسیاری دارد،.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شامگاه سهشنبه روابط عمومی حوزه هنری یزد ، حسنی ادامه داد: در بستر این خانه که جامعه جهانی است، ۲ کره گاهی در خفا و گاه پیشروی جامعه جهانی درگیریهایی با یکدیگر دارند و پایان یافتن دعوای سنتی ۲کره با ورود جامعه جهانی، تلفیق فرهنگ آمریکایی و توافقهای موقت و ورود سلاح گرم و سرد به دعواهای سنتی یک جریان عظیم است.
این نویسنده با بیان اینکه مساله فقر نیز در این داستان پررنگ است، افزود: خانوادهای که سطح زندگیشان از سطح کوچهها نیز پایینتر است درگیر مسائلی میشوند که تضاد و تعارضات فرهنگی در سطح بحران را به وجود میآورد.
وی اظهار کرد: کارگردان بیشتر از مخاطب متأثر از فضای فقر و غناست و شاید خوب نتوانسته این فضا را ترسیم کند و خودش بیشتر از مخاطب تحت تأثیر است، به طور مثال تصاویری از باران و آبگرفتگی و ریختن آب بالای شهر توی خانههای پایین شهر کارکرد حس گرایانهای دارد و انتظار میرود در فیلم کارکرد بیشتری داشته باشد.
این مدرس نویسندگی در بخش دیگر سخنانش به بررسی ابعاد شرقی فیلم پرداخت و بیان کرد: برخی نمادها، اجسام و اعتقادات هستند که ریشه در افکار شرقی خانوادهها دارد، مانند سنگ شانس که سنگ خانواده است یا بحث حرف پیش زدن و بلافاصله خراب شدن آرزوها و آمال، با بحث بدهی به نزولخورها که در فیلم از شرخرها بسیار قبیحتر است.
این پدیدهها فیلم را بومی و متعلق به یک جغرافیای خاص کرده و ارزشهای اجتماعی و جامعه شناختی فیلم را بالا برده است.
حسینی در ادامه با اشاره به داستان فیلم، آن را یک داستان کمدی، پرتنش، پرتعلیق و بسیار جذاب خواند که مخاطب را پای فیلم نگه میدارد.
وی اضافه کرد: «پاراسایت» تمام المانهای جذابیت را به نوعی در خودش دارد و همین برای فیلم کافی بوده، هرچند به داستان فیلم نقدهایی وارد است ، اما تصادفهای داستانی در فیلم وجود دارد که یکی از این تصادفها غیر مجاز است.
تصادفی که موجب سخت تر شدن کار شخصیت یا قهرمان بشود مجاز است، سرخوردن سنگ از دست قهرمان، سرخوردن خانواده خدمتکار و آمدن سنگ شانس تصادفهای مجاز داستان است ولی نامه پدر به پسر که موجب گرهگشایی فیلم شد تصادف غیر مجاز است.
با این استدلال که خیلی بعید است پدر بتواند در زمانی، تصادفی نامهای به دست خانوادهاش برساند.
این نویسنده همچنین به تبیین ویژگیهای فیلم به لحاظ کمدی و جریان طنز پرداخت و با بیان این که این درام، کمدی است و با فضای کمدی شروع میشود، افزود: فیلم کمدی نیازی به استدلالهای قوی ندارد و رفتارها به سهولت پذیرفتنی است ولی این فیلم سعی کرده رفتارها را به خوبی مدلل و محرز نشان دهد و دلیل خندههای شخصیت اصلی بعد از جراحی در بیمارستان ، تعدیل فضای کمدی فیلم است.
حسنی در پایان به نشانهگذاریهای فیلم اشاره کرد و گفت: کارگردان در زمینه نشانهگذاری موفق عمل کرده. لغت موریس، بدبو بودن خانواده پایین شهری، خدمتکارانی که با خانه جابه جا میشوند و خدمتکاری که ۲ پرس غذا میخورد و ... از جمله این نشانههاست که به قدمهای بعدی و تأثیر فیلم کمک میکند.
داستان «پاراسایت» (انگل) محصول سال ۲۰۱۹ درباره خانواده بیپولی است که به خانواده ثروتمندی تعدی میکنند اما در مخمصه میافتند.
این فیلم برنده نخل طلای بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ شده است.
نشستهای آموزشی ـ تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، سهشنبه هر هفته با حضور هنرمندان، سینماگران و علاقهمندان در این نهاد برگزار میشود.
۷۵۳۶/ ۲۰۴۷
منبع: ایرنا
کلیدواژه: یزد حوزه هنری اکران فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۵۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
صالح اصغری در گفتوگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.
وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و میتواند باعث مشکلاتی در کشور شود.
وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر میرسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.
اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصتهای خانوادهها محسوب میشود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.
وی با بیان اینکه باید فعالیتهای ترویجی را در قالب کمپینهای مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش میکنیم گروهها و مجموعههای مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.
مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیتهای اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب میشود.
وی گفت: نباید و نمیتوانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.
اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانهای نمائیم.
وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیتهایی است که امسال به آن میپردازیم.
کد خبر 6088323